• Karobe

Vilda bebin ammar...

Min dotter sprattlar en massa när jag ammar henne, inte alltid men ofta, särskilt om hon är trött (mittinatten-amningen är en ren orgie i sprattlande). Hon tar bröstet bra, börjar suga, suger en liten stund men sen spänner hon hela kroppen, drar huvudet bakåt (ofta med fortsatt tag om min bröstvårta, aj...), viftar hysteriskt och slutligen släpper hon, gnyr lite, sprattlar en massa tills hon får nytt tag om bröstet. Jag får styra henne med mycket fast hand till bröstet, hon vill verkligen ha det, gapar efter det och pickar, men sen upprepas hela historien igen... suga lite grann, sen vifta, sprattla och släppa. Det blir helt vansinnigt, hon blir jätteupprörd, viftar och skriker och har sig...
    Jag pumpar ur och ger på flaska nu rätt ofta för att hon ska kunna komma till ro när hon äter över huvud taget, men finns det någon som har något annat tips på hur jag ska kunna få amningen till en lugn stund?

• Svar på tråden Vilda bebin ammar...
  • delifi2

sitter eller ligger du ner när du ammar henne?

försök pumpa ut lite innan så att det kommer igång innan hon ska äta

• Karobe

Vi har provat olika amningsställningar in absurdum, känns det som. Liggande, sittande, upprätt, under armen... you name it.
    Det är inte det att mjölken inte kommer, jag hör att hon hinner klunka i sig lite grann innan hon börjar vrida sig, det är nog snarare att mjölken kommer för fort eller för långsamt i såna fall.

• Pallas

Har det kommit nyss? Hur gammal? Jag gissar mellan 2 och 4 månader. De flesta barn kommer in i såna här faser några gånger per amningsperiod. En amningsmamma jag talade med kallade det mycket passande för gymnasikåldern Elliot, som är drygt fyra månader (född i v 36) är inne i den perioden nu och det är skitdrygt. Räknar med att det håller i sig ett par veckor eller en månad. Jag ger inte på flaska alls, han får sköta ammandet själv. Det enda jag gör är att försöka ta det lite extra lugnt för att ine störa honom med för mycket intryck när han så lätt blir okoncentrerad.

• Karobe

Om det vore så enkelt.... men hon är bara 5 veckor. Förvisso tidig i utvecklingen enligt barnsköterskan, men kanske inte _så_ tidig .
    Men ja, det började ganska nyss. Har just avslutat morgonamningen, nu ligger hon och skrattar i sömnen på min arm... men det var viftande utan like, men hon verkar ha blivit någorlunda mätt. Krävs dock både napp och en stunds kringvandrande i lägenheten för att hon ska lugna ner sig... men det går väl kanske över, det här.

• Det ljuva livet

Hon kanske inte är hungrig, utan bara vill gosa lite vid bröstet och blir är när maten kommer?

• Det ljuva livet

Blir Arg när maten kommer ska det stå!

• Karobe

Jo, jag har tänkt på det och provat att ge henne nappen istället (och hon gillar sin napp vanligtvis), men hon tar den inte förrän efter amningen, så jag tror att hon är hungrig.

• Pallas

Hmmm... ingen feber? Tänkte om det kanske kunde vara öronen... Är hon ledsen också eller bara stökig? En del barn är stökigare än andra förstås. du kanske kan prova att hålla henne med upprätt vid amningen, iallafall på dagtid, tex sätta henne grensle över ditt ben, eller linda in henne lite hårt i en tunn filt så hennes armar blir lite låsta.

• Karobe

Hon är lite snorig, men det här började strax innan ssnorandet, så jag är inte säker på om det hänger ihop.
    Får en känsla av att hon skulle bli jättearg om jag försökte linda in henne, men det kanske är värt ett försök.

• Nisen

Hur ofta vaknar hon då? Min son beter sig så där när han vill suga på bröstet men är mätt och inte vill att det ska komma någonting... Han tar inte napp, utan vill ha mina bröst som napp.
    Kanske hon får i sig luft och får ont i magen när hon suger?

• Karobe

Jo, jag har funderat på det... men när hon inte har ätit på sju timmar för att hon precis har vaknat? (hon sover ju duktigt på natten)

• felician

Min lille kille som blir sex veckor idag håller också på sådär ibland, oftast på kvällarna när han är trött och kinkig. Jag brukar ta upp honom på axeln en stund och testa igen, så håller jag på så tills han lugnat ner sig. Det funkar ibland och ibland funkar det inte alls, men jag står inte ut med att amma en liten sprattelgubbe, det känns ju som han ska slita loss bröstvårtan när han ligger och drar ut huvet hela tiden.
    Ibland rapar han när jag har honom på axeln så jag har fått för mig att han håller på så när han har ont i magen, men jag vet inte om det stämmer.

• Mia1975

Känner igen vad du beskriver. Min tjej har var sjåig att få någon mat i under några veckor från ca 4-7 veckor. Hon åt dock oftast bra på natten efter som hon halft som halft sov då. Det enda som funkade för mig var att söva henne en stund. Så hon blev lugn och avslappnad. Annars var hon som en sprattlande pinne och som du beskriver, åt några tag och sedan drog sig i från. Min teori var som din att det antagligen kom antingen för fort eller sakta. Försökte hålla ett finger för att bromsa resp. massera igång för att försöka avhjälpa. Men inget tyckte hjälpa.

Det har dock blivit mycket bättre sedan dess. Det var några dryga veckor, men sedan ca 1-1,5 månad tillbaka fungerar det mycket bättre. Hon är ca 3,5 månad nu. Det som jag väntar på nu är den period jag hört om när de blir så intresserad av omvärlden att de tappar koncentration vid amning och blir svårammade av den anledningen. Perioderna verkar verkligen bara byta av varandra, särskilt när det som med min tös både varit magknip, tänder och förklyning mellan varven...

• Melly

Låter som hon är lite tuttförvirrad av flaskmatningen. Kan du inte prova att inte ge på nappflaska och mata på kopp eller med en liten sked istället? Med flaskan så vänjer sig en del bebisar och då får dom svårt att suga bra på bröstet sen dom blir liksom förvirrade och arga och bråkar på bröstet.

• EMO 979

Hej
    Har typ samma problem själv med min Julia som är född i mitten av augusti.....hon har tills för bara några dar sen varit en "sugpropp" vid amningen,tagit tag och ätit tills hon varit nöjd...men nu strular hon i stort sett vid varje mål på samma sätt som du beskriver...har funderat på om det är påökningsperiod eller nåt sånt eller om det bara är nåt tillfälligt. Hoppas det löser sig för dig.

• Hallonpaj

Jag tycker också att det låter som tuttförvirring. De kan bli otåliga vid bröstet när de vant sig vid nappflaska.

• Angelica77

Samma sak här. Har märkt dock att Filippa blir lite lugnare om jag lägger mig ner o ammar henne. Kul att läsa att det kan vara en period dom är sådana.... Vår tös är nu 3 månader.
    Har bara provat att ge henne på flaska en ca 4 ggr. Kan dom bli tuttförvirrade så snabbt?

• fridanumberone

min lilla tjej är likadan, hon är 3 månader. Hon sprattlar och vrider huvudet bakåt, skitjobbigt, det känns som om bröstvårtan ska trilla av. Jag tycker det verkar bli så när hon vill rapa, eller jag vet inte...allt som oftast blir det väl så...har varit så i kanske en vecka nu. Jag tror inte att hon är tuttförvirrad då hon bara fått flaska en gång, och det vad ett tag sedan. Kanske tycker hon det är trist att ligga och glo in i bröstet, hon vill kanske både äta och se sig omkring samtidigt..? Ja, om du kommer på nån lösning får du gärna meddela mig!

• Karobe

Hittills ingen lösning i sikte, vi bara suckar och härdar ut. Eller ja, somliga skriker ju då =). Ibland funkar det att lura i henne nappen genom att hålla den mellan henne och bröstet, så får hon ligga och paniksuga på den en stund (hon suger verkligen vansinnigt intensivt då), så lugnar hon ner sig lite granna. Men det fungerar bara ibland.

• Telna

Samma för oss, min dotter är 2 1/2 månad. Hon är ibland, oftast emö-kvällstid, väldigt okoncentrerad och lite hysterisk vid bröstet. Men eftersom jag märker att det inte beror på att det varken kommer för lite eller för mycket mjölk, så försöker jag lugna ner henne så hon kan få i sig lite mat. Ibland funkar det att lägga sig med henne i sovrummet där det är mörkt och tyst, ibland funkar det att gå runt med henne en stund så hon lugnar ner sig. kanske kan det bero på mkt gaser i magen också, hon krånglar liksom mkt med kroppen, blir som en hal ål vid bröstet...

Svar på tråden Vilda bebin ammar...