Inlägg från: Karobe |Visa alla inlägg
  • Karobe

Vilda bebin ammar...

Min dotter sprattlar en massa när jag ammar henne, inte alltid men ofta, särskilt om hon är trött (mittinatten-amningen är en ren orgie i sprattlande). Hon tar bröstet bra, börjar suga, suger en liten stund men sen spänner hon hela kroppen, drar huvudet bakåt (ofta med fortsatt tag om min bröstvårta, aj...), viftar hysteriskt och slutligen släpper hon, gnyr lite, sprattlar en massa tills hon får nytt tag om bröstet. Jag får styra henne med mycket fast hand till bröstet, hon vill verkligen ha det, gapar efter det och pickar, men sen upprepas hela historien igen... suga lite grann, sen vifta, sprattla och släppa. Det blir helt vansinnigt, hon blir jätteupprörd, viftar och skriker och har sig...
    Jag pumpar ur och ger på flaska nu rätt ofta för att hon ska kunna komma till ro när hon äter över huvud taget, men finns det någon som har något annat tips på hur jag ska kunna få amningen till en lugn stund?

• Svar på tråden Vilda bebin ammar...
  • Karobe

Vi har provat olika amningsställningar in absurdum, känns det som. Liggande, sittande, upprätt, under armen... you name it.
    Det är inte det att mjölken inte kommer, jag hör att hon hinner klunka i sig lite grann innan hon börjar vrida sig, det är nog snarare att mjölken kommer för fort eller för långsamt i såna fall.

• Karobe

Om det vore så enkelt.... men hon är bara 5 veckor. Förvisso tidig i utvecklingen enligt barnsköterskan, men kanske inte _så_ tidig .
    Men ja, det började ganska nyss. Har just avslutat morgonamningen, nu ligger hon och skrattar i sömnen på min arm... men det var viftande utan like, men hon verkar ha blivit någorlunda mätt. Krävs dock både napp och en stunds kringvandrande i lägenheten för att hon ska lugna ner sig... men det går väl kanske över, det här.

• Karobe

Jo, jag har tänkt på det och provat att ge henne nappen istället (och hon gillar sin napp vanligtvis), men hon tar den inte förrän efter amningen, så jag tror att hon är hungrig.

• Karobe

Hon är lite snorig, men det här började strax innan ssnorandet, så jag är inte säker på om det hänger ihop.
    Får en känsla av att hon skulle bli jättearg om jag försökte linda in henne, men det kanske är värt ett försök.

• Karobe

Jo, jag har funderat på det... men när hon inte har ätit på sju timmar för att hon precis har vaknat? (hon sover ju duktigt på natten)

• Karobe

Hittills ingen lösning i sikte, vi bara suckar och härdar ut. Eller ja, somliga skriker ju då =). Ibland funkar det att lura i henne nappen genom att hålla den mellan henne och bröstet, så får hon ligga och paniksuga på den en stund (hon suger verkligen vansinnigt intensivt då), så lugnar hon ner sig lite granna. Men det fungerar bara ibland.

Svar på tråden Vilda bebin ammar...