• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tror ni på att det finns plastkulor i lättmargarin
  • BlommyNess12

Jag har fått höra det sen jag var liten, så jag trodde det faktiskt fram till jag läste artikeln, tro det eller ej. Min mamma var svårövertygad även med artikeln framför sig som bevis när jag visade den för henne, hon trodde nästan inte på det ändå, trots bevis så var hon ganska övertygad om att det fanns plastkulor i margarin.

• Stinky

Nä, verkligen inte. Och jag är minst sagt förvånad över att det finns folk som gått på den myten.

• Åsa

Bara hört påståendet av en person, för ett par år sedan. Människan är sjuksköterska till råga på allt...

• Åsa

Å andra sidan finns det en och annan som tror att Systembolaget hällt kräkmedel i sina franska årgångsviner också...

• meningenmedlivet

Men alltså, plastkulor, då ser jag bara typ soft air gun-kulor framför mig. Ingen som har hört mer om denna märkliga myt än att det ska vara "plastkulor", vad är en plastkula?? Hur stor är den, vad har den för sammansättning, vad skulle den ha kommit ifrån? Förklaringen att det är en förväxling med en tandkräm som lanserades samtidigt som Floramargarinet känns så konstig.

Ingen hakade på mitt bete om att ryktet kan ha uppstått på grund av PAH och hexan {#lang_emotions_laughing}
    det är väl inte mer långsökt än tandkrämsförväxling? {#lang_emotions_smile}

• Jag bryr mig inte vad ni tycker
    meningenmedlivet skrev 2010-04-12 23:04:59 följande:
    Men alltså, plastkulor, då ser jag bara typ soft air gun-kulor framför mig. Ingen som har hört mer om denna märkliga myt än att det ska vara "plastkulor", vad är en plastkula?? Hur stor är den, vad har den för sammansättning, vad skulle den ha kommit ifrån? Förklaringen att det är en förväxling med en tandkräm som lanserades samtidigt som Floramargarinet känns så konstig. Ingen hakade på mitt bete om att ryktet kan ha uppstått på grund av PAH och hexan det är väl inte mer långsökt än tandkrämsförväxling?
    Det där med tandkrämsförväxling har jag inte hört talas om.
  • Vildblomman

Tanken har inte ens slagit mig att det skulle kunna finnas plastkulor i smöret. Har inte ens hört ryktet :)

• LyckligtSlut
    Atamon skrev 2010-04-12 20:09:36 följande:
    Det kom sig bl a av att när man försökte steka i bordsmargarin (typ Lätt och Lagom, Lätta och allt vad det heter) så gick (går) det inte, istället så blev det som små pärlor som for iväg i pannan och allt smälte bort och klibbade.
    Men det är ju pga att det är gelatin i vissa margarin. Tror folk att det är plast? Kul:)
  • LyckligtSlut
    Åsa skrev 2010-04-12 22:25:35 följande:
    Å andra sidan finns det en och annan som tror att Systembolaget hällt kräkmedel i sina franska årgångsviner också...
    Har aldrig träffat en sådan själv, men har hört det iaf! Att man kräks kan ju bero på att man blir dålig av att hälla i sig gift (alkohol) i för stora mängder:) Kul tråd. Kan folk komma med mer?
  • LyckligtSlut

PAH och hexan måste jag testa steka nu! Gelatinmargarin brukar mer bli hinnor, men plastliknande kulor låter skoj!

• meningenmedlivet
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-04-13 00:00:10 följande:
    Det där med tandkrämsförväxling har jag inte hört talas om.
    Det kommer från "Råttan i pizzan" av Bengt af Klintberg och citeras i den något märkliga rapporten som Aftonbladet baserar sin artikel på.
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    meningenmedlivet skrev 2010-04-13 00:32:00 följande:
    Det kommer från "Råttan i pizzan" av Bengt af Klintberg och citeras i den något märkliga rapporten som Aftonbladet baserar sin artikel på.
    Jo, men det stod väl vilka myter som uppstår  i artikeln som det där med att det ska finnas plastkulor i smör.
  • meningenmedlivet

Fast myten uppkom i och för sig före Googles tid så det kanske kan ursäkta de som trodde på den, lite grand {#lang_emotions_smile}

• meningenmedlivet
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-04-13 00:38:36 följande:
    Jo, men det stod väl vilka myter som uppstår  i artikeln som det där med att det ska finnas plastkulor i smör.
    Så här står det i rapporten:

"Myten om att margarin skulle innehålla plastkulor tros ha uppstått i början av 1970-talet.
    Livsmedelsverket fick då en mängd anmälningar om att de nya bredbara margarinsorterna
    Flora och Linnéa skulle innehålla mikroskopiska plastkulor. Kulorna påstods vara tillsatta för
    att göra margarinet lättare att breda på smörgåsen. Resultatet av Livsmedelsverkets kontroll
    visade att ryktet var falskt."

Källa är Råttan i pizzan, men det står inte hur myten uppstod. Jag har boken bredvid mig {#lang_emotions_smile}
  • meningenmedlivet

Jo, och i Råttan i pizzan anges en möjlig förklaring till myten att Flora lanserades samtidigt som Bofors lanserade en ny tandkräm som innehöll små plastkulor som skulle fungera som slipmedel.

• LyNxQ

Jo, det har jag hört men kopplade mer ihop det med att det exempelvis inte går att steka i bl.a. Lätt&Lagom
    (men varför inte? var det pga högt proteininnehåll eller vad står det på förpackningen?)

• Vasen

Nej, men jag har släkt som faktiskt gör det, på allvar. Annars skapligt vettiga människor, framgångsrika i såväl arbetsliv som socialt.

• musli

Jag skulle tippa på att det har med omestringen att göra. Alltså framställningen av margarinet. Växtoljorna tumlas med små siliconkulor för att alla partiklar ska slås sönder. Sedan tvättas oljorna med lut, bensin och aceton och ut kommer en vit massa som inte luktar någe smörigt alls. Sist tillsätter man gul färg och smöraromer för att folk ska vilja äta eländet...

Så det är nog därifrån plastkule-ryktet kommer från fast "vanligt folk" har trott att kulorna är kvar i margarinet i butik...

Nyfiken? Läs om Omestring...

Hanna 050511 & Elias 090910
Svar på tråden Tror ni på att det finns plastkulor i lättmargarin