• Anonym

Bröllp. De önskar pengar.

Vi är bjudna i bröllop i maj till en kvinna som en gång i tiden var min bästa vän. Numer pratar vi i princip aldrig, men bjuder varandra om det är någon tillställning. Vi bor inte på samma ort så vi träffas nästan aldrig heller om det inte är av ren tillfällighet.

Nu till problemet, eller frågan snarare. Vi har det riktigt dåligt ekonomiskt just nu pga omständigheter på makens jobb (jag är hemma med barn).

Paret önskar sig inga presenter, men vill gärna ha bidrag till sin bröllopsresa. Hur mycket(lite) är nog att ge utan att verka snål? Eller kan man trotsa deras vilja och köpa något, jag jobbar i presentbutik och har bra rabatt där. Eller ge en liten summa och sedan någon prestent?

• Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.
  • Anonym

Klart man kan köpa present istället men det känns ju lite fel att köpa något när de inte vill ha något.

Ni kan alltid köpa lotter. Det är ju pengar om man vinner =)

• IsaViolia

Jag tycker att du kan skaffa nåt i butiken du ahr rabatt på.
    När vi gifta oss önskade vi oss hjälp med dränering av huset, men jag vart lika glad för alla fina vaser och skålar och dylikt. Köp nåt från hjärtat, inte plånboken!

• Bonanza

Har ni inte mycket pengar så har ni inte. Generellt sett tycker jag att 500 är en bra tumregel för ett par, men har ni inte råd med det så ger ni det ni har råd med. Vi bad också om ett bidrag till en resa, dock inte kontanter utan presentkort på resia. I alla fall så hade jag blivit gladare över en hundring i bidrag än en presentsak som var värd det mångdubbla. Just för att vi verkligen bara ville komma iväg på en resa och varenda liten krona hjälper ju till.

• Anonym

Hatar bröllops som vill ha pengar, det är så ruskigt sniket att jag inte finner ord. Ge en present och en liten summa, i synnerhet om ni inte umgås så mycket längre.

• Anonym

Tack för era svar! Ja, det känns både pinsamt och tråkigt att inte kunna ge dem en anständig summa... Hon kommer från en rikare familj dessutom och förväntar sig nog mer än hundra kronor. 500 låter bra, men just nu vänder vi på våra kronor för att själva kunna äta fram till sommaren. Suck... Köper man en present kan ju ingen se hur mycket man har lagt. En sak för 100-150 kr kan ju se ut som mycket mer speciellt med min rabatt (50% på allt). Hade hoppats på en presentönskan, men vill ju inte vara den enda som kommer med paket när alla andra har kuvert.

• Anonym

När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället...
    jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!

• Anonym

Jag har svårt att tro att de kommer bry sig om hur mycket pengar ni kommer med. Jag skulle lägga den summan ni hade tänkt lägga på en present, oavsett om det är 150 spänn eller 500. Förhoppningsvis är ni ju bjudna för att hon vill att just ni ska komma och dela deras dag inte för att ni ska ge ett stort bidrag!

Present hade jag inte köpt om de skrivit att de inte ville ha det, jag personligen uppskattade inte prylarna vi fick när vi uttryckligen sagt att vi inte ville ha prylar, tyvärr.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället... jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Jo, jag förstår att ni blev besvikna. Att ringa och säga att vi inte kan ge en stor summa skulle nog bara skapa en ännu mer spänd stämning mellan oss än den som är nu tyvärr. Svårt sits.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället... jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!
    Skrev ni att ni önskade er pengar och vilken summa ni ville ha?
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.