Hjälp min 14 åring skiter i allt
Oj oj. Jag har just haft en dust med min dotter som påminner om det du skriver här. Nu har hon rusat ut genom dörren efter att vi suttit i timmar och försökt göra en av tre kompletteringsläxor som hon fått av sin lärare eftersom hon helt enkelt skitit i att göra alla läxor i det ämnet denna terminen. Hon har flera vgn och ett och annat mvg i andra ämnen så det är helt enkelt denna lärarens ämnen som dippat. Under terminen har hon sagt att läxor varit gjorda när jag frågat och jag har fått hjälpa henne med läxor i andra ämnen som hon gjort. Detta har inte kommit ut i ljuset för än nu när vi haft utvecklingssamtal och det visat sig att samtliga tre ämnen med den läraren backat till den gräns att betyg inte går att sätta. Det hjälper inte att sitta med och vara hjälpsam när hon inte vill ha hjälpen. Allt som händer är att hon förhalar och hittar på ursäkter för att inte göra läxorna och inlämningarna men jag blev nu så besviken efter utvecklingssamtalet att jag sagt att vi måste dra ner på fritidsaktiviteter och kompisar för att klara betygen. Det betyder ju att hon inte kommer att komma in på den gymnasielinje hon vill gå om hon inte har dessa betyg. Jag har försökt i två veckor nu och vi bestämde förra helgen att det inte skulle vara något mer ute med kompisar om inte inlämningarna var inne och ändå har hon "glömt" böcker i skolan och så stack hon iväg nu. Jag kan ju inte låsa in henne, binda fast henne på något annat sätt än resonera med suntförnuft om att detta inte fungerar.
Men det fungerar inte. Nu är jag så trött och uppgiven att jag bara vill skita i att hon inte får betyg och sitta där när hon går IV-programmet och säga "vad var det jag sa" även om det är mot mina principer som förälder.
Så jag förstår din frustration även om jag inte kan hjälpa dig med problemet.
Jag skickar en styrkekram till dig ändå!