Bröllp. De önskar pengar.
Har inga bra råd egentligen utan vill bara säga att jag tycker det är så synd att bröllop och andra större tillställningar ska behöva kännas så kostsamma och att man ska känna sig tvungen att ge si eller så mycket för att "göra rätt för sig". Jag har under de senaste åren haft rätt ont om pengar på grund av att jag prioriterat lite annorlunda än de flesta människor gör. I mitt dagliga liv är jag nöjd med hur jag har det och jag har inget behov av mer pengar för egen del, men varje gång vi blir bjudna till t ex ett bröllop blir jag plågsamt medveten om hur stor skillnad det är på mitt sätt att leva och andras. Inte nog med att man vill ge en present eller en summa pengar som känns rimlig i sammanhanget, utan dessutom behöver man ordna fram något att ha på sig som inte ser ut som en förolämpning mot värdparet Jag kan ordna detta men det gräver ett hål i min ekonomi som känns långt efter att festen tagit slut.
När det gäller bröllop och sånt tycker jag att det är mycket bättre att folk önskar sig pengar rakt av (helst då in på ett konto) och att man själv kan välja hur mycket man vill ge, än att man ska behöva springa ut och köpa en present. Det är snyggare mot dem som inte har så mycket pengar och själv tycker jag att det känns mycket roligare att ha bidragit till en schysst resa än att köpa en designvas för femhundra spänn. Alla är kanske olika men om jag hade ställt till med stort bröllop och önskat pengar så hade jag inte sett snett på den som bara gett en hundralapp eftersom jag antagit att den personen kanske inte hade råd att ge mer. Om man bara vill ha dyra presenter får man väl låta bli att bjuda fattiglappar