• Fröken Freda

Näta in balkong

Går i "näta-in-balkong-tankar" för  mina katters skull men min sambo är inte särskilt glad i min idé och tycker därför att om det ska göras så får jag göra det själv och han vägrar hjälpa till. Fine, jag är brud men jag är väll inte helt ohändig för det. {#lang_emotions_wink}

Men i alla fall, undrar om det är väldigt krångligt? Vi har bara en öppen sida på vår balkong så det borde ju underlätta(?). Är det svårt att göra själv? Bör man ha ett fastare nät t.ex. svetsnät eller ska man satsa på något sorts textilnät typ cat protect? Vilket är enklast?

Jag är ganska petig med inredningen så vill ju inte att det ska se slarvigt ut heller, plus att min sambo inte behöver få "vatten på sin kvarn" {#lang_emotions_dreamer}, så det skulle ju vara kul om det blev bra.

Har dock en något begränsad budget. Men frågan är alltså, är det svår/krångligt? Och lämna gärna tips och bilder om du har gjort det. 

Jag har sökt på webben och hittat en del om det men många av de sidor jag hittat är rätt gamla så det kanske finns någon med något "nytt" tips.

• Svar på tråden Näta in balkong
  • Fru U

Ingen inglasad balkong då?

vi har inglasad men vill ha öppet och köpte saker till myggnätsdörrar på hornbach. Det är aluminiumramar o aluminiumnät (finmaskigt, tål ej att klättras på).

Vi byggde ihop i samma storlek som inglasningen och nätramarna står i samma skåra som inglasningen gjorde/gör.

Tänkte jag skriver ifall någon annan undrar (o har inglasning)

Svaren bor i hjärtat
  • Fröken Freda

Har funderat på det men dels är det ett halvårs kö för det här plus att det är rätt dyrt. 30000 skulle den slutgiltiga summan hamna på. Sen vill jag ju kunna ha öppet för annars lär vår lägenhet bli extremt varm på sommaren.
    Sen måste det tålas att klättra på då en av mina katter är extremt nyfiken och jag misstänker att hon kommer att vilja testa detta. Så inglasning plus myggnät som du skrev är nog tyvärr inget alternativ.

• Fru U

Mina föräldrar hade hönsnät i träramar. Men jag vet en av de boende här (där jag bor nu) som satte upp det och de fick ta ner det för det ansågs för fult

Svaren bor i hjärtat
  • Spemque metumque inter dubii

Vi har precis gjort de på vår balkong eftersom de e lag på de när man har katt. va inte alls svårt, bara lite läskigt för att vi bor högt uppe.. Vi körde på textil katt nät som finns att köpa i de flesta djuraffärer. man ska inte spänna de för hårt för då kan katterna klättra i de utan lämna de lite löst för då klarar dom inte av att klättra..

• Kya

vi har använt vanligt hönsnät, billigt och bra. jag tycker inte det ser värre ut än med kattnät. men smaken är som baken våra grannar är nog glada att slippa kattbesök.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • lennartsdotter

Om du bara har en öppen sida att näta in borde det vara rätt lätt att bygga en träram du kan spänna upp metallnät på (ja, jag tycker det ska vara metallnät). Sedan fäster du upp träramen.

Tänk på att nätet snabbt måste gå att få undan om det skulle börja brinna och ni behöver ta er ut via balkongen.

Att köpa nät och några trälister kostar några hundralappar.

• Trollet Ludenben

Jag vet inte hur högt dina katter hoppar men vår är inte jättesmidig... lite tjock{#lang_emotions_embarassed} Vi har kompostgaller vi har dragit fast i balkongräcket. Upp på själva räcket tar han sig om gallret inte är där men det blir lite högre med gallret plus att det är vingligt så han har ingen balans att spatsera eller klättra där på

Älskade ungar
  • Fröken Freda

#3 Man får jus e till att inte bara slarva upp något, det får ju se smakfullt gjort ut. Annars kan det nog kvitta.

#6 Jag hade nog tänkt försöka slippa ha upp en träram runt i den mån det går.

#4 Ja det är lag på det om man bor 5m upp och katterna vistas på balkongen. Vi får ju tyvärr låta våra katter vara inne och börjar såklart bli trötta på det. Men av den anledningen så måste vi alltså inte ha det. Men min vilja börjar dra åt att fixa det nu i alla fall så missarna får känna lite frihet. {#lang_emotions_smile}

Det verkar ju bra sånt fär kattnät men jag gillar inte tanken på att det ska sitta löst, det verkar liksom som om det borde se fult och sladdrigt ut då.

Våra katter är innekatter och jag slår vad om att den ena av dem skulle avguda mig om jag fixade detta. Haha  {#lang_emotions_tongue_out}

Ni som har nätat in, har ni möjligtvis foton på det?

• Fröken Freda
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-13 16:27:25 följande:
    Jag vet inte hur högt dina katter hoppar men vår är inte jättesmidig... lite tjock Vi har kompostgaller vi har dragit fast i balkongräcket. Upp på själva räcket tar han sig om gallret inte är där men det blir lite högre med gallret plus att det är vingligt så han har ingen balans att spatsera eller klättra där på
    Det skulle nog tyvärr inte funka med halvinnätat. Vår ena katt är rätt rund och inte så smidig, han är så feg dessutom så för hans del spelar ingen roll, han går absolut inte ut på balkongen. Men honan är tuff och jättesmidig, inte så liten men väl så smidig och nyfiken för det. Hon skulle garanterat klättra ut. Det är mest för henes skull jag vill göra det.
  • Trollet Ludenben
    Fröken Freda skrev 2010-04-13 16:35:28 följande:
    Det skulle nog tyvärr inte funka med halvinnätat. Vår ena katt är rätt rund och inte så smidig, han är så feg dessutom så för hans del spelar ingen roll, han går absolut inte ut på balkongen. Men honan är tuff och jättesmidig, inte så liten men väl så smidig och nyfiken för det. Hon skulle garanterat klättra ut. Det är mest för henes skull jag vill göra det.
    jag har sett folk här ha kompostgaller till hälften och sen satt hönsnät resten. upp till taket. Vissa har även satt dubbla kompostgaller så att det når till taket på balkongen. Men annars trästolpar som går från räcket till taket och hönsnät hela vägen.
    Älskade ungar
Svar på tråden Näta in balkong