• patti87

Bröllp. De önskar pengar.

när jag och min man går på bröllop ger vi alltid 50 euro/per person...500 kr var. och alla bröllop som vi varit på ( är ganska många) har brudparet aldrig öppnat presenterna eller kuvert framför gästerna...jag tycker personligen att det dumt och göra det.. det kan man väl göra sen hemma i lung och ro :) gjorde även vi när vi gifte oss.

men iallafall mindre än 500 per person skulle jag inte ge.

• patti87

och att önska sig pengar är ju mer o mer vanligt...för presenter kan man tyvärr få flera stycken samma av...kul med lixom 5 brödrostar till exempel ;)

tycker iallafall att prydnads saker går bort, för alla har ju sin stil hemma och vill gärna inreda själv...och sen när man får massa olika prydnadssaker kanske dom inte passar ihopp och det blir för mycket helt enkelt.

• patti87

verkar vara nästan lite skämmigt och önska sig pengar i sverige... ? :)

• patti87

annars finns ju en annan grej man kan ge och det är ju presentkort som funkar alltid tycker jag :) visst kanske lite opersonligt som vissa kan tycka..men jag har iallafall alltid blivit glad av detta och få välja det jag själv vill ha :)

• patti87
    Anonym (Herregud) skrev 2010-04-12 20:30:32 följande:
    Ja, det är emot god etikett.
    är nog mer vanligt i utlandet :)
  • patti87

ska på bröllop nu ingen i maj och brudparet önskar sig pengar. inga konstigheter med det tycker jag :) det är en kille i min mans fotbollslag som gifter sig och han har bjudit hela laget plus alla flickvänner och fruar. och alla kommer och ge 50 euro per person.

• patti87

men som sagt :) present kort kan ju funka bra tillsammans med en fin korg med lite godheter i :)

• patti87
    Anonym (Herregud) skrev 2010-04-12 20:40:59 följande:
    Men det är annan etikett där ni bor. Ganska essentiellt i den här frågan.
    precis. derför gav jag förlag på presentkort :) för jag vet ju själv att alla inte har råd och ge en större summa pengar och det är helt OK. även om det är vanligt här i tyskland att folk skriver att dom ösnkar sig pengar skrev vi aldrig det på våra inbjudningar.
  • patti87
    Anonym (Herregud) skrev 2010-04-12 20:42:14 följande:
    Egentligen 'ska' man inte ge presentkort i bröllopspresent i Sverige. Fin korg med godsaker kan man såklart ge men TS kan lika gärna ge present från sin presentbutik om hon vill det.
    "ska" och "ska" :)  det är väl bättre än en present som kanske inte alls kommer och falla dom i smaken?

hon bryter ju även mot deras önskan när hon ger en annan  sak istället för pengar som dom faktiskt önskar sig.. så då kan man ju ge presentkort men vilken summa man själv känner för och har råd med :)
  • patti87

var bara ett förlag som kan uppskattas iallafall :)

• patti87

men helt ärligt..om man nästan aldrig pratar med varandra längre varför ska man ens tacka Ja?  jag skulle strunta i och gå på bröllopet.

det var bästa vänner förr och nu pratar dom nästan aldrig. Hmmm ...

• patti87

den här tråden har verkligen inget slut...

om paret skrev en summa som det önskade sig skulle jag skaka på huvudet.
    men att ge pengar är absolut inte fel tycker jag.

Pengar kommer alltid till nytta medans massa onödiga prylar bara ligger och samlar på sig damm.

presentkort är superbra det med, för då kan man köpa något man får nytta av eller önskar sig.

• patti87

men som par ska man verkligen inte förvänta sig en massa pengar. man hamnar ju nästan aldrig på plus iallafall hihi

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.