infektionsastma, diskutionstråd
Men vad bra med en tråd för oss med barn med infektionsastma!
Jag har en son på två år med vad som nu har blivit klassat som svår infektions-astma.
Han fick en vecka gammal en RS-infektion som förmodligen har utlöst hans astma.
Vi har också varit genom hela valsen med akutbesök, ett barn som fått så lite syre att han inte varit kontaktbar, inlagda på sjukhus har vi varit otaliga gånger och han slutade dessutom att växa när han var nio månader och gick inte upp ett gram på åtta månader. Därav fick vi testa för alla födoämnesallergier man kan tänka sig, Cystisk fibros, tarmbakterier....allt.
Men, sedan åtta månader är Anton satt på Singulair och det har vänt allt för oss.
Medicinen har tagit bort en kronisk inflammation i tarmen och gjort hans astma mycket mer stabil.
Han går på underhållsdos Pulmicort dagligen fortfarande, men nu ökar vi bara upp vid förkylning och ger endast Airomir vid behov. Vi har också Ventoline hemma att ge vid akutsituationer.
Tack vara det har vi inte behövt åka till akuten på sex månader och det är fantastiskt!
Fast nu gör jag precis som jag egentligen INTE vill göra, presenterar Anton med hans sjukdom. Han är världens underbaraste unge som pratar och charmar alla i sin omgivning och första natten jag satt med honom på akuten så lovade jag honom och mig själv att han ALDRIG ska begränsas av sin sjukdom.