Inlägg från: Anonym (Gåva) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gåva)

Bröllp. De önskar pengar.

Jag och min man hade levt ihop i 6 år när vi gifte oss och vi kände verkligen att vi inte behövde något till vårt hushåll. Vi skrev därför en dikt i inbjudan där vi avsade oss presenter, men för de som ändå kände att de ville bidra med något kunde de få bidra till bröllopsresan. Alla tyckte det var jättebra och enkelt (förutom den äldsta som var över 80 år) och de flesta förstår idag att de flesta par som gifter sig redan har byggt upp ett hem.

Vi läste upp korten av de gäster som skänkt ett bidrag och sa endast "ett bidrag till bröllopsresan" och sa inte vad varje enskild gav då de inte angår någon kände vi. Däremot blev vi lite ställda över hur generösa alla faktiskt var. De rörde sig om 200-300 kr upp till 15 000 (!) per person/sällskap... ja, det kändes lite väl saftigt för oss också...

Vi tog inte ut någon kuvertavgift utan bjöd på allt - även drinkar och akohol efter middagen från restaurangen. Jag tycker inte det är fel att avsäga sig presenter och önska sig en slant till bröllopsresan istället, men man kan då påpeka att ett bidrag inte är nödvändigt utan för de som känner att de absolut vill ge något. Då tycker jag också att man öppnar upp för att en slant faktiskt ges utifrån egen förmågan, oavsett om det är en 50- eller 1000-lapp.

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.