• AmandaPitkänen

duscha varje dag?

min son är nu 5½ mån gammal och vi duschar med honom varje dag, han verkligen älskar det! Så fort han ser att vi plockar fram hans handduk så börjar han skratta

men nu till frågan: är det fel att duscha honom varje dag då han är så liten? han har inte blivit torr i huden ialla fall...

• Svar på tråden duscha varje dag?
  • diz

Vår tjej badar varje kväll. Det är den bästa tiden på dagen för henne. Hon älskar att bada, plaska och leka i vattnet.
    Så länge du inte tvättar din son med tvål eller schampoo varje tillfälle så ska det inte vara någon fara. Duscha hellre på kvällen än på morgonen.

• AmandaPitkänen

nä vi använder sällan tvål! bara om det har varit en stor bajs eller spyolycka

och duschar gör vi alltid på kvällen precis innan det är sovdags för honom..

• alexis dennis

vi fick besked från våran bvc att inte tvätta eller duscha dennis så mycket då det kan troka ut hans hy och ge honom besvär när han blir äldre.
    när jag var liten fick min mamma besked om att barnen ska tvättas varje kväll,idag har jag allergier och känslig hy tack vare det så snälla tvätta inte barnen för mycket...

• AmandaPitkänen

alexis dennis: oj det visste jag inte! tack för infon, då ska jag kanske inte duscha/bada han varje dag då!

• alexis dennis

amandapikänen:

bra där,ta hellre fram en liten handduk och torka bort om ahn har blivit smtusig för de små behöver det lilla fettlagret de har på sin kropP!

• alexis dennis

amandapikänen:

bra där,ta hellre fram en liten handduk och torka bort om ahn har blivit smtusig för de små behöver det lilla fettlagret de har på sin kropP!

• sugaboo

ha i lite badolja vid varje tillfälle, annars så är det inge fara.

• drömvärld

Vår son, fem månader, badas/duschas ungefär 3 gånger i veckan. ALLA gångerna utan tvål/shampoo och dyl. Bara vanligt vatten
    På BB sa dem till oss att vi fick bada honom hur mycket/lite vi ville.
    Han ÄLSKAR att bada/duscha och skulle nog vilja göra det oftare men det känns som vi ska vara försiktiga.

• HumDis

Har också hört (från en vän till min mamma som undervisar på en hudvårdsterapeutskola) att man kan grundlägga en känslig hy som vuxen genom att tvätta dom för mycket när dom är små eftersom det bland annat kan rubba hudens liposomproduktion.

• Gabriella83

Hm..har börjat bada lillen som är snart 4 månader varje kväll..bara korta stunder,men han lukta fräschast då o vi navänder det dessutom som en avkoppling inför nattningen..
    Använder lactacyd i vattnet varje gång o mkt barnolja..ibland händer det att jag istället smörjer in honom efterråt...
    Är det fel enligt er andra?

Man vill ju inte förstöra huden på d små..

Svar på tråden duscha varje dag?