• Kissekatt

infektionsastma, diskutionstråd

Men vad bra med en tråd för oss med barn med infektionsastma!
    Jag har en son på två år med vad som nu har blivit klassat som svår infektions-astma.
    Han fick en vecka gammal en RS-infektion som förmodligen har utlöst hans astma.
    Vi har också varit genom hela valsen med akutbesök, ett barn som fått så lite syre att han inte varit kontaktbar, inlagda på sjukhus har vi varit otaliga gånger och han slutade dessutom att växa när han var nio månader och gick inte upp ett gram på åtta månader. Därav fick vi testa för alla födoämnesallergier man kan tänka sig, Cystisk fibros, tarmbakterier....allt.
    Men, sedan åtta månader är Anton satt på Singulair och det har vänt allt för oss.
    Medicinen har tagit bort en kronisk inflammation i tarmen och gjort hans astma mycket mer stabil.
    Han går på underhållsdos Pulmicort dagligen fortfarande, men nu ökar vi bara upp vid förkylning och ger endast Airomir vid behov. Vi har också Ventoline hemma att ge vid akutsituationer.
    Tack vara det har vi inte behövt åka till akuten på sex månader och det är fantastiskt!

Fast nu gör jag precis som jag egentligen INTE vill göra, presenterar Anton med hans sjukdom. Han är världens underbaraste unge som pratar och charmar alla i sin omgivning och första natten jag satt med honom på akuten så lovade jag honom och mig själv att han ALDRIG ska begränsas av sin sjukdom.

• Kissekatt
    catarina06 skrev 2010-04-30 12:19:55 följande:
    Och jisses. ber om ursäkt för alla stavfel. Jag vet inte vad som hände med spräkkunskaperna i mitt inlägg.
    Det är det lilla felstavningstrollet som blandar om. Inget man kan göra något åt tyvärr!
    Jag såg att du frågade om medicin. Vi har ju då fått Singulair och blir bra hjälpta av det, men det är väldigt olika vad olika läkare vill skriva ut.
    Fördelen med den är att den ges som pulver och inte inhaleras.
    Det är svårt när barnen inte vill gå med på att medicineras. Har ni provat en annan modell? Eller ett annat munstycke? Ibland kan det hjälpa. Vi har satt på ett litet klistermärke efter varje gång vi har lyckats ge medicinen. Det har sporrat och gjort det roligare. Men annars, hur hemskt det än är så får man ju tvinga.
Svar på tråden infektionsastma, diskutionstråd