• AmandaPitkänen

duscha varje dag?

min son är nu 5½ mån gammal och vi duschar med honom varje dag, han verkligen älskar det! Så fort han ser att vi plockar fram hans handduk så börjar han skratta

men nu till frågan: är det fel att duscha honom varje dag då han är så liten? han har inte blivit torr i huden ialla fall...

• Svar på tråden duscha varje dag?
  • Kaktusen

Vi badar vår kille två ggr i veckan varav en på babysim. Så små barn blir ju inte smutsiga.

• kristallen

Jag badar min lille alltså knappt en gång i veckan. Och han har jätte fin hud.
    Har aldrig varit torr. Dom blir ju inte skitiga när dom är så små.
    Han är nu snart 10 mån

• betsla

Vi badar Tova (snart 10 mån) ca 3 ggr i veckan. Vi använder aldrig tvål och märker vi att hon blir lite torr så smörjer vi med någon vegetabilisk olja, typ olivolja.

Jag tror att det är huvudsaken att man inte blandar in för mycket konstgjorda produkter som tex barnolja, tvål, lotion... jag har till och med hört skräckhistorier med barnparfym

• alexis dennis

gabriella22:

att bada honom varje kväll är för mycket enligt mig.
    småbarn blir inte så smutsiga och det kan skada honom när han blir äldre

• Gabriella83

alexis dennis:börjar tro det också!
    Han har fått röda prickar typ värmeutslag på halsen o lite prickar på kinderna,de känns men syns knappt!Kan det ha med det att göra?

• Cappes mamma

Jag badar min son som snart är 2 år och det har jag gjort sen han var bebis..tycker det funkar bra..tvålar honom och tvättar håret med barnschampoo gör jag oxå.ungefär 3 ggr/veckan..nu när han är lite äldre så smutsar han ju ner sig mer..mat i håret och sånt.

• HumDis

Det spelar ingen roll hur milda produkter man använder, barnets hud kan ändå bli känsligare av det.

• kajsa835

diz
    varför hellre på kvällen? gör det nån skillnad för huden om man badar morron eller kväll?

jag badar eller duschar med min bebis kanske två-tre gånger i veckan, fast oftast på morronen.
    och varje morgon tvättar jag av honom med en fuktig tvättlapp, på hela kroppen. använder aldrig nån tvål, bara olja och nån gång barnschampoo i håret om det blivit fett av oljan.

• diz

kajsa835: På BB sa de att man helst skulle bada på kvällen eftersom huden då har chans att torka/återfuktas ordentligt under natten och är därmed inte så känslig om man går ut under dagen. Samma gäller ju för vuxna. Ska man gå ut ska man ju helst inte duscha precis innan.

• Leos och Vincents mamma

Vi har fått höra både från BB o bvc att man ska bara bada eller duscha de små högst 2 ggr i veckan!
    Jag menar de blir ju inte smutsiga när de är bebisar.
    Våran son får bada 2 ggr i veckan o inte mer..vill inte att han ska få torr hud då det ligger i släkten.

• Snossan

En annan sak är ju att man tvättar bort det skyddande fettet i ansiktet som dom behöver för att inte frysa så om nosen..

• K24yrs

fattar inte varför tvätta ett spädis varje dag dom luktar ju sa goda älskar min iashas lukt jag badar henne 2grr i veckan men pa kvällerna anväder jag blött handuk och torkar av henne och pa med pjamas *L*

• jessica BFapril05

Vi badar våran Cornelia på 7mån, varje eller varannan kväll. Hon älskar det!!! Har i badolja i vattnet, tvättar hennes hår ca två ggr iveckan. Hon har inte en tendens till torr hud!!

Ps, kan säga att jag har två stora barn på 13 och 10 år, dom har också fått bada nästan varje kväll som små, och inte har dom torr hud heller!

Bada du på med lille Sixten!

• Ulrica80

Vi duschar/ badar varje dag....Blir ju kladdiga av mjölken som rinner här & där...
    Ska man blaska av dom me en tvättlapp, kan man ju lika gärna bada/ duscha...d e fortfaande vatten på huden så d bör ju torka ut hur man än gör...

Gör så som du tycker..., alla dessa råd, man får från olika håll, man bilr ju sinnesjuk om man ska lyssna på allt......Gi for it & lyssna på ditt egna sunda förnuft....

• Dalagirl

vi badar Elias c 2-3 grr i veckan... tvättar han morgon å kväll me tvättlapp...nu när det börjar bli vintes så torkar huden ut mera å den torra luften inne..
    man ska inte bada dom på morgonen inte bra när dom ska ut sen man ska ALDRIG smörja in dom med olja el kräm på morgonen speciellt nu när vintern kommer det kan ge frost skador även om det står på förpakningen att det inte finns vatten i den detta står i bökerna vi fick från bvc

• Dalagirl

vi badar Elias c 2-3 grr i veckan... tvättar han morgon å kväll me tvättlapp...nu när det börjar bli vintes så torkar huden ut mera å den torra luften inne..
    man ska inte bada dom på morgonen inte bra när dom ska ut sen man ska ALDRIG smörja in dom med olja el kräm på morgonen speciellt nu när vintern kommer det kan ge frost skador även om det står på förpakningen att det inte finns vatten i den detta står i bökerna vi fick från bvc

Svar på tråden duscha varje dag?