• mariaaoo

Sjukskriven högt bltr, orolig...

Hejsan alla!

Är gravid i v 30 (29+4 enl UL), och har idag blivit ss pga högt bltr. Har legat ganska högt hela graviditeten men dock innanför gränserna. Har mätt mitt bltr både hemma och hos BM och alltid legat lite högre hos BM. Före graviditeten har bltr varit normalt.

Idag var trycket hos BM 155/95, dock var jag lite uppstressad, men ändå högt.
    Har inget protein i urin, alla andra värden bra, SF-mått 28 (följer kurvan) och bra hjärtljud.

Nu hemma i vila ligger trycket på cirka 135/80.

Har iaf fått en ny tid för kontroll på torsdag (om 3 dagar) och tillväxt-ul oxå på torsdag, nästa vecka tid på spec-MVC.

Är mest orolig för att det ska vara tillväxthämmat eller nåt fel på moderkakan, brist på näring eller så...

Hur har det varit för er med samma erfarenhet...fick ni HF? Eller höll det sig till högt bltr? Hur mådde barnet? Fick ni för tidigt?

Tacksam för råd och svar!

• Svar på tråden Sjukskriven högt bltr, orolig...
  • plupp06
    ella79a skrev 2010-04-16 23:08:50 följande:
    Måste bara fråga er som får högt blodtryck hos bm/läkare, har ni tagit trycket hemma? Jag ligger på runt 105/60 hemma, jämt. Har tagit med olika blodtrycksmätare och jag tar det korrekt. Men så fort jag ska ta blodtrycket hos bm/läkare så får jag någon slags ångestattack, blir röd, svettig och får väldigt högt blodtryck, upp mot 160/95. De kallar det "vita-rocken-syndromet", jättekonstigt det här, men sant. Nu har jag fått ytterligare en läkartid då mitt blodtryck ska kollas och jag är så rädd att de vill ge mig tabletter som sänker blodtrycket, eftersom jag resten av tiden, då jag inte är hos doktorn, har lågt tryck. Någon med liknande erfarenhet?
    Låter som mig!! Har tidigare genom en 24 timmarsmätning fått konstaterat just "vita rocken syndromet"
  • mariaaoo

Hej alla!

Har idag varit på spec-MVC och det gick väl sådär...

Läkaren jag träffade var dryg och nonchalant, han tyckte inte det var så allvarligt.

Hade bltr 145-150/95, spår av protein i urinen (kan någon förklara vad de menar med det, för det framkom aldrig!?), ny tid för TUL och bltr där om 2 veckor.
    Annars bltr 1-2 ggr/vecka hos BM + urinprov.

MEN...han sjukskrev mig bara på halvtid, tyckte jag kunde ta FP andra halvan.
    På intyget står det: Graviditetshypertoni 145-150/95, ska vila, risk för preklampsi...

HUR GÅR DET IHOP??

• Zunrose

Känns som jag passar in här ...

Varit inlagd över natten på sjukhuset innan och kom hem idag för att när jag skulle göra mvc kontroller plus glukosbelastningen så visade det sig att jag hade 150/100 i bldotryck plus att jag hade 2 + protein i urinet

under observationen sjönk mitt bt så i morse låg det på 143/87 vilket var bra men fortfarande 1 + protein i urinet men har ändå sjunkit så fick åka hem för att fortsätta ta urinprov och hålla koll på proteinet blir så blivit sjukskriven 1 vecka vilandes för att se om det hjälper och ska till BM för att ta ett nytt tryck på fredag!!

Kan tillägga att jag är i v 26 +3 (27) och känner massa rörelser och fick göra den där ctg kurvan..

Så min fråga är ni som var yngre när dem upptäckte detta va hände utvecklades det till havendskapsförgiftning ???

• systersandra
    mariaaoo skrev 2010-04-20 12:03:51 följande:
    Hej alla!Har idag varit på spec-MVC och det gick väl sådär...Läkaren jag träffade var dryg och nonchalant, han tyckte inte det var så allvarligt.Hade bltr 145-150/95, spår av protein i urinen (kan någon förklara vad de menar med det, för det framkom aldrig!?), ny tid för TUL och bltr där om 2 veckor.Annars bltr 1-2 ggr/vecka hos BM + urinprov.MEN...han sjukskrev mig bara på halvtid, tyckte jag kunde ta FP andra halvan.På intyget står det: Graviditetshypertoni 145-150/95, ska vila, risk för preklampsi...HUR GÅR DET IHOP??

Ja du ligger ju precis på gränsen bara på blodtrycket och du hade spår av protein,innebär alltså att du har någonting emellan 0 och en 1a.
    Det kan variera sig,ena dagen kanske du har spår och ena dagen en 1a.
    En 1a i protein räknas inte som proteinuri som är ett symtom på havandeskapsförgiftning (det är helt normalt att ha under en graviditet)
    Anledningen till att du blev sjukskrev på halvtid var att det inte var tillräckligt allvarliga symtom ännu,men det kan utveckla sig till hf och att man bör ha koll med täta blodtryckskontroller och urinprov.
    Därför bör du ta det lugnt och ha möjlighet till vila,stress kan påskynda sjukdomen men vila kan aldrig hindra sjukdomen från att bryta ut.

Vad jag inte riktigt förstod var varför han sa att du skulle ta ut föräldrapennig resten? Du har väl inte rätt tilll det ännu (förrän 60 dagar innan BF) och dessutom sjukskriver han dig inte heltid är det väl meningen att du ak vara så frisk att du ska kunna jobba 50 %,annars måste han ju sjukskriva dig på heltid.Alla vill ju inte ta sina föräldradagar INNAN barnet kommit.Han måste ju förutsätta att du jobbar halvtid.

• Zunrose
    Zunrose skrev 2010-04-20 20:44:34 följande:
    Känns som jag passar in här ...Varit inlagd över natten på sjukhuset innan och kom hem idag för att när jag skulle göra mvc kontroller plus glukosbelastningen så visade det sig att jag hade 150/100 i bldotryck plus att jag hade 2 + protein i urinetunder observationen sjönk mitt bt så i morse låg det på 143/87 vilket var bra men fortfarande 1 + protein i urinet men har ändå sjunkit så fick åka hem för att fortsätta ta urinprov och hålla koll på proteinet blir så blivit sjukskriven 1 vecka vilandes för att se om det hjälper och ska till BM för att ta ett nytt tryck på fredag!!Kan tillägga att jag är i v 26 +3 (27) och känner massa rörelser och fick göra den där ctg kurvan..Så min fråga är ni som var yngre när dem upptäckte detta va hände utvecklades det till havendskapsförgiftning ???
    menade tidigt i grav inte yngre...
  • mariaaoo

Tänkte uppdatera lite...
    Var hos BM i fredags och bltr ligger ff runt 145/95, men urinen u a. Ska fortsätta kolla 1-2 ggr 7 veckan hos BM samt besök på spec-MVC på måndag igen med UL och bltr-kontroll.

Är som sagt sjukskriven 50% och tar resterande 50% FP.

Hur är det med er andra, såg att du "gaddning" varit inlagd... Hur är det nu?

• Älskarlivet

TS:
    Bra att du blivit sjuksrkvien så du kan vila (ävenomd et bara är 1/2 tid). Också bra att du inte har äggvita i urinen!

Jag fick eklampsi (Havandeskapsförgiftning med krampanfall) och det är inte kul och det är väldigt farligt. Så försök kolla din urine då och då själv (finns väl stickor man köpa på apoteket?)

Lycka till !

• piggelin2

Jag fick barn för tre mån sen med högt blodtryck. Mådde fruktansvärt senare delen av graviditeten men BM skickade inte mig på tillväxt-  UL. Åkte in till BB pga huvudvärk. Blev en mycket komplicerad förlossning och tyvärr var bebisen tillväxthämmad vid födseln (v.39) men nu har han växt ikapp. Det verkar vara väldigt olika med tillväxtUL och högt blodtryck men det är ju alltid bra att kolla en gång extra.

• systersandra
    piggelin2 skrev 2010-04-28 23:14:31 följande:
    Jag fick barn för tre mån sen med högt blodtryck. Mådde fruktansvärt senare delen av graviditeten men BM skickade inte mig på tillväxt-  UL. Åkte in till BB pga huvudvärk. Blev en mycket komplicerad förlossning och tyvärr var bebisen tillväxthämmad vid födseln (v.39) men nu har han växt ikapp. Det verkar vara väldigt olika med tillväxtUL och högt blodtryck men det är ju alltid bra att kolla en gång extra.
    Mycket dåligt,trodde faktiskt det var rutin att få gå på tillväxt-UL när man har högt blodtryck.Jag har alltid fått regelbundna ultraljud under mina graviditeter (drabbas av högt blodtryck mm).
  • mariaaoo

BM igår igen då, bltr ff 145/95 och urinen u a. Spec-MVC och TUL på måndag. Känns som om jag upprepar samma sak hela tiden, men glad så länge det stannar vid det här :)

Hur är det med er andra då?

Jag tycker att det för övrigt börjar bli ganska tungt nu, är i vecka 33... foglossningar, förvärkar osv. Nån mer förresten som har förvärkar/sammandragningar som känns ända upp i huvudet? Som om allt trycks uppåt?

Svar på tråden Sjukskriven högt bltr, orolig...