Inlägg från: ViltHane |Visa alla inlägg
  • ViltHane

Hjälp min 14 åring skiter i allt

trollnatt skrev 2010-04-14 09:04:37 följande:
    Hjälp min 14 åring skiter i allt

Har en 14 årig grabb jag har problem och skulle behöva tips/hjälp. han gör inte  sina läxordetta har lett till att han  har flertal betygvarningar, igår skolkade han vad jag vet för första gången. Han skiter i allt och jag vet att en hel del av detta är ju för att han är tonåring men jag känner att jag vet inte hur jag ska göra. Gör han en läxa är den 1-2 veckor sen. Har testat att ta bort tv/data/mobil/månadspeng/ inte få vara med vänner men det går inte in att om han gör fel så försvinner det han gillar. Frustrerande.

Jag var likadan, och det berodde på att vad jag än gjorde så blev jag alltid straffad. Gjorde läxan som jag skulle. Så fanns där inget "bra jobbat. Nu kan du ta ledigt idag." utan det var bara "bra, nu kan du städa.." eller "okej, och har du städat?"

Detta ledde till en känsla av att vad jag än gör, så blir jag bara ännu mera straffad.. 

Detta gjorde att jag slutade göra allt som folk sa åt mig, för jag fick aldrig någon som helst ro eller cred för något jag gjorde i vilket fall... 

Jag ser att du har en lösning på alla era problem. Och det är att straffa... Vet du vad som händer när en människa bara blir straffad, straffad straffad? 

Dom slutar....
Svar på tråden Hjälp min 14 åring skiter i allt