• Anonym

Rädd för att sova

Stackars dig. Hade liknande situation när jag var runt 20. Att få en diagnos hjälpte faktiskt mig. Jag kunde tänka på att det "bara" var sjukdomen som spökade när en panikattack smög sig på. Som att det fanns två jag. En som var panikattackig och en som var rationell och kunde säga till den första att det inte är på riktigt. Efter ett tag vann det rationella jaget och panikattackerna försvann. Jag märker att mina tendenser till OCD ökar vid hormonpåslag (som efter en graviditet, när jag har käkat p-piller etc.) Och fösvinner helt om jag får träna och sova ok.

Ta hand om dig!
    J

• Anonym

Du kommer inte att då om du sover. Jag har också haft liknande problem. Det är svårt, men försök att skilja på tankar och verklighet. Tankarna kan ju komma med lustiga och ologiska budskap och det är lätt att skrämma sig själv. Kommer det tankar på att död och sömn skulle ha ett samband kanske det kan funka om du säger "jaha, nu kom den tanken. Den säger inget om verkligheten", eller om du har svårt att sluta grubbla "jaha, då får det väl hända då". Skräcken släpper taget så småningom.

Svar på tråden Rädd för att sova