• SUPER MAMMA

Rädd för att sova

jag har fått diagnos OCD för ca två månader sen. Allt började i julas med panikattacker och ångest. har gått inne på psyk på KBT behandling. Har ätit cymbalta i fem veckor och den har väll börjat hjälpa mig Nu till saken jag är livrädd för att sova. Nu kan jag klara dagarna utan att tro att jag ska dö för allt jag gör och jag utmanar minsta lilla tvångstanke. 

jag avundas alla som bara kan gå och lägga sig när dom är trötta, jag som ammam till fyra små barn är ju tvungen att sova men jag vågar bara inte.  Jag går och lägger mig och ligger och väntar på att somna och när jag somnar blir jag livrädd och kan rycka till eller börja få pen panikattack. igår kväll la jag mig nåpgorlunda lugn och kände att det skulle vara skönt att få sova, efter ett tag puttar min smabo till mig, det känns som om hela huvudet smäller till och jag blir klarvaken. han sa att jag hade legat och ryckt/nypt honom i revbenen och att han hade fått ont, dessutom hade jag legat och gnytt. Jag blir livrädd!!!!  Tänk om det va ett tecken på att jag inte ska sova för att jag kommer dö då???? Kan någon hjälpa mig snälla!!! Kom med råd eller tips vad som helst. Vet att för noprmala männsikor låter detta jätte konstigt men ni som upplevt samma sak eller liknade kan kanske förstå?

• Svar på tråden Rädd för att sova
  • mamma2kids

när jag åt tabletter för panikångest sov jag jävulst oroligt och konstigt.kanske har me de att göra?

• SUPER MAMMA

ja har ju fått lite konstigare drömmar men det här hade jag redan innan, man har ju ingen kontroll när man sover. Jag har gått tunt och trott att allt jag gör gör jag för att jag ska dö efteråt. Jag tror att sova är det sista. satt jag inte ska vakna nästa dag utan min sambo ska hitta mig i sängen osv......

• Lillsnufflan

Mardrömmar är ju en biverkning av cymbalta, jag tror sömnsvårigheter också är det. Jag skulle omedelbart ta upp detta med min läkare. Om det är så att dessa svårigheter dykt upp nu vill säga. Du kanske hade dessa problem med sömnen även innan du började ta medicinen?

Jag hade stora problem med panikångest för några år sedan, i synnerhet nattetid. Jag är nu helt fri från det, tack vare KBT. Jag medicinerar inte heller längre. Men det tog ju lång tid att komma dit, och fri från medicin kan alla inte bli.

Du är säkert intellektuellt medveten om att du inte kommer att dö om du sover, men det lär verken du själv eller någon annan kunna övertyga dig om när du ligger där och har panik (jag vet hur det är).

Får du fortfarande terapi? Annars tycker jag att du ska kräva det. Medicin kan visserligen underlätta, men det låter inte som om det räcker fullt ut och terapin har vad jag förstår hjälp hittills?

• SUPER MAMMA
    Lillsnufflan skrev 2010-04-14 16:33:39 följande:
    Mardrömmar är ju en biverkning av cymbalta, jag tror sömnsvårigheter också är det. Jag skulle omedelbart ta upp detta med min läkare. Om det är så att dessa svårigheter dykt upp nu vill säga. Du kanske hade dessa problem med sömnen även innan du började ta medicinen?Jag hade stora problem med panikångest för några år sedan, i synnerhet nattetid. Jag är nu helt fri från det, tack vare KBT. Jag medicinerar inte heller längre. Men det tog ju lång tid att komma dit, och fri från medicin kan alla inte bli.Du är säkert intellektuellt medveten om att du inte kommer att dö om du sover, men det lär verken du själv eller någon annan kunna övertyga dig om när du ligger där och har panik (jag vet hur det är). Får du fortfarande terapi? Annars tycker jag att du ska kräva det. Medicin kan visserligen underlätta, men det låter inte som om det räcker fullt ut och terapin har vad jag förstår hjälp hittills?
    Tack för ditt svar, jag får fortfarande terapi, men vet inte om hon är medveten om hur jobbigt jag tycker det är att sova. Jag va rädd för att sova redan innan jag åt medicinen, som jag skrev tidigare så är mitt kontrollbehov stort och om jag sover har jag ju ingen kontroll, Jag har liksom förknippat sömn med nåt farligt, jag tror att jag somnar för att aldrig vakna igen, somnar jag vaknar jag med ett ryck och pulsen går igång i hundra tjugo, blir bara värre för varje kväll som går.
  • Anonym

Stackars dig. Hade liknande situation när jag var runt 20. Att få en diagnos hjälpte faktiskt mig. Jag kunde tänka på att det "bara" var sjukdomen som spökade när en panikattack smög sig på. Som att det fanns två jag. En som var panikattackig och en som var rationell och kunde säga till den första att det inte är på riktigt. Efter ett tag vann det rationella jaget och panikattackerna försvann. Jag märker att mina tendenser till OCD ökar vid hormonpåslag (som efter en graviditet, när jag har käkat p-piller etc.) Och fösvinner helt om jag får träna och sova ok.

Ta hand om dig!
    J

• SUPER MAMMA
    Anonym skrev 2010-04-15 10:49:16 följande:
    Stackars dig. Hade liknande situation när jag var runt 20. Att få en diagnos hjälpte faktiskt mig. Jag kunde tänka på att det "bara" var sjukdomen som spökade när en panikattack smög sig på. Som att det fanns två jag. En som var panikattackig och en som var rationell och kunde säga till den första att det inte är på riktigt. Efter ett tag vann det rationella jaget och panikattackerna försvann. Jag märker att mina tendenser till OCD ökar vid hormonpåslag (som efter en graviditet, när jag har käkat p-piller etc.) Och fösvinner helt om jag får träna och sova ok.Ta hand om dig!J
    tack så mycket för ditt svar jag vet ju att det int eär farligt att sova utan att man måste sova för att må bra, men min hjärna fattar bara inte det nu
  • natalie05

låter som om du borde kombinera cymbalta, med sömnmedicin (lättare varieant?).

ALLA behöver sova. många timmar. det du gör mot digsjälv e farligt. du kommer att krascha om du fortsätter. i värsta fall får du psykos!

Sömnen är prio ett. dina barn, prio två! varför: för du KAN inte ta hand om dem, om du inte sovit. du kommer EJ dö. men din hjärna behöver fåp vila! risken att dö, blir ju större - om dun stör din kropp, på det viset. ta hand om dig, beställ tid NU för recept. SOVA är en välksignelse o absolut nödvändingt för dig.

Jag låter hård. men vill bara avsluta med att säga, att jag i ungdomen gick på amfetamin. det gjorde att jag INTE sov. fick en psykos tillslut (hade d¨å slarvat med smnen i 2,5 vecka)! psykosen varade i 4MÅNADER. Och jag kommer aldrig glömma det. jag kommer fortfarande ihop mina sjuka tankar än idag - 20 år senare.

Sömnen måste åtgärdas - nu.

• SUPER MAMMA
    natalie05 skrev 2010-04-15 11:13:18 följande:
    låter som om du borde kombinera cymbalta, med sömnmedicin (lättare varieant?).ALLA behöver sova. många timmar. det du gör mot digsjälv e farligt. du kommer att krascha om du fortsätter. i värsta fall får du psykos!Sömnen är prio ett. dina barn, prio två! varför: för du KAN inte ta hand om dem, om du inte sovit. du kommer EJ dö. men din hjärna behöver fåp vila! risken att dö, blir ju större - om dun stör din kropp, på det viset. ta hand om dig, beställ tid NU för recept. SOVA är en välksignelse o absolut nödvändingt för dig.Jag låter hård. men vill bara avsluta med att säga, att jag i ungdomen gick på amfetamin. det gjorde att jag INTE sov. fick en psykos tillslut (hade d¨å slarvat med smnen i 2,5 vecka)! psykosen varade i 4MÅNADER. Och jag kommer aldrig glömma det. jag kommer fortfarande ihop mina sjuka tankar än idag - 20 år senare.Sömnen måste åtgärdas - nu.
    tack för ditt inlägg!!! Det stärker mig och hjälper mig, jag har theralen som jag får ta till natten och dom har hjälpt mig, men så fort jag blir lugn så kommer paniken och kroppen hittar på massa tokigheter. Är livrädd för att hamna i en psykos tror att jag ska bli galen ibland.
  • felle

jag är också rädd för att sova.. känns dels som om jag kommer missa något, också känns det som att jag kommer vakna och bli sjuk. :'( hemskt

• Anonym

Du kommer inte att då om du sover. Jag har också haft liknande problem. Det är svårt, men försök att skilja på tankar och verklighet. Tankarna kan ju komma med lustiga och ologiska budskap och det är lätt att skrämma sig själv. Kommer det tankar på att död och sömn skulle ha ett samband kanske det kan funka om du säger "jaha, nu kom den tanken. Den säger inget om verkligheten", eller om du har svårt att sluta grubbla "jaha, då får det väl hända då". Skräcken släpper taget så småningom.

• felle
    Anonym skrev 2010-10-01 10:17:13 följande:
    Du kommer inte att då om du sover. Jag har också haft liknande problem. Det är svårt, men försök att skilja på tankar och verklighet. Tankarna kan ju komma med lustiga och ologiska budskap och det är lätt att skrämma sig själv. Kommer det tankar på att död och sömn skulle ha ett samband kanske det kan funka om du säger "jaha, nu kom den tanken. Den säger inget om verkligheten", eller om du har svårt att sluta grubbla "jaha, då får det väl hända då". Skräcken släpper taget så småningom.
    jo, jag försöker tänka "händer det så händer det, och då finns det inget jag kan göra" men om man lider av sån ångest, oro, panik och stress som jag gör, så är det inte speciellt lätt att tro på sig själv.. det är så jävla jobbigt. har dock börjat ta theralen före jag går och sover, så jag somnar rätt fort och sen sover jag genom hela natten, vilket är så jävla skönt då jag inte kunnat sova ordentligt på skitlänge!
  • Tizzan

Lider med dig TS! Det är ett rent helvete att inte kunna sova av olika ångesttankar osv.. Och ännu värre sen när ångesten över att mamnnte kam sova, också dyker upp.. Och om man väl tillslut somnat, kan man vakna i ett ryck, precis som i paniken då man kämpar till tusen att simma upp till ytan men känns som man aldrig kommer fram men i absolut sista stund är huvudet ovan och man tar det där panik-andetaget! Pulsen slår 3 ggr så många slag i minuten och den känns/pulserar i hela kroppen!!
    Detta är nåt fruktansvärt jobbigt och blir bara värre och värre och för att inte tala om vad psykiskt påfrestande det är!
    Be om hjälp vännen, innan du bryter ihop totalt.. Hoppas du snart får "ro" i själen och kan sova igen

Svar på tråden Rädd för att sova