Inlägg från: Hertha |Visa alla inlägg
  • Hertha

Hjälp min 14 åring skiter i allt

Hej,

Har inga barn i den åldern men väl jobbat på IV-programmet i ett par år. Jag är glad att se att det är många föräldrar som redan nu fått veta och tar tag i problemen innan det är för sent. IV-programmet är inget kul program (åtminstone inte där jag var) och istället för att gå vidare till nästa steg i livet som sina klasskompisar får man istället "bli kvar" på samma ställe i livet. Lyckas man på IV-programmet (och det är en ganska låg procent som gör det) tar man studenten ett år senare än sina kompisar. Det är dessutom vanligare att tidigare IV-elever inte får slutbetyg från gymnasiet.

Så jag undrar, om det kanske skulle funka att försöka få till ett besök på IV-programmet. Träffa alla de där "coola" människorna som hamnat där. Och höra vad de ungdomarna säger om att vara där. Ett tips är dock att vänta till hösten när alla nya deltagare är fulla av hopp och inspiration efter sommarlovet. 

Ett annat tips är att försöka hitta konkreta positiva saker av att de börjar plugga, istället för att plocka bort allt när de inte gör något. Dessa saker ska ges i stort sätt direkt i anslutning till  pluggandet. Vi människor kan vara ganska besvärliga med att finna motivation till något där belöningen (bättre jobb och högre lön) kommer först om kanske 8-9 år. Kanske en snygg tröja om de pluggar i några dagar till kommande prov (koppla dock inte belöningen till resultat) eller ta en fika på stan med mamma/pappa/bästa kompisen. Eller varför inte en em ensam i huset om det är något sällsynt (något som åtminstone jag älskade).

• Hertha
    dessan59 skrev 2010-05-09 08:59:55 följande:
    Herthaja, hon ska gå 10 år i skolan, om det är samma sak du tog upp. nu kommer hon att gå ut åttan, så hon har ju ett par år på sig. jamen att få något, en present eller bara en "liten" sak, måste man ju förtjäna att få. hon sätter sina egna lagar, vägrar att göra som vi tycker är bäst för henne.super sig full, eller röker en holk, och sen tror hon att hon ska "få" något.......för att hon har burit sig illa åt.vi, pappan och jag , tar nycklar, mobil, datorn ovs osv. men inget biter. mamman drar in på månadspengen......men köper sig fri sitt dåliga samvete.och detta är ju knappast flickans fel, det är jag väl medveten om.hur kommer jag kontakt med IV-programmet?tacksam för ditt svar
    Men för flickan har det kanske kommit till den nivån nu att hon inte tycker det spelar någon roll. Det kan inte bli värre, straffen för hennes beteende är redan så hårda att  om än en gång gör något dåligt så händer inget. Det var det jag menade med att försöka vända trenden "sitt här och läs de här sidorna och skriv svaren till de här frågorna så får du en liten present". Men eftersom många av sådana här elever känner sig så dåliga och ofta presterar dåligt på prov om de saknar många av bakgrundskunskaperna pga av mycket skolk och tidigare ointresse så kan resultat på prov bli ganska dåliga trots pluggande. Därför är det inte så bra att koppla belöningar till just provresultaten. Först och främst är det ju beteendet ni vill åt inte MVG i alla ämnen.

Ta kontakt med skolan och be om att få låna en uppsättning böcker till så att hon inte kan "glömma" böckerna i skolan. Maila lärarna varje vecka om vilka avsnitt de håller på med så ni kan gå igenom det hemma, det behöver ju inte vara exakt på samma sätt som i skolan (läser de om Franska revolutionen så sätt igång filmen om Marie Antoinette med Kirsten Dunst ex). Som förälder har du så mycket fler redskap än vi i skolan (film ex är ju ganska begränsat).

IV-programmet är nog enklast att nå genom att söka på din kommuns gymnasieskola och ringa syo-konsulenten.
Svar på tråden Hjälp min 14 åring skiter i allt