Inlägg från: Lillsnufflan |Visa alla inlägg
  • Lillsnufflan

Radhus eller villa? Hur fan väljer man?

Jag tycker egentligen inte villa-eller-radhus-frågan är den viktigaste. Jag tror man ska titta mer på området i strot och hur husen är byggda. Jag växte upp i radhus och de husen var byggda i sicksack med höga häckar och plank mellan. Ingen insyn där inte! Då var det betydligt mer insyn och tävling mellan grannarna om finast trädgård i villaområdet mina föräldrar flyttade till lite senare.

Jag och min man flyttade till radhus för ett par år sedan och ångrar vi ibland (tyvärr kan vi inte flytta just nu, jag började nämligen plugga så vi kommer inte att få ett nytt lån förän jag är färdig) för här är det insyn! Det finns inget rum där grannarna inte kan se rätt in om man inte har gardinerna fördragna. När vi inte klipper gräset på vår egen tomt får vi arga kommentarer från grannarna. Dessutom finns det stora allmäna områden som ska skötas om gemensammt som som det alltid är bråk om. Och vi hör vartenda ord när grannarna grälar för det är så lyhört.

Men inget av de problem vi har är ju specifika för just radhus (förutom lyhördheten). Min syster tittade på nyligen på en villa där man också hade stora ytor med gemensam skötsel. Och jag kommer aldrig att köpa ett hus, villa eller radhus, med det igen!

Svar på tråden Radhus eller villa? Hur fan väljer man?