• Anonym

Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...

Hej
    Jag bor utomlands i ett land i Europa. Jag kommer från en fattig bakgrund där vi ofta inte hade mat på bordet och min mamma jobbade tre jobb och var ensamstående med mig och mina två systrar.

Jag har pluggat och jobbat och är idag medelklass. För tre år sedan träffade jag min underbara sambo. Vi har världens bästa förhållande och är såå kära i varandra. Vi lever ett sparsamt liv. Vi har bra inkomst, ca 50.000  i månaden efter skatt, låga utgifter och pengar på banken. Vi har ca 600.000 sparat och en helt ny bil utan lån. Vi handlar på lågprisbutiker och har inga dyra nöjen. Vi är glada åt det lilla och ser glädjeämnen i vardagen (som att gå till parken, åka ut till havet, fixa i trädgården mm).

I februari friade min sambo när vi var i London och vi gick ut och köpte en förlovningsring. Vi fick den lite billigare men den är värderad till ca 50.000 svenska kronor. Det är en fantastisk ring med en liten, men helt ren diamant på ca o.6 carat.

Jag gillar verkligen min ring!  Men varje gång den ska visas upp för tjejer här i vårt land så får jag höra att ringen är liten. Många av de andra tjejerna här har ringar på ca 1.5-2 carat. En tjejkompis som också är från Sverige har fått en ring på 2 carat som kostade ca 150.200.000 kronor av sin kille.

Jag VET att min ring är i dyraste laget med svenska mått mätt. Jag VILL INTE spendera alla våra pengar på en bit metall och en sten, men samtidigt så vill jag inte att folk ska tycka synd om mig för att jag har fått en så liten ring. Det är svårt att förklara. Jag är inte avundsjuk, men blir ändå provocerad när folk lägger så stor vikt vid ringen. Jag hade helt ärligt kunnat förlåva mig utan ring (och föreslog det också för min kille men han ville inte lyssna). Vi har drömmar om ett hus i Sverige om några år, jag vill hellre lägga pengarna på det och på att vi ska ha ett bra liv tillsammans. Ibland känns det som att tjejerna bryr sig mer om vilken ring man har, än vem man valt att gifta sig med.

Hjälp mig hantera detta. Det är ett i-landsproblem och jag vet att de flesta svenskar inte köper så här dyra ringar. Kanske någon som bott utomlands kan ge sin input. Ibland vill jag bara ta av mig den och att allt ska vara som innan, då bara vi och vår kärlek spelade någon roll.

• Svar på tråden Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...
  • Rhino
    Wagram skrev 2010-04-11 23:39:14 följande:
    Vi har bekanta vars forlovningsring ligger i bankfacket och sa bar de istallet en falsk kopia ifall de skulle tappa den. Hur fjantigt som helst. Battre da med en ring som man kan bara i alla lagen!
    Låter lite som på "gamla dar". Jag har fått min mormors arbetarring, eller vad den nu kallades (inte att ha på mig själv). I och för sig är det bara ett enkelt band, men det är den hon hade på sig till vardags eftersom hon inte ville repa/förstöra sin riktiga.

Jag (bor också utomlands) valde en väldigt enkel ring just för att jag vill kunna ha den på mig i alla lägen. Det är inte bara opraktiskt med en ring som fastnar överallt, men dessutom skulle jag bara gå omkring och oroa mig för att tappa diamanten och det skulle säkert slutat med att jag inte hade på mig ringen alls.
    Jag har faktiskt just en sådan ring jag fick av min man när vi precis börjat träffas. Jag valde ett ostron, som innehöll en stor grå pärla och den fick jag monterad på en guldring. Verkligen jättefin, enkel och precis i min smak. Men pärlor är ju så porösa och dessutom sticker den upp en bra bit... så japp, den ligger fint i ett smyckesskrin.

Mina förlovningsring och min bröllopsring är enkla band med 13 små diamanter nedsänkta i ringarna. Inget sticker upp. Jag har på mig ringen dygnet runt, 365 dagar om året.

Men, visst kan jag tycka ringar med störra diamanter som sticker upp är otroligt fina... men det skulle inte fungera för mig!
    Well, you know, my ancestry isn't all hamster. I'm one-sixteenth wolf with, you know, a little wolverine in there somewhere...
  • Margaux

Jag hade tidigare en sån där vrålsnyss klassisk Tiffany enstensring i Platinum med en fantastisk diamant...(ungefär som din TS så inte så stor men perfekt!) Dessvärre bröts vår förlovning och jag mötte en ny man. Ringen ligger faktiskt i badrumsskåpet än i dag...

Min nya man och jag är inte gifta än men vi har pratat om det och även tittat på ringar... Denna gången blir det en alliansring med små stenar fattade i skena, dvs inget alls att fastna i... Jag gillade min gamla ring väldigt mkt men den var ju inte superpraktisk för att säga så.... Man var tvungen att sno diamnten till insidan för att komma i jeansfickan, eller handskarna etc.
    Eftersom vi reser väldigt mkt och diamanter och vissa länder är en problematisk kombination så blir det en helt slät vigselring... Min blivande man är från sydamerika och jag tycker det är riktigt onödigt att be om att bli rånad pga av bling, och jag vill kunna använda i alla fall vigselringen hela tiden...

Jag tycker du ska säga som det är, detta är min ring och det är en sån här jag vill ha....
    Hade du velat ha en större kunde du ju tagit en mindre ren sten!

Hur som helst, grattis till förlovningen!

• Cornellia
    Anonym (diamond(s)) skrev 2010-04-12 00:39:08 följande:
     Men sen har det varit ett fåtal som undrat om de är äkta och att de aldrig skulle känna sig bekväma att gå i mina ringar. Alla får ju ha sin åsikt men tråkigt att jantelagen ska gälla.
    Det beror väl lite på hur folk säger det, men om jag ser en stor diamant så frågar jag oxå om den är äkta, för jag ser verkligen ingen skillnad. och om någon inte skulle känna sig bekväm med en stor sten så beror det på jantelagen och att dom är avundsjuka? lite konstig inställning måste jag säga.
  • Anonym (123)

Alltid lika tråkigt när folk kommenterar valen man gör - som inte har något med dem att göra. Men ingen människa är perfekt. Skulle man leta efter felfria vänner hade man nog blivit ganska ensam.

Jag förstår verkligen att du blir ledsen. Och då är det alltid bra att få prata av sig och kan vara skönt att lägga upp en stategi hur man skall hantera det nästa gång man får kommentaren.

Ett sätt kan väl vara att säga att du tycker om mer svensk stil på förlovningsringar. Jag skulle inte heller vilja behöva försvara mig för mitt val av ring. Då kan det vara lättare att helt enkelt säga något i den stilen. Det känns som att man kanske då lättare släpper diskussionen. Men vad vet jag.

Vad man vill lägga sina pengar på är ju helt upp till var och en. Vare sig man har gott om pengar eller tvärt om. Men väldigt många har svårt att acceptera just det. Man prioriterar helt enkelt olika.

Här i Sverige känns det som om det är tvärtom. Lägger man "mycket" pengar på något så är det fritt fram att gnälla och kommentera. Men om man skulle säga nåt i stil med att "jag fattar inte hur du kan köpa en tröja för bara 100 kr" då skulle man uppfattas som dryg och det skulle inte gå för sig. Men att klaga på att någon lägger ett par tusen på en tröja, de måste ju få höra negativa kommentarer.
    Sånt där blir jag vansinnig på.
    Man skall inte klanka ner på någons val angående vad de vill spendera sina pengar på!

• lillajessi

Det är för mig helt otroligt att man ens bryr sig om att folk tycker att ens ring är ditten eller datten...känns väldigt osäkert. 150 000 eller 1500, var fan ligger skillnaden? Löjligt.

Vidare kan jag tycka att man får tycka och yttra precis vad man vill om detta då TS ifråga faktiskt har skrivit detta inlägg just för att det ska diskuteras.

• Anonym

De har väl inget med kultur att göra? Det brukar väl vara mer fattigt i vissa EU länder!`?
    Nu Vet jag inte vilket land du bor i?
    De tjejer är pantade i huvudet, tänker bara på PENGAR, GLAMOUR, LYX, menar absolut inte dig!

Man ska vara nöjd med sin ÄLSKLING, Om det nu är äkta kärlek, det är det nog inte för såna glamourkvinnor... Ja det gäller ju självklart inte alla rika kvinnor, dömer inga så, men oftast är det ju så!!

MATERIELLA SAKER ÄR INGETING!

KÄRLEKEN ÄR ALLT!!!

LYCKA TILL MED DIN BLIVANDE MAN!!!!

• Anonym

Ts, ville bara säga att jag bor utomlands också och det är samma sak här, men jag har inte ens nån förlovningsring. Tji fick dom .

• Gladabarnensmamma

Trakigt att folk ska lagga sig i nagot sa personligt & privat som hur mycket ringen kostar... jag bor ocksa utomlands och far visserligen inga kommentarer eller pikar, men lite undrande blickar fick jag nog eftersom det ar en lite enklare ring - en sorts alliansring som inte fastnar i handskarna - fiiiin och praktisk!

Det handlar ju om kulturskillnader - det tycker jag att du, TS, kan vara helt oppen med! Mina ringar (allians & slata bandet fran brollopet) passar ihop jattesmidigt och de ggr jag fatt lite undrande blickar har jag forklarat att i Sverige ar det vanligare med lite enklare ringar (som t.ex. inte fastnar i vantarna!).

• hemmafrun

Jag vet EXAKT vad du menar, jag bor i USA och mina vänninnors ringar är bling bling och jag har ingen bara min vigsel ring som visserligen har diamanter men bara ca värt 8-10 tusen..ibland skäms jag över att jag skäms och gömmer handen nästan i fickan..
    Ibland blir jag barnslig och funderar på att byta ut den, idag har vi väldigt gott ställt och har möjlighet att göra det..men det är ju MIN vigselring....
    Jag försöker köra med tjaffs om att vi svenskor inte behöver så mycket bling bling...men det behöver vi ju;)...

Svar på tråden Fick en förlovningsring för 50.000 - för liten...