Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...
Hej
Jag bor utomlands i ett land i Europa. Jag kommer från en fattig bakgrund där vi ofta inte hade mat på bordet och min mamma jobbade tre jobb och var ensamstående med mig och mina två systrar.
Jag har pluggat och jobbat och är idag medelklass. För tre år sedan träffade jag min underbara sambo. Vi har världens bästa förhållande och är såå kära i varandra. Vi lever ett sparsamt liv. Vi har bra inkomst, ca 50.000 i månaden efter skatt, låga utgifter och pengar på banken. Vi har ca 600.000 sparat och en helt ny bil utan lån. Vi handlar på lågprisbutiker och har inga dyra nöjen. Vi är glada åt det lilla och ser glädjeämnen i vardagen (som att gå till parken, åka ut till havet, fixa i trädgården mm).
I februari friade min sambo när vi var i London och vi gick ut och köpte en förlovningsring. Vi fick den lite billigare men den är värderad till ca 50.000 svenska kronor. Det är en fantastisk ring med en liten, men helt ren diamant på ca o.6 carat.
Jag gillar verkligen min ring! Men varje gång den ska visas upp för tjejer här i vårt land så får jag höra att ringen är liten. Många av de andra tjejerna här har ringar på ca 1.5-2 carat. En tjejkompis som också är från Sverige har fått en ring på 2 carat som kostade ca 150.200.000 kronor av sin kille.
Jag VET att min ring är i dyraste laget med svenska mått mätt. Jag VILL INTE spendera alla våra pengar på en bit metall och en sten, men samtidigt så vill jag inte att folk ska tycka synd om mig för att jag har fått en så liten ring. Det är svårt att förklara. Jag är inte avundsjuk, men blir ändå provocerad när folk lägger så stor vikt vid ringen. Jag hade helt ärligt kunnat förlåva mig utan ring (och föreslog det också för min kille men han ville inte lyssna). Vi har drömmar om ett hus i Sverige om några år, jag vill hellre lägga pengarna på det och på att vi ska ha ett bra liv tillsammans. Ibland känns det som att tjejerna bryr sig mer om vilken ring man har, än vem man valt att gifta sig med.
Hjälp mig hantera detta. Det är ett i-landsproblem och jag vet att de flesta svenskar inte köper så här dyra ringar. Kanske någon som bott utomlands kan ge sin input. Ibland vill jag bara ta av mig den och att allt ska vara som innan, då bara vi och vår kärlek spelade någon roll.