• Lavish

Bröllp. De önskar pengar.

Alltså den fräckheten som folk har. Så jävla giriga. Inte förutsätter man att man ska få presenter för att man gifter sig? Fräckt att säga "inga presenter tack" som om man räknat med att få några. Eftersom dom brister i hyfs tycker jag inte du behöver anstränga dig. Köp nått i din affär.

• Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 11:03:45 följande:
    Då har du inte råd att köpa en present heller! Varför ens bemöda sig att gå på ett bröllop då? 
    Måste man ha med sig present för att få gå på bröllop? Om jag nu skulle gifta mig vilket inte lär ske så skulle jag ju vilja bjuda mina vänner för att jag ville att dom skulle komma. Inte för att jag ville ha presenter från dem.
  • Lavish
    Lallamen skrev 2010-04-13 11:35:25 följande:
    Men det där stämmer ju faktiskt inte. Över stora delar av världen och under lång tid har det varit det "riktiga" att omgivningen ger gåvor till brudparet. Finns även andra seder där det t.ex. är brudparet som ger presenter till gästerna eller t.ex. en av familjerna ger stora gåvor. Men i Sverige har det länge hört till att man ger brudparet en bröllopspresent. Som gäst är det väldigt skönt om brudparet någonstans ger en hint om vad de önskar sig. När jag ger någon en gåva tycker jag det är roligast om det är något de blir glada för (och då inte bara för tanken bakom).  Vi fick mycket vi önskade oss när vi gifte oss och också en hel del annat Jag blev jätteglad för att alla dessa människor tänkte på oss och ville ge oss presenter och verkligen tacksam från hjärtat. Men oavsett givarens goda hjärta och min tacksamhet över presenten så var en banangunga eller en vas som jag inte hade användning för eller en duk i färger som itne alls passade här hemma eller ett set för att äta avocado bara något som tog plats i skåpet tills jag med jättedåligt samvete sålde dem på torget. Jag vill helst att de jag ger presenter till ska slippa det dåliga samvetet.
    Men självklart har gästerna med sig presenter. Det vet ju alla. Men det är dålig hyffs av brudparet att offentligt erkänna att de förväntar sig det.
  • Lavish
    Reglementet skrev 2010-04-13 12:17:14 följande:
    Varför?
    Om man bjuder för att bli betald med presenter så bjuder man inte på riktigt. Alla kanske inte vill eller kan ge presenter, att brudparet kräver det är brist på etikett. Och det gör man ju om man offentligt går ut med att man förväntar sig presenter från gästerna.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 12:22:33 följande:
    Det tycker jag inte, och det tycker inte Magdalena Ribbing (som väl brukar ses lite som ett rättesnöre ) heller. Klart att du kan tycka det ändå, men det är knappast ansett som ohyfsat i allmänhet.
    Det finns olika sätt att göra det på. Om man som vissa här anger ett bankonto där man kan sätta in pengar utan att brudparet vet vem som satte in vad, och lägger upp det på ett sådant sätt att det inte framläggs som ett "krav" så är det OK tycker jag.

Ska man däremot sitta och läsa upp högt i en högtalare vad varje person gett, och dessutom tydligt ange att man FÖRVÄNTAR sig att gästerna ska betala för festen eller resan eller något annat är det en helt annan sak, inte OK. (Och ja, jag har hört om bröllop med 100 gäster där man satt och ropade ut hur mycket man fått från varje...)
  • Lavish
    Anonym (Absolut) skrev 2010-04-13 12:49:51 följande:
    Vi hade en tostmaster som tog emot anmälningarna. Till denne hade vi sagt vad vi ville ha OM någon frågade (presentkort på tex ticket, cervera osv). Oftast frågar de som osar om detta. Vi förväntade oss inte presenter men förstod att vi skulle få några ändå. Tror inte att någon gifter sig på grund av presenterna... utgifterna brukar tendera att kosta betydligt mer än man drar in. Det är väl jätte bra att brudparet får något de vill istället för att man bara köper något. Men sen kan ju vissa ha något dom tänkt igenom och verkligen vill ge istället och det får man ju glädjas över. Det roligaste när man gifter sig är väl ändå att folk vill dela ens fantastiska dag, vad man får är inte lika viktigt.
    Jo men det är ju en annan sak. Om någon frågar och det dessutom inte är ni personligen som svarar. Det är helt OK.

Det är en annan sak att bifoga den 3 sidor långa önskelistan med inbjudan.

Det finns alla varianter, vissa OK, andra inte OK, och några i gränslandet. Jag vet ju inte hur TS bekant lagt upp det men från TS får man ju intrycket att dom gått ut med önskan offentligt + kommer få veta hur mycket var och en skänkt.

Skräckexempel är ju t.ex när dom läste upp vad var och en skänkt. Jag hörde också om ett par som själva anordnade 3 showers innan sitt bröllop. En shower för kläder, en för trädgårdsredskap och en för hushållsredskap. Dom bjöd alltså samma personer på alla tre...
  • Lavish
    071001 skrev 2010-04-13 12:58:58 följande:
    Shower för bröllop? Aldrig hört talas om Lavish, är det nåt nytt? Hur som, pinsamt är det.
    Ja det är sån amerikansk skit. Där alla ska ge presenter. Men inte ens i amerika är det egentligen dom som firar själva som ska ordna showern utan det är ju vännerna eller så.

Att ta skiten till Sverige är ju ännu mer pinsamt. Att förvänta sig att bröllopsgästerna alla ska hosta upp TRE dyra presenter.... usch.
  • Lavish
    Reglementet skrev 2010-04-13 13:56:03 följande:
    LavishÄr det okej att ha en stor låda där alla får lägga sina presenter, och sen skicka vidare den direkt till välgörenhet?
    Nja nej det är det nog inte. Det är ju inte okej att ge bort presenter man fått, iaf inte så att dom som givit den får reda på det. Det är inte heller okej att offentligt undanbe sig presenter (då det förutsätter att man väntade sig presenter) och då har man inte heller en ursäkt för en sådan åtgärd.

Om någon frågar kan man ju föreslå att dom hellre sätter in pengarna åt en välgörenhetsorganisation eller köper ett träd i regnskogen åt en eller nått.
  • Lavish
    Reglementet skrev 2010-04-13 16:02:08 följande:
    Vad ska man då göra med presenter man inte vill ha?
    man får väl göra sig av med dem på ett diskret sätt.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 16:09:30 följande:
    men herregud vilket "känsligt" ämne detta var då...det är ju inga konstigheter alls och önska sig pengar! vi lever för sjutton inte på 19 -hundra talet.... då paret som gifte sig skulle flytta ihopp efter bröllopet och det hade ingenting till hemmet och man fick allt möjligt...är det så fel att önska sig pengar?! till exempel till brölops resan...har man inte råd kan man ju lika stanna hemma... man får ju faktiskt tänka efter hur mycket ett bröllop kostar...
    Det kanske inte är konstigt men det är ohyffsat.
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 16:17:57 följande:
    oj vad noga.. tycker man att det är ohyffsat stannar man hemma istället för och ge något som paret absolut inte vill ha.
    Eller så kommer man och ger ingenting?
  • Lavish
    Anonym (irriterad) skrev 2010-04-13 17:12:16 följande:
    Om man inte ens kan ge 500kr i present kanske man inte ska gå på bröllopet, det kostar ju ca 1000kr per skalle för brudparet att bjuda in gästerna.
    Men om jag bjöd in till bröllop skulle det viktigaste vara att dem jag älskar kom och hedrade mig på min stora dag med sin närvaro. Att de tog med sig presenter skulle ärlig talat vara helt oviktigt, även om jag självklart skulle vara tacksam för det jag fick. Men för dig är alltså att få en massa saker det viktiga? Inte närvaron av nära och kära?
  • Lavish
    Faile skrev 2010-04-13 17:42:25 följande:
    Varför är det ohyfsat? Pengar som pengar oavsett i vilken form de kommer tycker jag. Och jag gissar att detta med pengar/present inte är ett måste för att få komma på bröllopet, utan en negativ tolkning av någon som inte kan dra egna slutsatser.
    Ja det är mycket möjligt. Svårt att veta utifrån TS. Är det så att det är helt frivilligt och inte lagts fram på ett sätt som att dom förväntar sig det så kanske. Men jag tycker ändå det är lite fräckt att skriva att man tänkt sig att gästerna ska betala något konkret, i det här fallet bröllopsresan, med sina gåvor.
  • Lavish
    Anonym (irriterad) skrev 2010-04-13 17:24:49 följande:
    absolut inte!! men att gnälla om en femhundring DE om nått är sniket.
    Men du tycker ju uppenbarligen att dina vänner inte ska komma om de inte har 500? Nu kanske du inte har vänner för vilka 500 kr är mycket pengar men det har jag.
  • Lavish
    emmisss skrev 2010-04-13 18:35:01 följande:
    Jag kan lova att dom blir glada oavsett vad dom får! Vi önskade oss pengar, vi sa att det gick till vår bröllopsresa men inte för att betala vår bröllopsresa (den var redan betald) utan för att vi visste helt enkelt inte vad vi önskade oss... vanligtvis så gör man ju en lista hos olika affärer såkan gästerna gå dit och välja vad man har önskat sig! Men nu för tiden så har man ju allt hemma, och behöver oftast inte fler prylar! Vi fick massa blandat ändå även om vi "önskade" oss pengar. Det var kul att få lite blandat! Man (vi) gifte oss ju inte för att få massa presenter eller pengar utan för att man vill fira det som man har och oftast ställa till med en fest!
    Det där är väl det fräckaste av allt! Inte det ni gjorde alltså utan att göra en lista hos olika affärer som gästerna förväntas åka till. Usch!
  • Lavish
    Anonym skrev 2010-04-13 19:26:19 följande:
    Bara en tanke - om nu folk ska köpa presenter till ett bröllop, är det inte bättre att de vet ungefär vad man vill ha istället för att de köper krims krams som man inte ivll ha ändå ?
    Jo men då kan du berätta för dem vad du önskar dig ifall de kontaktar dig och frågar vad du vill ha. Du kan inte skicka ett kravbrev med inbjudan.
  • Lavish
    Bastians mamma skrev 2010-04-13 19:43:24 följande:
    Eller så lägger man upp en önskelista på bröllopstorget.se där gästerna kan boka presenterna....
    Ja det kan man väl göra. Så länge man inte skickar med någon önskelista eller krav och regler kring presenter i ansökan är det väl OK.
  • Lavish
    Anonym (Personligt) skrev 2010-04-13 20:48:53 följande:
    Hejsan, det låter som en fin idé tycker jag. När en vän till mig gifte sig, och hon och henne make önskade sig pengar, och vi hade dåligt ställt, så spelade jag och min kille in två stycken låtar ( sjöng in och mixade bakgrunder i vår studio ) som vi sen brände på en CD-skiva, där vi också gjorde ett jättefint konvulut, och låtarna betydde jättemkt för henne. Sen på B-dagen så uppträdde vi som överraskning med en av låtarna och så fick dom då skivan och 300 kr i kuvert.Det var en liten summa, men dom blev jätteglada och brukar lyssna på skivan hemma för att återminnas bröllopsfesten .Skäms inte, utan gör det du / ni har möjlighet till, du har i det här fallet ett utmärkt tillfälle att använda din rabatt i butiken och jag och min kille har begåvats med musikalitet .Lycka till och ha jättekul på bröllopet!
    En sån present hade jag blivit superglad för! Mycket bättre än pengar. Bättre än hur mycket pengar som helst. (som gåva, gåvor förpliktigar)
  • Lavish
    Anonym (irriterad) skrev 2010-04-13 22:02:22 följande:
    Nej de är inte självklart.  Det verkar vara en majoritet som tycker att en bröllopspresent ligger på ca 500kr. Någon annan i tråden köpte för 1.500:- Du kanske bör öppna ögonen.
    Ja men absolut jag skulle ju själv lägga 500 och uppåt på bröllopspresent. Men det betyder inte att jag förväntar mig att alla kan göra det. Alla kan inte göra det. Speciellt om man har en stor vänskapskrets och många bröllop på kort tid.
Svar på tråden Bröllp. De önskar pengar.