Inlägg från: catarina06 |Visa alla inlägg
  • catarina06

infektionsastma, diskutionstråd

Jag har en som med infektionsastma. Han är ett och ett halv nu och vi fick "diagnosen" när han var 5 månader ungefär.
    Sen åker vi av och an till barnakuten för inhalationer.
    Vi har pulmicort, airomir och flytande ventouline hemma. Men jag har verkligen bekymmer med att få i honom medicinerna.
    Pulmicorten går något bättre men när vid airomiret blir det tvärstopp.
    Han håller andan och vill inte andas in de.
    Små korta ihaleringar men han får definitivt inte i sig det han behöver.
    För vid precis varenda förkylning får vi åka in med honom akut.
    Varenda gång har dom proppat i honom betapred och dom senatse gångerna har han fått inhalera vetouline och pilmicorten när vi vart uppe.
    Pulmicorten har vi fått sitta med i 40 minuter innan han fått i sig allt.

Tyvärr har han vart sjuk rätt ofta nu med. Men det tillhör väl med infektionsastma.
    Den senaste månaden har han haft maginfluensa 2 gånger, öroninflammation och 3 förkylningar. Och vi har fått åka in med honom varenda gång.
    Hopplöst. Och jag börjar känna mig så otroligt maktlös.

Jag tror att han upplever en forma av kvävningskänsla när jag sätter över inhalatorn på honom. Och han blir så ledsen. Han känner sig så kränkt och jag känner mig så elak.

Det måste finnas något mer man kan göra.
    Har hört andra diskutera att dom fått andra mediciner med sig hem. Vad finns det för mediciner. Vad har ni för mediciner till era barn.

• catarina06

Och jisses. ber om ursäkt för alla stavfel. Jag vet inte vad som hände med spräkkunskaperna i mitt inlägg.

• catarina06
    Kissekatt skrev 2010-04-30 12:44:31 följande:
    Det är det lilla felstavningstrollet som blandar om. Inget man kan göra något åt tyvärr! Jag såg att du frågade om medicin. Vi har ju då fått Singulair och blir bra hjälpta av det, men det är väldigt olika vad olika läkare vill skriva ut. Fördelen med den är att den ges som pulver och inte inhaleras. Det är svårt när barnen inte vill gå med på att medicineras. Har ni provat en annan modell? Eller ett annat munstycke? Ibland kan det hjälpa. Vi har satt på ett litet klistermärke efter varje gång vi har lyckats ge medicinen. Det har sporrat och gjort det roligare. Men annars, hur hemskt det än är så får man ju tvinga.
    På vårdcentralen har man nämnt singulair men dom anser sig inte vara några experter på barnastma så dom remitterar mig till barnklniken, vilket jag förstår.
    Jag träffade en läkare i November 2009 då vi gick igenom hans dosering osv men sen dess har jag bara träffat läkare under akutbesök och dom har aldrig tid att gå in närmre på hans medicineringe eller andra alternativ.
    Jag har bett om att få en tid för utredning några gånger men någon tid dyker aldrig upp.
    Tanken slog mig idag att jag kanske kan be vårdcentrlen hjälpa mig med tid hos läkare där på sjukhuset så jag ska försöka med det.

OM jag tvingar honom, när jag ska ge honom airomiret så får jag sätta honom i knät, hålla fast hans armar och trycka över masken. Det känns hemskt men jag har prövat allt. Han har själv fått leka med inhalatorn för att lära känna den liksom.
    Ibland kan han ta den mot munne själv och andas in men så fort han blir sämre så vägrar han. Han blir verkligen livrädd.
    Vi använder oss utav inhalatorn Vortex.  På barnkliniken sa dom att det var den bästa.

Ett pulver skulle ju vara suveränt.
  • catarina06

Jag har alltid kännt mig grymt motarbetad när det kommer till hans astma.
    Det började redan när han var 3månader.
    Det väste och rosslade. Och hans hosta har alltid vart hemsk.
    MEN, i början var jag en nojjig förstagångsförälder. Barn hade trånga luftvägar. Inget konstigt med det. Jag blev inte tagen på allvar för fem öre.
    Men när jag läst på lite om bukandning så förstod jag ju att det inte alls bara var dom typiska trånga luftvägarna hos barn.
    Med hjälp av min kontakt på BVC så fick jag honom undersökt och han fick medicin.
    Två månader senare.

Träffade en fantastisk läkare i början som verkligen hjälp mig.
    Och som verkligen gick in för det så att säga.
    Men dom senaste läkarna jag träffat har vart hemska.
    Duttad lite med stetoskopet vid lungorna, konstaterat att han behöver hjälp med inhalering och sen har dom gått.
    Den natten fick jag åka upp igen för att han var så dålig.
    Först då tog dom det på allvar och gick igenom honom grundligt.
    Då var han riktigt sjuk.
    Dubbelsidig öroninflammation, begynnelse till lunginflammation och fick antibiotika akut.

Jag blir så frustrerad på detta.

• catarina06
    galnevale skrev 2010-05-01 21:02:08 följande:
    Så kul att fler hittar hit! Vi hade också jätteproblem med inhalationerna i början. Dotter skrek och sprattlade vilt. MEN det har blivit bättre nu så det kanske kan trösta er. nu är hon dock påverkad av något och andningen har blivit lite jobbigare. Blir lätt anfådd och får hosta. Verkar som hon även har svårt att dra djupa andetag för airomiren är svår att andas in. Det går sedan mycket lättare med pulmicorten. Så kan jag säga att desentolen hon fick i veckan verkligen har hjälp med. så nu är hostan inte så farlig (peppar peppar)
    ja, jag tänker så också.
    Att det säkert blir lättare med inhalationerna när han själv förstår att dom gör nytta.
    Men det känns som om vägen dit är lång.
    Han är ju trots allt bara ett och ett halvt och lär säkerligen åka på massor med infektioner innan dess.
    Det känns som om han bara blir sjukare för varje gång han åker på något och för varje gång blir det svårare att få i honom medicinerna.

Så som du beskriver det upplever jag det med min son varje gång. Att dom djupa andetagen är tuffa. Och andfådd blir han jätte lätt.
    Det är många som säger att han påminner om en gammal gammal människa när han är i farten. Jämrar sig och grymtar när han ska resa sig upp eller liknande.
    Han låter som om han inte har någon ork alls.

Jag börjar fundera på om han infektionsastma också är allergirelaterad.
    Tycker symtomen blivit tydligare och elakare nu när allergisäsongen dragit igång.
  • catarina06
    Byttan skrev 2010-05-11 21:16:48 följande:
    Mina erfarenheter av inhalering med "Nebunette" (airomir och pulmicort): Vi fick diagnos Förkylningsastma. Fick nebunette och allt var frid o fröjd i EN dag. Sen var det tvätstopp - ville inte andas i den över huvudtaget. Ringde vårdguiden för tips. Och fick det! Min man satt med lillan i famnen, och jag bredvid. Han höll fast fötterna och jag armar och huvud. Sen på med masken o PSHYYYYY. Visst, hon skrek som en stucken gris de första 3-4 gångerna (och det verkligen skar i mitt hjärta), men efter ca 2-3 dagar hade hon vant sig, och det gick sedan jättebra resterande tid av schemat. Tack barnläkaren på Vårdguiden!!
    Tro mig. Jag har prövat den varianten också. Men han håller andan. Och vägrar andas in. Nu tänker kanske somliga att jag ska hålla kvar inhalatorn över munnen, tillslut andas han ju. Men han håller andan så pass länge att ansiktet blir precis eldrött.
    Jag vill verkligen inte utsätta honom för det längre.
    Jag vill inte att han sla förknippa inhalatorn med något som tvingar honom att hålla andan.
  • catarina06
    lisadragon skrev 2010-05-13 00:25:48 följande:
    Blir både lättad och förbannad av att läsa denna tråd.  Min son har sen hans första förkylning vid 7 veckor låtit som en andfådd lungsjuk gammal människa..  Jag har varenda gång vi varit in på bvc eller läkarkontroller + de gånger han fått pencillin mot ÖF o halsfluss o ögoninflammationer, varenda gång har jag sagt att han låter väldigt mycket när han andas och han hostar fruktansvärt på nätterna tills han spyr.  Läkaren har sagt att han låter väl bra..  Alla som träffat oss har frågat om han är sjuk men nej, han låter så har jag svarat.  För två månader sen blev jag förbannad och ville ha en utredning efter 4 ÖF och diverse andra pencillinkurer och olika hostmedicinpreparat.. Läkaren tittade och hoppsan, Viggo har för stora halsmandlar, indragna trumhinnor, biljud på lungorna och med största säkerhet för stor körtel bakom näsan!  Jag läser att era barn hostar och därav får de astmamedicin, tänk om lilleman här hemma kunde få det, han hostar och hostar och hostar, tills han spyr eller tills det tar stop, och nu är det ännu värre med pollen!!  Han fyller 2 år i juli och fy f*n vad jag är besviken på läkaren!! Ska ringa på fredag och begära akuttid så han kan få ngt mot sin hosta.  Han får nu ventoline som hjälper lite, men nätterna kan han hosta sig igenom ändå..  Dottern rosslar och hostar hon med, ska på dom med henne också, men hon snorar med så svårt att veta, hon blir bättre av adrenalin men ej koksalt. Dock andas hon bara adrenalin när vi varit inlagda. Hon har reflux och äter zantac så maten far i matstrupe och luftstrupe hur som helst på stackarn..  Gash vad less jag är på läkarna, men tack för denna tråd, ska på dom angående hostan!!  Trevlig torsdag // Lisa
    Din irritation är verkligen berättigad.
    Jisses så illa det är med sjukvården ibland alltså. Jag blir verkligen upprörd av att läsa sånt här. Varför tar man inte fasta på att alltid vara lite mer utvärderande, lite mer noggran och försiktig med barn?
    För en helt medicinskt outbildad människa som mig så känns det rätt uppenbart att din son inte är helt ok. Varför, varför går man inte vidare.

Jag hoppas verkligen att du får ordentlig hjälp nu.
    Byt läkare annars. Kräv att få träffa någon annan.
    Man måste verkligen stå på sig. Hade inte jag gjort det så hade jag med största sannolikhet inte haft en medicin hemma nu.
  • catarina06
    lilla my2 skrev 2010-05-31 02:24:13 följande:
    Hej alla härinne :) Jag har tre barn ( 12 år, 5 år och 2,5 år) De två yngsta barnen har infektionsutlöst astma och vi har också legat inne osaliga gånger på sjukhus! Den allra yngsta har dessutöver haft feberkramp en gång och falsk krupp! Nu undrar jag om ni rest med era barn utomlands någon gång och i så fall hur gick det? Vad behöver man tänka särskilt kring? Jag har skaffat intyg över mediciner från läkare och flygbolag och vi får ta med albatrossen som vi har flytande medicin till ( ventoline och budesonid) Det är nog särskilt flygresan som jag är orolig över! Vet ni något om astma och flygresor?? Tack på förhand!
    Vi flög till Thailand i december 2008.
    Thailands klimatet var rena paradiset för min sons luftrör.
    Efter 2 dagar i thailand var hostan som bortblåst, inget rosslnande, inget väsande.
    UNDERTBART. Just luftrörsvidgande skulle enligt min sons läkare vara globalt liksom. Och skulle jag behöva uppsöka läkare för hjälp med inhalation så skulle dom veta om vad det var. Men sen har ju thailand ochså extremt bra sjukvård. Vet inte hur det är i andra länder. Grekland ställer jag mig mkt tveksam till. Av egene erfarenhet.
    Men har ni med er hans mediciner så ska det nog gå bra.

Flygresan gick bra för oss. så den biten kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Vet inte hur eller om det kan  påverka
Svar på tråden infektionsastma, diskutionstråd