TMD skrev 2010-05-08 19:07:42 följande:
Oj oj. Jag har just haft en dust med min dotter som påminner om det du skriver här. Nu har hon rusat ut genom dörren efter att vi suttit i timmar och försökt göra en av tre kompletteringsläxor som hon fått av sin lärare eftersom hon helt enkelt skitit i att göra alla läxor i det ämnet denna terminen. Hon har flera vgn och ett och annat mvg i andra ämnen så det är helt enkelt denna lärarens ämnen som dippat. Under terminen har hon sagt att läxor varit gjorda när jag frågat och jag har fått hjälpa henne med läxor i andra ämnen som hon gjort. Detta har inte kommit ut i ljuset för än nu när vi haft utvecklingssamtal och det visat sig att samtliga tre ämnen med den läraren backat till den gräns att betyg inte går att sätta. Det hjälper inte att sitta med och vara hjälpsam när hon inte vill ha hjälpen. Allt som händer är att hon förhalar och hittar på ursäkter för att inte göra läxorna och inlämningarna men jag blev nu så besviken efter utvecklingssamtalet att jag sagt att vi måste dra ner på fritidsaktiviteter och kompisar för att klara betygen. Det betyder ju att hon inte kommer att komma in på den gymnasielinje hon vill gå om hon inte har dessa betyg. Jag har försökt i två veckor nu och vi bestämde förra helgen att det inte skulle vara något mer ute med kompisar om inte inlämningarna var inne och ändå har hon "glömt" böcker i skolan och så stack hon iväg nu. Jag kan ju inte låsa in henne, binda fast henne på något annat sätt än resonera med suntförnuft om att detta inte fungerar.Men det fungerar inte. Nu är jag så trött och uppgiven att jag bara vill skita i att hon inte får betyg och sitta där när hon går IV-programmet och säga "vad var det jag sa" även om det är mot mina principer som förälder.Så jag förstår din frustration även om jag inte kan hjälpa dig med problemet.Jag skickar en styrkekram till dig ändå!
Om hon har bra betyg i alla andra ämnen så beror de ju kanske på läraren och inte henne, var samma för mig med min matte/gympa lärare, han var otrevlig och mobba ut dem som han inte favoriserade. jag kämpa med matten innan och var rätt bra i idrott på den tiden men sket i allt, en kommentar han gav en gång var "varför går du här, du kan ju inget ändå" jag sa då till han att "de beror ju på att du inte kan lära ut, om jag nu är så kass!" han fokusera på 3-4 elever resten sket han i och dessa elever var ju rövslickare med, med alla lärare, vi andra var inte de utan kunde slänga ur oss kommentarer om saker ting vi tyckte var fel som inte alltid var så uppskattat. först inte så hårda ord utan mest funderingar och frågor som läraren tyckte var jobbigt, som han då fräste av oss och kalla vissa elever lite allt möjligt vilket gjorde att vi blev mer snäsiga och korta mot han till slut. lärare som mobbar elever är mer vanligt än man kan tro och vår klass var ingen så kallad "problemklass" vi var inte stökiga och bråkiga, vi hade funderingar och frågor som vissa lärare inte kunde svara på och de tyckte då vi var jobbiga. jag jobbade senare på den skolan som personlig assistent, satt i lärar rummet och fika och lyssnade på en lärare som tyckte hans elever i en viss klass var jobbiga på de sättet...jag förstog att de inte var eleverna de var fel på utna honom han beklaga sig för att försvara sig själv. jag kunde då inte hålla min käft och proklamera ut hur de kunde ligga till efter vad jag hört honom säga, de hade möte senare och tog upp vad han och jag hade sagt, han var skit arg på mig men de tyckte de lätt rätt vettigt de jag hade sagt, rektorn gick in och hade lektion med dessa elever istället och de visade sig gå jätte bra för den klassen efter de, och de tyckte de var roligt att gå till lektion efter de, rätt roligt att kunna hjälpa till på de sättet. så många som är lärare idag som varit i samma läge, men så tråkigt att de inte tar med sina erfarenheter från sin egen skolgång till läraryrket...eller så är de så förbannat rädda för att öppna sin käft. Jag menar man blir ju knappast av med jobbet för att man säger sin mening/åsikt!!
Så kolla upp om de kanske beror på läraren att din dotter inte gör läxor, de tror jag är en stor sannolikhet!