• Anonym

Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...

Hej
    Jag bor utomlands i ett land i Europa. Jag kommer från en fattig bakgrund där vi ofta inte hade mat på bordet och min mamma jobbade tre jobb och var ensamstående med mig och mina två systrar.

Jag har pluggat och jobbat och är idag medelklass. För tre år sedan träffade jag min underbara sambo. Vi har världens bästa förhållande och är såå kära i varandra. Vi lever ett sparsamt liv. Vi har bra inkomst, ca 50.000  i månaden efter skatt, låga utgifter och pengar på banken. Vi har ca 600.000 sparat och en helt ny bil utan lån. Vi handlar på lågprisbutiker och har inga dyra nöjen. Vi är glada åt det lilla och ser glädjeämnen i vardagen (som att gå till parken, åka ut till havet, fixa i trädgården mm).

I februari friade min sambo när vi var i London och vi gick ut och köpte en förlovningsring. Vi fick den lite billigare men den är värderad till ca 50.000 svenska kronor. Det är en fantastisk ring med en liten, men helt ren diamant på ca o.6 carat.

Jag gillar verkligen min ring!  Men varje gång den ska visas upp för tjejer här i vårt land så får jag höra att ringen är liten. Många av de andra tjejerna här har ringar på ca 1.5-2 carat. En tjejkompis som också är från Sverige har fått en ring på 2 carat som kostade ca 150.200.000 kronor av sin kille.

Jag VET att min ring är i dyraste laget med svenska mått mätt. Jag VILL INTE spendera alla våra pengar på en bit metall och en sten, men samtidigt så vill jag inte att folk ska tycka synd om mig för att jag har fått en så liten ring. Det är svårt att förklara. Jag är inte avundsjuk, men blir ändå provocerad när folk lägger så stor vikt vid ringen. Jag hade helt ärligt kunnat förlåva mig utan ring (och föreslog det också för min kille men han ville inte lyssna). Vi har drömmar om ett hus i Sverige om några år, jag vill hellre lägga pengarna på det och på att vi ska ha ett bra liv tillsammans. Ibland känns det som att tjejerna bryr sig mer om vilken ring man har, än vem man valt att gifta sig med.

Hjälp mig hantera detta. Det är ett i-landsproblem och jag vet att de flesta svenskar inte köper så här dyra ringar. Kanske någon som bott utomlands kan ge sin input. Ibland vill jag bara ta av mig den och att allt ska vara som innan, då bara vi och vår kärlek spelade någon roll.

• Svar på tråden Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...
  • Lorelei

Min första reaktion är "byt tjejkompisar"

Ringen är säkert helt underbart fin! Jag skulle aldrig komma på tanken att racka ner på någons vigselring/förlovningsring! Det är deras val och kan aldrig vara något annat än så. Och då är det rätt val! Min vigselring (förlovningsringen var slät) kostade runt 6500 då (nu när jag såg den sist hos guldsmeden var den tydligen uppe i 10 000!! Hade jag aldrig betalat!). Jag skulle aldrig byta ut den för allt i världen oavsett om någon kritiserade den eller inte. Den är min och bara min

• Hedi
    Anonym skrev 2010-04-11 21:00:33 följande:
    Men grejen är ju att detta handlar om folk som har precis samma inkomst som vi har. Tjejernas killar är jobbarkompisar med min sambo och de har samma tjänst och lön. Det handlar inte om att de är superrika, utan vi är medelklass här. Däremot så har jag fått inse på senare tid att en del av mina tjejkompisar har helt fel värderingar för mig. När allt kretsar kring vilken bil man kör, var man åker på semester, hur stort och fint hus man har osv, så blir det tröttsamt och de tjejerna umgås jag inte så mycket med längre.
    Ok men da lever de ju egentligen över sin egen förmaga. Eller de väljer att spara i flera manader bara för att fa ihop till en ring. Alla prioterar vi annorlunda, fragan är vad som är det viktiga här i livet. Att imponera pa andra genom ett flashigt hus, bil, ring, eller det mest pakostade bröllopet. Det känns som ett väldigt ytligt liv, det viktigaste är ju att vara lycklig. Det verkar ju svart om man hela tiden vill sträva efter att imponera pa andra.

Jag känner ocksa personer med en hel del pengar, bor utomlands. Men om de hade bryt sig om huruvida min ring kostar 10.000 eller 150.000 sa hade jag nog bytt kompisar. Hitta vänner som finns där och bryr sig om mindre ytliga ting som god vänskap.
  • southernbelle

Många skriver att TS borde skaffa nya kompisar, men utifrån mina egna erfarenheter så är det inte kompisar som tittar förnärmat utan mer tjejer man träffar ytligt. Tyvärr är det så att många bildar sig en uppfattning när dom ser ringen, men precis som jag sa här ovan så är det ju deras problem inte ditt TS

• naiga78

Det är inte lätt när folk kommenterar... Hellre en liten ring och kärlek som håller än en stor ring.

I vårt fall är det tvärtom. Maken la ganska mycket pengar på mina ringar, behöver inte gå in på hur mycket men det sticker folk i ögonen och då kommer kommentarer som ja, du gillar bling men det skulle inte passa på mig, lite pråligt för min smak men alla gör som de vill....

Mitt svar blir nej det skulle nog inte passa dig det är därför den sitter på mig. Jag älskar mina ringar och låter ingen klanka ner på dom för då klankar de ner på det valet min man gjorde när han köpte dom.

Ingen har något med er ekonomi att göra och storleken på er kärlek defineras fan inte på hur stor stenen är. Finns de som gå omkring med orena 1-2 karats ringar. Då gör jag hellre som du och väljer en ren sten som är mindre. Sen passar inte store stenar på alla fingrar heller. Du ska bära ringen inte ringen som ska bära dig.

Titta på din ring, tänk på din man och er kärlek och be alla andra flyga och fara och så kan de ta sina åsikter med sig dit solen aldrig skiner.

• Anonym

Jag fattar inte hur en 0.6 carat VVS solitär och guldring kan ha värderats till så mycket, så mkt kostar de ju inte ens nya.

• April barn

Oj :O Jag tycker din ring lät jätteeedyr :D
    Man ska inte jämföra med andra tycker dom att den är liten så är det ju deras problem :)

• southernbelle
    Anonym skrev 2010-04-12 09:38:48 följande:
    Jag fattar inte hur en 0.6 carat VVS solitär och guldring kan ha värderats till så mycket, så mkt kostar de ju inte ens nya.
    Det är jag inte så förvånad över. Min kompis köpte en ring här i USA med 13 mindre stenar som nog var OK kvalitet för 1500 dollar och hon fick den värderad till 30.000 kr i Sverige.
    När vi värderade min ring här i USA så värderades den till mycket mer än vad vi trodde. Jag tror värderingar ofta är ganska höga men det betyder inte att du kan sälja den för vad den är värderad därför att andrahands värdet drar ner priset. Samma kompis som köpte sin ring i USA, köpte en till ring i USA för att sälja i Sverige, men det gick inte alls bra utan hon förlorade nästan pengar på ringen.  
  • naiga78
    Anonym skrev 2010-04-12 09:38:48 följande:
    Ring vilken guldsmed som helst. Detta är inte en orealistisk bedömning. Särskillt inte på en ren VVS sten med bra slipning.
  • Anonym

Jag bor i sverige och har motsatt problem. Har samma ring som du som vigselring och en exklusiv f-ring med många diamanter köpt för ca 25 000kr och folk tycker nog både det ena och andra om mina ringar. Ofta säger de inte så mycket men man förstår att de tycker att det är vansinne att lägga så mycket pengar på ringar. Många har också förutfattade meningar om hur vi är och lever efter att ha sett mina ringar. Jag bryr mig inte alls, jag fick mina drömringar, de är vackra och bra dimensionerade ihop. Jag är fullständigt ointresserad av att prata om vad de kostat eller hur stora andras ringar är. För mig är det viktigare att tycka mycket om dem och att de symboliserar något viktigt för en. Varför ska man jämföra med andra och värdera sig efter andra? Personligen tycker jag att det är avtändande med 2 caratsringar, det är liksom för mycket av det goda.

• TheCoopers

Jag förstår vad du menar MEN jag tycker du ska skita i vad andra tycker och tänker .. Dessutom vad är det för vänner du har som är så pengakåta ? Jag skulle valt bort umgänget och njutit av mitt liv tillsammans med människor som stora hjärtan inte stora käftar . Lycka till i livet !

I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...