• 071001

Bröllp. De önskar pengar.

Anonym skrev 2010-04-12 19:47:00 följande:
    När jag och min gifte oss så hade vi en önskan om pengar miniumbelopp på 500 kr per par, och per barn 150 kr, för vi hade räknat ut att all mat, underhållning samt övernattning med frukost skulle ingå för varje person samt att det skull bli över en slant till en vad som helst bröllopsresa, tyvärr avbokade många som skyllde både på det ena och det andra och de som kom på vår stora dag hade med sig egna inköpta presenter vilket vi hade klargjort att vi inte ville ha men stod där nu med tårarna i halsgropen och låtsades bli jätteglada över presenterna.. Tyvärr fick vi ingen resa heller men trots detta fick vi en underbar dag som vi aldrig glömmer för trots detta så är det han och jag tills vi dör! Men med facit i hand så skulle vi aldrig ha bjudit in en enda och gift oss utomlands på tu man hand i stället... jag förstår att man kanske inte har råd men köp för guds skull inga presenter till brudparet och ring istället och säg som det är att ni har det svårt ekonomiskt, det lönar sig!

M.a.o hade ni inte råd att gifta er? Tycker inte att det är okej att önska sig ett minimibelopp för då känns det mer som tiggeri än att ge en gåva.
  • 071001

Mitt inlägg blev ett enda citat, märkligt.

Ts, ge det ni kan ge och ha så roligt på bröllopet .

• 071001

Tycker också att det är mycket begärt när begär är just vad ni gör. Jag lägger 500-2000 kr på bröllopspresenter utan problem, men om nån krävde det av mig skulle jag slå bakut för sakens skull.

• 071001

Shower för bröllop? Aldrig hört talas om Lavish, är det nåt nytt?
    Hur som, pinsamt är det.

• 071001

Lavish, gissade det eftersom babyshower är vanligt förekommande i Usa. "Här hemma" har vi ju bebistitt efter att barnet är fött och då får man ofta presenter.

• 071001
    "Vi ska på bröllop nu i maj vi oxå, paret har önskat sig ett bidrag till resan, vi kommer nog att ge dem 400 kr. Jag tycker en bra tumregel är att man ger en present motsvarande kuvertavgiften."

Flina78, hur har du koll på vad kuvertavgiften är på bröllopen? För övrigt är 400 kr en väldigt låg kurvertavgift sett till Stockholm.

Att önska sig bidrag till en resa tycker jag är helt okej, vi gjorde det själva, men i form av presentkort på Ticket.
    Att ge rena cash som sen inte går till nån resa som nån skrev om här är ju trist.
  • 071001

(Pengaönskare) det är en sak att önska sig bidrag men tidigare i tråden var det en  som skrev att de: Önskade sig bidrag om minst 500 kr per par och de som inte hade råd med det var gnidna jvlar.
    DET tycker inte jag är passande.

• 071001

Jag håller med (Cajsa Warg), det är väldigt enkelt som gäst att ge bort pengar/presentkort och slippa fundera ut den perfekte gåvan själv.

Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.