• galnevale

infektionsastma, diskutionstråd

hej

Har sett att det är många olika trådar om just förkylningsastma/infektionsastma.

Tänkte vi kanske kunde samlas i en tråd där vi kan diskutera allt som rör just detta.

Dela med oss tips och fråga om råd.

Så alla som har barn med infektionsastma välkomna hit!

• Svar på tråden infektionsastma, diskutionstråd
  • zingoalla

Bra tråd.
    7 månaders bebis som just fått detta.Många frågor egentligen, men just nu lite tomt i skallen.

• galnevale

kul om många hittar hit. tycker det vore skönt att ha en tråd där vi kan vädra det som rör våra älsklingar.

Jag har en dotter på 3 som har förkylningsastma. fick det efter vad jag tror var en rs-infektion när hon var bebis.

Just nu, särskilt igår var det en jobbig dag med mycket hosta. fick ge henne 4 extra puffar airomir. så har hon pulmicort morgon och kväll som vi nu ökat. Idag har det faktiskt varit bättre som skönt är. Dock är hon väldigt hes och man hör knappt vad hon säger. Är väldigt tät när hon sover nu med.
    Överväger om jag ska ringa vc imorgon men vet inte. Hon har tydligen även fått benägenhet att krampa när hon får feber så det är dubbel oro nu.

• Busbellan

hej hej, hoppar in här
    Har en dotter på 2,5 år som ganska nyligen fått diagnosen infektionsastma. Äntligen efter lååååång tid så har hon till slut slutat hosta på natten.
    Dum som jag var så trodde jag ju enbart astma var anstärngd andning mm, men här är det hostan det märks mest på, jag som inte ens visste att det var ett symtom. Tycker mest hon alltid haft jobbig hosta
    Men efter en röntgenbild så konstaterades astma.

Nu ska jag ställa min första dumma fråga
    Hur vet man när pulmicorten är slut?
    Airomiren kan man ju bara lägga i vatten, men detta gällde väl inte pumicorten fick vi höra

Mamma till Nora, August och Ella
  • Trollet Ludenben

Hoppar med in här. Har en ettåring som fick diagnosen i januari. Han är prematurt född i v 31 och hade jobbigt med lungorna vid födseln.
    Förkylningar har vart jättejobbiga och han har låtit som en hund i strypkoppel varje gång. Vi har pulmicort och airomir.

Älskade ungar
  • galnevale
    Busbellan skrev 2010-04-12 22:17:58 följande:
    hej hej, hoppar in här Har en dotter på 2,5 år som ganska nyligen fått diagnosen infektionsastma. Äntligen efter lååååång tid så har hon till slut slutat hosta på natten.Dum som jag var så trodde jag ju enbart astma var anstärngd andning mm, men här är det hostan det märks mest på, jag som inte ens visste att det var ett symtom. Tycker mest hon alltid haft jobbig hosta Men efter en röntgenbild så konstaterades astma.Nu ska jag ställa min första dumma fråga Hur vet man när pulmicorten är slut?Airomiren kan man ju bara lägga i vatten, men detta gällde väl inte pumicorten fick vi höra
    Nu lär du mig något nytt.. hur då lägga airomiren i vatten?

Vi kör med att skaka den vid örat och hör att det låter i "behållaren" men tar också emot bra tips!

Min tjej var också så att hon hade hemsk hosta på nätterna. kräktes och hade nästan panik. fick först pröva kruppmedicin men det hjälpte inte. fick då airomir och pulmicort och det har gjort susen.
  • Trollet Ludenben

undrar med hur du gör med airomiren i vattnet för att kolla om den är slut

Älskade ungar
  • Busbellan
    galnevale skrev 2010-04-12 22:21:40 följande:
    Nu lär du mig något nytt.. hur då lägga airomiren i vatten?Vi kör med att skaka den vid örat och hör att det låter i "behållaren" men tar också emot bra tips!Min tjej var också så att hon hade hemsk hosta på nätterna. kräktes och hade nästan panik. fick först pröva kruppmedicin men det hjälpte inte. fick då airomir och pulmicort och det har gjort susen.
    Man kan lägga airomiren i en skål med vatten så ser man på den hur den flyter hur mycket det är kvar. Ställer den sig rätt upp så är den ful eller nästan full, lutar den lite är det typ häften kvar osv, kommer inte ihåg exakt hur den ska vara när den är tom, men vi har det på bild på papper

Har försökt att ska ka på behållaren, men tycker inte att man hör nånting

Dottern har även krupp så vi har medicin mot det också.
    Hon föddes med diafragmabråck och har lite nedsatt funktion på ena lungan, kanske kan det vara anledningen till hennes astma eller upprepade lunginflammationer, vi vet inte, men ska till gbg på koll i vår/sommar igen
    Mamma till Nora, August och Ella
  • galnevale

måste kolla med airomiren imorgon. hon har ju fått en hel del ur den. smart med ett sådant sätt att kolla.

• Svedalamamman

Här är en till som har en tjej som blir tre i juni.  Fick hjälp efter många om och men efter en lunginflamation för ett år sedan med min tjej och nu är hon bra så länge vi inhalerar henne + att hon äter singular, försökte sluta med den för två veckor sedan men hon började hosta samma kväll... inte för att vi slutat men det kändes inte som det var rätt tillfälle att göra det då.  Spännande och se hur det blir denna våren och sommaren, förra va hon helt utan mediciner men direkt när hon kom tillbaka på dagis blev hon kass igen. Hoppas verkligen det växer bort...

Vi puffar rätt ut i luften på både airomir och pulmicort och då både hör man och ser om det kommer något.

• HN79

vilken bra tråd, hänger på här. Har tvillingtjejer på 17 månader med förkylningsastma. Har nyligen fått diagnos efter otaliga besök på en dålg vc som talat om för mig att jag inte behöver vara orolig. Efter ett besök på akuten då de mediciner vi fått inte hjälpt så har vi fått diagnos och väntar på tid tll astmadr i vår kommun. Vi behandlar med airomir. (tidigare ventoline, betapred)

Svar på tråden infektionsastma, diskutionstråd