Inlägg från: Fröken Freda |Visa alla inlägg
  • Fröken Freda

Näta in balkong

Går i "näta-in-balkong-tankar" för  mina katters skull men min sambo är inte särskilt glad i min idé och tycker därför att om det ska göras så får jag göra det själv och han vägrar hjälpa till. Fine, jag är brud men jag är väll inte helt ohändig för det. {#lang_emotions_wink}

Men i alla fall, undrar om det är väldigt krångligt? Vi har bara en öppen sida på vår balkong så det borde ju underlätta(?). Är det svårt att göra själv? Bör man ha ett fastare nät t.ex. svetsnät eller ska man satsa på något sorts textilnät typ cat protect? Vilket är enklast?

Jag är ganska petig med inredningen så vill ju inte att det ska se slarvigt ut heller, plus att min sambo inte behöver få "vatten på sin kvarn" {#lang_emotions_dreamer}, så det skulle ju vara kul om det blev bra.

Har dock en något begränsad budget. Men frågan är alltså, är det svår/krångligt? Och lämna gärna tips och bilder om du har gjort det. 

Jag har sökt på webben och hittat en del om det men många av de sidor jag hittat är rätt gamla så det kanske finns någon med något "nytt" tips.

• Svar på tråden Näta in balkong
  • Fröken Freda

Har funderat på det men dels är det ett halvårs kö för det här plus att det är rätt dyrt. 30000 skulle den slutgiltiga summan hamna på. Sen vill jag ju kunna ha öppet för annars lär vår lägenhet bli extremt varm på sommaren.
    Sen måste det tålas att klättra på då en av mina katter är extremt nyfiken och jag misstänker att hon kommer att vilja testa detta. Så inglasning plus myggnät som du skrev är nog tyvärr inget alternativ.

• Fröken Freda

#3 Man får jus e till att inte bara slarva upp något, det får ju se smakfullt gjort ut. Annars kan det nog kvitta.

#6 Jag hade nog tänkt försöka slippa ha upp en träram runt i den mån det går.

#4 Ja det är lag på det om man bor 5m upp och katterna vistas på balkongen. Vi får ju tyvärr låta våra katter vara inne och börjar såklart bli trötta på det. Men av den anledningen så måste vi alltså inte ha det. Men min vilja börjar dra åt att fixa det nu i alla fall så missarna får känna lite frihet. {#lang_emotions_smile}

Det verkar ju bra sånt fär kattnät men jag gillar inte tanken på att det ska sitta löst, det verkar liksom som om det borde se fult och sladdrigt ut då.

Våra katter är innekatter och jag slår vad om att den ena av dem skulle avguda mig om jag fixade detta. Haha  {#lang_emotions_tongue_out}

Ni som har nätat in, har ni möjligtvis foton på det?

• Fröken Freda
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-13 16:27:25 följande:
    Jag vet inte hur högt dina katter hoppar men vår är inte jättesmidig... lite tjock Vi har kompostgaller vi har dragit fast i balkongräcket. Upp på själva räcket tar han sig om gallret inte är där men det blir lite högre med gallret plus att det är vingligt så han har ingen balans att spatsera eller klättra där på
    Det skulle nog tyvärr inte funka med halvinnätat. Vår ena katt är rätt rund och inte så smidig, han är så feg dessutom så för hans del spelar ingen roll, han går absolut inte ut på balkongen. Men honan är tuff och jättesmidig, inte så liten men väl så smidig och nyfiken för det. Hon skulle garanterat klättra ut. Det är mest för henes skull jag vill göra det.
  • Fröken Freda
    Majsan70 skrev 2010-04-13 17:34:04 följande:
    Antingen köper man nä't på rusta för inga pengar alls och spänner upp i befintliga ramar som redan ä på balokongen. alternativet är att köpa hönsnät och "svetsa" ihop med lite ståltråd på ett snyggt sätt och sen spänna det liknande. Ja o sen kan man ju göra ramar om man vill, men det blir inte lika snyggt ttycker jag. Själva har vi hönsnät nu som är lite slarvigt fastsatt eftersom vår balkong är knepig, men jag har som mål att fixa det där nu till sommaren.
    Har de sånt på rusta? Tycker det verkar svårt att hitta vart de har bara för att man kollar på nätet. Jag får nog ta mig en tripp dit och kolla.

Någon som vet om svetsnät är dyrt? tycker det är det snyggaste jag sett hittills.
  • Fröken Freda
    Trollet Ludenben skrev 2010-04-13 16:38:25 följande:
    jag har sett folk här ha kompostgaller till hälften och sen satt hönsnät resten. upp till taket. Vissa har även satt dubbla kompostgaller så att det når till taket på balkongen. Men annars trästolpar som går från räcket till taket och hönsnät hela vägen.
    Jag gillar inte riktigt idén med kompostgaller om jag ska vara ärlig. Jag har sett exempel på det och det har inte sett så kul ut.

Hönsnät är rätt så taggigt, det får nästan vara plastat hönsnät isf.
  • Fröken Freda

Tack alla för tips och idéer.

TochC: Du nämnde att hornbach har speciellt sånt nät men det hjälper inte eftersom hornbach inte finns där jag bor.

Jag radade upp en hel del bilder på fina innätningar igår och visade sambon. Helt pltösligt totalvände han och skulle plötsligt hjälpa till med det. {#lang_emotions_surprised}
    Så nu får jag hjälp av honom i alla fall. Men det kanske är bra det. :D

• Fröken Freda
    vackrastarflow skrev 2010-04-14 00:29:53 följande:
    Hej TS! Jag har ett par bilder i galleriet på min innätade balkong. Jag har, liksom du, bara en "öppen" sida. Vi har gjort en träram som är indelade i tre sektioner, där den ena sektionen går att öppna om det skulle brinna eller nåt. Jag har använt svetsnät, som är hållbart, snyggt och diskret. Träramen är sedan fastspänd i tak och vägg. Visst är det lite meck, pappa hjälpte mig med mitt nät, men det är inget man inte klarar! Lycka till, och grymt bra initiativ förresten!! /Sarah
    Det såg fint ut! Ungefär något sånt ha jag nog tänkt mig men jag tror inte att jag kommer ha stolpar så. Beror ju på lite hur stabilt nätet är. Känns som om man nog får känna efter lite och se hur det blir när man väl står där.
  • Fröken Freda
    Piff skrev 2010-04-14 10:54:54 följande:
    hej! vi har samma problem, kan inte ha balkongdörren öppen, för ena katten springer ut och tar sig över på grannens balkong hela tiden:/ vi ska glasa in ist för att sätta nät, lite snyggare, lite mer "rums"känsla, plus att man kan sitta ute både tidigare och senare! nackdelen är ju att det kostar lite mer, menmen..
    Jo visst snyggare men för vår del skulle det gå på 30000 och det är det inte värt om det endast är för katternas skull. Då blir under tusingen det allra bästa. :)
  • Fröken Freda

Jag har hittat ett nät som kallas rådjursnät på internet. Tänkt se om jag kan hitta ett sådant, det är i någon form av nylon/syntetmaterial, ungefär som cat protect om jag förstått det hela rätt. Ska kika efter sånt i helgen tänkte jag.

Majsan70 skrev 2010-04-14 17:37:57 följande:
    Fast då får man ju ha fönstrena stängda på den inglasade balkongen och mister utekänslan. Har man öppna fönster så ramlar ju katten ut i vilket fall.
    Exakt min tanke så inglasning är och förblir uteslutet. For now i alla fall.
    DropDeadUgly skrev 2010-04-14 19:02:07 följande:
    Kolla här så får du lite tips :) www.kattforum.se/viewtopic.php?f=1&t=175317
    Tack. Dock har jag redan kikat där. :) Fått en del inspiration med.
    vackrastarflow skrev 2010-04-14 21:58:16 följande:
    Problemet är att nätet är inte tillräckligt brett att ha utan stolparna. Nätändarna är vassa så man kan inte bara sammanfoga dem, då kan katten riva sig illa.
    Aha då förstår jag. Misstänkte att det skulle vara något sådant krux med det.
  • Fröken Freda
    Jumsan83 skrev 2010-04-15 10:04:33 följande:
    jag köpte mitt nät på Ö&B billigt och bra har försökt ta kort men blir inge bra men mitt nät är grönt katterna vart lite griniga i början för dom kan inte gå på balkongräcket men  va gör man inte för deras säkerhet dom har ett bord att vara på när dom är på balkongen och dom han vant sig vid det..
    Vad har du använt för nät?
  • Fröken Freda
    Jumsan83 skrev 2010-04-16 17:35:35 följande:
    Okej men är det i metall eller?
  • Fröken Freda
    Kinya skrev 2010-04-17 10:55:50 följande:
    Vi har nätat in vår balkong med kompostgaller hela vägen upp. Vi har fäst dem med buntband i räcket i nederkant och i grannen ovanförs räcke i ovankant (alltså i grannens räckes nederkant, grannen ser inget av det!). På sidorna har vi satt en regel (ca 1,80m hög) som fästs i kompostnäten mha buntband. Reglarna har fästs i balkongräcket med buntband. Detta håller för vår hane på 5-6 kg att klättra i! Ser inte jättesnyggt ut tyvärr men var billigt och enkelt att sätta upp samt gör sitt jobb på ett strålande vis!
    Kompostgaller är inte ett alternativ. Tycker det är för grovt och jag vill ha det så stilrent och smidigt som möjligt.
    Xtra skrev 2010-04-17 10:45:33 följande:
    Det gröna nätet på ÖoB är nog plastat hönsnät. Jag har en kompis som i den här veckan nätade in sin balkong, han köpte svetsat nät på ÖoB för bara 225kr (1 x 10 meter). Blev riktigt bra! Svetsat nät är det bästa, det mest hållbara... jag har själv nätat in min uteplats och då använt mig utav svetsat nät, hönsnät håller inte lika länge då det lätt blir hål i dem om katterna klättrar i det osv. Ska du ha riktigt nät så satsa på svetsnät
    Var och tittade på svetsnät idag men får nog dra med mig sambon på detta så att vi kan bestämma vad vi ska ha ihop. Men svetsnät är det hittills snyggaste jag sett i alla fall.
Svar på tråden Näta in balkong