Inlägg från: mooogn |Visa alla inlägg
  • mooogn

Varför blir min chokladfluff grynig?

Okändgäst skrev 2010-04-15 15:53:11 följande:
    Fick ett recept av MOOOGN. Har den på eller emellan tårtbottnar 200 g mörk choklad 3,5 dl grädde, ca Gör så här: * Hacka chokladen fint * Värm grädden så att den nästan når kokningspunkten * Häll grädden över chokladen och låt stå ca 30 sek. * Rör runt till en härlig smet. Ställ in i kylen ca 30 min. Vispa sedan upp den
    Aha, den kanske inte hade kylts ordentligt Låt den stå längre i kylen. Förlåt om jag var otydligt
    Har ett annat recept, med kakao (fick de det?). Det funkar alltid
  • mooogn
    Okändgäst skrev 2010-04-15 15:53:11 följande:
    Fick ett recept av MOOOGN. Har den på eller emellan tårtbottnar 200 g mörk choklad 3,5 dl grädde, ca Gör så här: * Hacka chokladen fint * Värm grädden så att den nästan når kokningspunkten * Häll grädden över chokladen och låt stå ca 30 sek. * Rör runt till en härlig smet. Ställ in i kylen ca 30 min. Vispa sedan upp den
    Hällde du grädden över chokladen, och inte tvärtom? När du smälter godisar till "fluff" så låter du dem ligga i grädden och i kastrullen men inte när du gör ganache (som var det receptet jag gav dig)
  • mooogn
    Okändgäst skrev 2010-04-15 16:12:12 följande:
    Den har legat i kylen övernatten. Kan den bli för kall och stel kanske? Jag kunde inte ens bre ut den så jag värmde den och hällde över...hehe nåt blir det väl, tur att man inte ska den på bjudning
    Öka gräddmängden eller minska chokladmängden, är mitt tips. Originalreceptet använder jag numera bara som falsk chokladmousse för det är det ännu mindre grädde i. Jag skrev ca 3,5 dl grädde efs den dumma ganachen har en tendens att bli lite hård *S* Vispa den så fort den har blivit kall och lägg den gärna i tårtan strax därefter
Svar på tråden Varför blir min chokladfluff grynig?