Tror ni på att det finns plastkulor i lättmargarin
Läste att det är en tredjedel som säger att eller tror att det finns plastkulor i lättmargarin för att man ska kunna bre lättare.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6940295.ab
Läste att det är en tredjedel som säger att eller tror att det finns plastkulor i lättmargarin för att man ska kunna bre lättare.
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article6940295.ab
Jag har fått höra det sen jag var liten, så jag trodde det faktiskt fram till jag läste artikeln, tro det eller ej. Min mamma var svårövertygad även med artikeln framför sig som bevis när jag visade den för henne, hon trodde nästan inte på det ändå, trots bevis så var hon ganska övertygad om att det fanns plastkulor i margarin.
Nä, verkligen inte. Och jag är minst sagt förvånad över att det finns folk som gått på den myten.
Bara hört påståendet av en person, för ett par år sedan. Människan är sjuksköterska till råga på allt...
Å andra sidan finns det en och annan som tror att Systembolaget hällt kräkmedel i sina franska årgångsviner också...
Men alltså, plastkulor, då ser jag bara typ soft air gun-kulor framför mig. Ingen som har hört mer om denna märkliga myt än att det ska vara "plastkulor", vad är en plastkula?? Hur stor är den, vad har den för sammansättning, vad skulle den ha kommit ifrån? Förklaringen att det är en förväxling med en tandkräm som lanserades samtidigt som Floramargarinet känns så konstig.
Ingen hakade på mitt bete om att ryktet kan ha uppstått på grund av PAH och hexan
det är väl inte mer långsökt än tandkrämsförväxling?
Tanken har inte ens slagit mig att det skulle kunna finnas plastkulor i smöret. Har inte ens hört ryktet :)
PAH och hexan måste jag testa steka nu! Gelatinmargarin brukar mer bli hinnor, men plastliknande kulor låter skoj!
Fast myten uppkom i och för sig före Googles tid så det kanske kan ursäkta de som trodde på den, lite grand
Jo, och i Råttan i pizzan anges en möjlig förklaring till myten att Flora lanserades samtidigt som Bofors lanserade en ny tandkräm som innehöll små plastkulor som skulle fungera som slipmedel.
Jo, det har jag hört men kopplade mer ihop det med att det exempelvis inte går att steka i bl.a. Lätt&Lagom
(men varför inte? var det pga högt proteininnehåll eller vad står det på förpackningen?)
Nej, men jag har släkt som faktiskt gör det, på allvar. Annars skapligt vettiga människor, framgångsrika i såväl arbetsliv som socialt.
Jag skulle tippa på att det har med omestringen att göra. Alltså framställningen av margarinet. Växtoljorna tumlas med små siliconkulor för att alla partiklar ska slås sönder. Sedan tvättas oljorna med lut, bensin och aceton och ut kommer en vit massa som inte luktar någe smörigt alls. Sist tillsätter man gul färg och smöraromer för att folk ska vilja äta eländet...
Så det är nog därifrån plastkule-ryktet kommer från fast "vanligt folk" har trott att kulorna är kvar i margarinet i butik...
Nyfiken? Läs om Omestring...