Inlägg från: dessan59 |Visa alla inlägg
  • dessan59

Hjälp min 14 åring skiter i allt

vi har likadant problem med våran 14-åring. det heter att "jag orkar inte att gå till skolan"! orkar inte!!??. men hon orkar att vara ute sent på kvällarna, göra livet surt för oss genom att röka braj eller sitta på "donken"/Mc Donalds), det orkar hon.hon kräver att hon ska få gå i samma klass som sin kompis, som hon dessutom träffar dygnet runt ändå. va fan gör vi!!! jag är väldigt tacksam att höra hur ni andra gör

• dessan59

ja,till slut känner man sig maktlös. 14-åringens mamma(jag är styvmamma) skäller i ena stunden OCH talar sedan om att hon kan få något. det kallar jag för att muta, eller att inte vara konsekvent. men så här har mamman gjort i hela flickans liv.

har du några bra länkar eller något där man kan få lite mera hjälp, så vore jag tacksam!
    kan tillägga att min man(flickans pappa) har gjort allt vad han kan. Möten, möten och möten.

jag måste säga att socialtjänsten är bra flata, vi ringer säkert om något som har hänt, kanske varannan månad. något måste det väll endå finnas att få hjälp med. hon skulle verkligen komma bort i från Stockholm och alla kompisar, vara ute på landaet och mocka skit! det skulle ses som en förmån i mina ögon, inte ett straff

• dessan59

Hertha

ja, hon ska gå 10 år i skolan, om det är samma sak du tog upp. nu kommer hon att gå ut åttan, så hon har ju ett par år på sig. jamen att få något, en present eller bara en "liten" sak, måste man ju förtjäna att få. hon sätter sina egna lagar, vägrar att göra som vi tycker är bäst för henne.super sig full, eller röker en holk, och sen tror hon att hon ska "få" något.......för att hon har burit sig illa åt.vi, pappan och jag , tar nycklar, mobil, datorn ovs osv. men inget biter. mamman drar in på månadspengen......men köper sig fri sitt dåliga samvete.och detta är ju knappast flickans fel, det är jag väl medveten om.hur kommer jag kontakt med IV-programmet?
    tacksam för ditt svar

• dessan59

Tack!

ja det är beteendet vi vill åt, inte att hon ska få en massa Mvg. men den här maktlösheten vi känner, när vi själva tycker att vi har gjort "allt". men tycker att hennes mamma motarbetar allt med att först straffa sen släta över allt med en liten present. kan tilllägga att mamman utreds för ADHD, så det här med gränssättningar är ju väldigt flytande.och att vi ska enas att fostra flickan genom att ha samma regler hemma hos oss, som hos mamman håller inte pgv hennes svårighet att "se" vad det blir för konsekvenser.

ja, syokonsulenten, det är väl genom skolan vi kan få tag på henne?
    ska kontakta skolan i veckan

Svar på tråden Hjälp min 14 åring skiter i allt