• Anonym

Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...

Hej
    Jag bor utomlands i ett land i Europa. Jag kommer från en fattig bakgrund där vi ofta inte hade mat på bordet och min mamma jobbade tre jobb och var ensamstående med mig och mina två systrar.

Jag har pluggat och jobbat och är idag medelklass. För tre år sedan träffade jag min underbara sambo. Vi har världens bästa förhållande och är såå kära i varandra. Vi lever ett sparsamt liv. Vi har bra inkomst, ca 50.000  i månaden efter skatt, låga utgifter och pengar på banken. Vi har ca 600.000 sparat och en helt ny bil utan lån. Vi handlar på lågprisbutiker och har inga dyra nöjen. Vi är glada åt det lilla och ser glädjeämnen i vardagen (som att gå till parken, åka ut till havet, fixa i trädgården mm).

I februari friade min sambo när vi var i London och vi gick ut och köpte en förlovningsring. Vi fick den lite billigare men den är värderad till ca 50.000 svenska kronor. Det är en fantastisk ring med en liten, men helt ren diamant på ca o.6 carat.

Jag gillar verkligen min ring!  Men varje gång den ska visas upp för tjejer här i vårt land så får jag höra att ringen är liten. Många av de andra tjejerna här har ringar på ca 1.5-2 carat. En tjejkompis som också är från Sverige har fått en ring på 2 carat som kostade ca 150.200.000 kronor av sin kille.

Jag VET att min ring är i dyraste laget med svenska mått mätt. Jag VILL INTE spendera alla våra pengar på en bit metall och en sten, men samtidigt så vill jag inte att folk ska tycka synd om mig för att jag har fått en så liten ring. Det är svårt att förklara. Jag är inte avundsjuk, men blir ändå provocerad när folk lägger så stor vikt vid ringen. Jag hade helt ärligt kunnat förlåva mig utan ring (och föreslog det också för min kille men han ville inte lyssna). Vi har drömmar om ett hus i Sverige om några år, jag vill hellre lägga pengarna på det och på att vi ska ha ett bra liv tillsammans. Ibland känns det som att tjejerna bryr sig mer om vilken ring man har, än vem man valt att gifta sig med.

Hjälp mig hantera detta. Det är ett i-landsproblem och jag vet att de flesta svenskar inte köper så här dyra ringar. Kanske någon som bott utomlands kan ge sin input. Ibland vill jag bara ta av mig den och att allt ska vara som innan, då bara vi och vår kärlek spelade någon roll.

• Svar på tråden Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...
  • Clobberella

Jag tycker att det är fruktansvärt ohyfsat och ytligt att påpeka att ringen är "för liten". Men jag har förstått att det är så i vissa länder.... Säg bara "I'm getting married to HIM not to the ring" och byt samtalsämne. Eller säg att DU älskar den, eller säg att det finns betydligt vettigare saker att lägga pengarna på. Ni kanske vill köpa hus i framtiden tex? Ge era barn mat och kläder? Resa?

• MammaBecca

Du skämdes ju inte innan dina vänner sa någonting. Så du får helt enkelt bestämma dig för om DU är nöjd med din ring eller om du vill visa dem att du är minst lika bra som dem.
    Om det stör dig för mycket att du har för billig ring, lämna tillbaks den du har och köp en ny som passar in i deras gemenskap.

• Anonym
    Clobberella skrev 2010-04-11 19:54:33 följande:
    Jag tycker att det är fruktansvärt ohyfsat och ytligt att påpeka att ringen är "för liten". Men jag har förstått att det är så i vissa länder.... Säg bara "I'm getting married to HIM not to the ring" och byt samtalsämne. Eller säg att DU älskar den, eller säg att det finns betydligt vettigare saker att lägga pengarna på. Ni kanske vill köpa hus i framtiden tex? Ge era barn mat och kläder? Resa?
    Ja, jag vet. Visst är det ohyfsat. Ska väl erkänna att inte alla säger att den är för liten. Men när de ser den så säger de inte att den är fin, utan "Har du valt den själv?", "Du har verkligen jättesmå händer" osv. Jag får alltid den där hemska känslan i magen när vi ska träffa folk som inte sett ringen ännu och jag gömmer handen i fickan. Hur sjukt är inte det?
  • Linda1976

Har du någonsomhelst ryggrad så skiter du i vad andra tycker, är nöjd med din snordyra ring och skänker en tanke till dem som ALDRIG skulle kunna ens spara ihop de 50 000:- som din ring kostade....

Skärp dig!
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym
    MammaBecca skrev 2010-04-11 19:56:33 följande:
    Du skämdes ju inte innan dina vänner sa någonting. Så du får helt enkelt bestämma dig för om DU är nöjd med din ring eller om du vill visa dem att du är minst lika bra som dem. Om det stör dig för mycket att du har för billig ring, lämna tillbaks den du har och köp en ny som passar in i deras gemenskap.
    Jag visste att det skulle komma ett sånt här svar. Men jag kan lova dig att det handlar inte om pengarna för mig. Det handlar om att allt fokus ligger på en diamantring och att det känns som jag/den inte är lika mycket värd i deras ögon. Att köpa en ny ring löser ju ingenting.

Om det hade varit så enkelt som att "bestämma sig" så hade jag inte behövt starta den här tråden.
  • Anonym
    Linda1976 skrev 2010-04-11 20:00:41 följande:
    Har du någonsomhelst ryggrad så skiter du i vad andra tycker, är nöjd med din snordyra ring och skänker en tanke till dem som ALDRIG skulle kunna ens spara ihop de 50 000:- som din ring kostade.... Skärp dig!
    Tack Linda, det värmde.
  • Anonym

En förlovningsring för 50 tkr känner jag ingen som har.....Väldigt mycket pengar för en ring...Fånigt att påpeka att den är liten....

Min förlovningsring kostade runt 2000 kr och min vigselring kostade runt 4000 kr. Lagom och bra tycker jag......blir inte lyckligare om den hade kostat mer....

• Linda1976
    Anonym skrev 2010-04-11 20:01:25 följande:
    Tack Linda, det värmde.
    Du behövde höra det - det är uppenbart.
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Anonym (M)

Alltså! Suck!!! Med ditt nu underbara lilla perfekta liv! Varför bryr du dig!??? Och kompis med en ring för 200 000 !?!?! Bara det liksom!

Suck! Du blir provocerad av dessa kommentarer! O jag blir det av dig!

• Anonym

Ni måste förstå att jag utgår från min situation i den kultur jag lever i. Jag vet att vi inte köper så dyra ringar i Sverige och jag ser varken ner på någon som lagt 1000 kronor på sin ring eller upp till någon som lagt 100.000 kronor. Huvudsaken är att man gifter sig med någon man älskar.

Jag har själv levt otroligt fattigt. Jag vet att det finns människor som inte kan spara ihop till dessa pengar. Min egen mor hade 75 betalningsanmärkningar när jag flyttade hemifrån. Jag är inte en dålig människa för att jag tagit emot denna ring från min blivande man.

Men tänk er själva om ni köpt/fått något som ni tycker om och era vänner inte kan glädjas med dig. Hur skulle det kännas? Vi kommer att flytta till Sverige snart och jag ser fram emot att leva i en kultur där inte allt handlar om pengar. Jag tycker ju själv att det är helt sjukt hur fixerat det är här och jag vill ju inte delta, men jag känner att jag blir indragen ändå.

Jag har till och med en tjejkompis som sa att hon skulle inte acceptera en ring för under 150.000 kronor. Inte acceptera, fattar ni?

Svar på tråden Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...