• galnevale

infektionsastma, diskutionstråd

hej

Har sett att det är många olika trådar om just förkylningsastma/infektionsastma.

Tänkte vi kanske kunde samlas i en tråd där vi kan diskutera allt som rör just detta.

Dela med oss tips och fråga om råd.

Så alla som har barn med infektionsastma välkomna hit!

• Svar på tråden infektionsastma, diskutionstråd
  • galnevale

kul om många hittar hit. tycker det vore skönt att ha en tråd där vi kan vädra det som rör våra älsklingar.

Jag har en dotter på 3 som har förkylningsastma. fick det efter vad jag tror var en rs-infektion när hon var bebis.

Just nu, särskilt igår var det en jobbig dag med mycket hosta. fick ge henne 4 extra puffar airomir. så har hon pulmicort morgon och kväll som vi nu ökat. Idag har det faktiskt varit bättre som skönt är. Dock är hon väldigt hes och man hör knappt vad hon säger. Är väldigt tät när hon sover nu med.
    Överväger om jag ska ringa vc imorgon men vet inte. Hon har tydligen även fått benägenhet att krampa när hon får feber så det är dubbel oro nu.

• galnevale
    Busbellan skrev 2010-04-12 22:17:58 följande:
    hej hej, hoppar in här Har en dotter på 2,5 år som ganska nyligen fått diagnosen infektionsastma. Äntligen efter lååååång tid så har hon till slut slutat hosta på natten.Dum som jag var så trodde jag ju enbart astma var anstärngd andning mm, men här är det hostan det märks mest på, jag som inte ens visste att det var ett symtom. Tycker mest hon alltid haft jobbig hosta Men efter en röntgenbild så konstaterades astma.Nu ska jag ställa min första dumma fråga Hur vet man när pulmicorten är slut?Airomiren kan man ju bara lägga i vatten, men detta gällde väl inte pumicorten fick vi höra
    Nu lär du mig något nytt.. hur då lägga airomiren i vatten?

Vi kör med att skaka den vid örat och hör att det låter i "behållaren" men tar också emot bra tips!

Min tjej var också så att hon hade hemsk hosta på nätterna. kräktes och hade nästan panik. fick först pröva kruppmedicin men det hjälpte inte. fick då airomir och pulmicort och det har gjort susen.
  • galnevale

måste kolla med airomiren imorgon. hon har ju fått en hel del ur den. smart med ett sådant sätt att kolla.

• galnevale
    HN79 skrev 2010-04-14 16:20:20 följande:
    vilken bra tråd, hänger på här. Har tvillingtjejer på 17 månader med förkylningsastma. Har nyligen fått diagnos efter otaliga besök på en dålg vc som talat om för mig att jag inte behöver vara orolig. Efter ett besök på akuten då de mediciner vi fått inte hjälpt så har vi fått diagnos och väntar på tid tll astmadr i vår kommun. Vi behandlar med airomir. (tidigare ventoline, betapred)
    Men fy att det ska behöva gå så långt. Vi hade ganska lång tid med hosta innan dottern fick sin medicin. Fick även pröva kruppmedicin men utan framgång. Hon hostade konstant i ett par månader och ofta fick vi gå upp på natten ooch hon hostade tills hon kräktes.
    Så fort hon fick pulmicort så slutade den värsta hostan.

Hur utspelas (kom nu inte på ordet) era barns astma? Här är det tack och lov "bara" hostatacker. Har haft en liten jobbig period nu men blivit bättre när hon får dubbel dos pulmicort.
  • galnevale
    Busbellan skrev 2010-04-15 21:34:25 följande:
    Här är det också mest hosta på natten och det är när hon sover hon låter lite rosslig också. Vi var ju också ett antal gånger på vc med henne för diverse saker, men det var först när hon röntgades i samband med en lunginflammation som de såg att hon hade förtjockade väggar kring luftrören vilket tydligen är ett tecken på astma
    Okey då hänger jag med, för dottern har inte röntgats utan läkaren baserade diagnosen på hostan som inte gav sig och att det inte var krupp. samt att astmamedicinen hjälp.
    Var hos astmaläkare i vintras (bytt vårdcentral) och trodde då att de skulle "fastställa" det med något prov eller så men enligt honom hade hon den diagnosen så inget.

Vi hade ju nyss ett par nätter då hon "snarkade" något fenomenalt, men det har också gett sig så det var väl astman för hon var inte täppt i näsan. Nu är det lillasyster som har en hemsk hosta men hon har ju inte detta vad vi vet i alla fall men får nog bli vc för henne snart då hon haft feber i över en vecka och så denna hosta.
  • galnevale

det antar jag. det är ju ett virus det med. Jag funderar nu på att trappa ut pulmicorten och se om det funkar. då borde ju hon få symtom om hon skulle vara känslig mot pollen som vi en gång misstänkte men det kanske är dumt att utsätta henne för det men hur ska man annars veta?

Och det är ju bara att sätta in behandlingen igen om det skulle vara något. vet inte hur man ska göra. kanske ska höra med läkaren en snabbis idag då jag ska dit med lillasyster.

• galnevale

Jaha nu är det min lilla tjej som fått hemsk hosta. får se om det ger med sig. har fått bricanyl men tycker inte det hjälper. Nu i kväll har hon låtit så illa igen. väser eller hur man nu ska förklara det när hon andas ut.
    Varit hos läkare 2 gånger nu. en gång förra veckan och så igår men han hörde inget konstigt med hennes lungor. Visserligen skönt men då vill man ju att hostan ska ge sig med.

• galnevale
    Busbellan skrev 2010-04-24 22:34:07 följande:
    Usch jobbigt Här har med dottern börjat hosta. Pulmicorten tog slut igår och det räckte tydligen att bli utan några doser för att hostan skulle komma.Var hos läkaren i torsdags och hon tyckte absolut att vi skulle ge pulmicort även över sommaren. Blev allergitest igen också på pälsdjur men det visade ingen reaktion som tur var eftersom vi har katt här hemma
    Det är ju skönt att hon inte har allergi mot djur, tycker faktiskt synd om de barn som inte kan vara med djur, finns dock de som även allergiker kan ha.

Storasyster får nu bara pulmicort på kvällen men visst har hon lite hosta på dagarna så jag tänker inte ta bort den på kvällen som tanken först var. Hon får det i alla fall över våren så får vi se om det går att sätta ur till sommaren.

Ska väl snart gå upp till minsting och se hur det går för henne. Men så typiskt att hostan kommer när vi är hemma på kvällen och natten.
  • galnevale

idag har även storasyster som har förkylningastma fått hosta. Får väl se om hon behöver extra airomir i natt. har nu fått pulmicort även morgon. Ingen idé att försöka sätta ut den nu så det blir att köra ett tag igen. Får se om vi måste öka doseringen med.

Lillas hosta har varit värre idag och febern stigit till 39.1. får väl se om det blir vc igen eller vad man ska göra åt detta.

Svar på tråden infektionsastma, diskutionstråd