• Okändgäst

Varför blir min chokladfluff grynig?

Har haft den ståendes i kylen och den har inte kommit i kontakt med vatten. Nu när jag har vispat den så blir den grynig och "faller" isär? Har jag vispat förlänge eller för kort stund? Eller är det nåt annat fel?

• Svar på tråden Varför blir min chokladfluff grynig?
  • Teskedsmamman

Du har nog vispat den för länge, vispa bara tills den har fått samma koncistens som vispad grädde, längre vispar inte jag iaf och jag har aldrig fått grynigt...

3 killar & pojke v23 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • Okändgäst
    Teskedsmamman skrev 2010-04-15 15:47:20 följande:
    Du har nog vispat den för länge, vispa bara tills den har fått samma koncistens som vispad grädde, längre vispar inte jag iaf och jag har aldrig fått grynigt...
    Ok ja det är nog så fast det kändes som om jag inte vispade mer än 2-3 min...smakar väl förhoppningsvis bra ändå?
  • Okändgäst
    Lilysmamma skrev 2010-04-15 15:50:34 följande:
    Vad är chokladfluff?
    Fick ett recept av MOOOGN. Har den på eller emellan tårtbottnar

200 g mörk choklad
    3,5 dl grädde, ca

Gör så här:
    * Hacka chokladen fint
    * Värm grädden så att den nästan når kokningspunkten
    * Häll grädden över chokladen och låt stå ca 30 sek.
    * Rör runt till en härlig smet. Ställ in i kylen ca 30 min. Vispa sedan upp den
  • Småtokig

Det receptet jag har är på
    180 gr choklad utav något slag,
    3 dl grädde

Värm grädden tills den nästan når kokpunkt
    I med chokladen i kastrullen och rör tills allt är smält. Det får inte koka.
    Ställ kallt i minst 6 timmar

♥Albin 20070116 ♥Alicia 20090408♥
  • mooogn
    Okändgäst skrev 2010-04-15 15:53:11 följande:
    Fick ett recept av MOOOGN. Har den på eller emellan tårtbottnar 200 g mörk choklad 3,5 dl grädde, ca Gör så här: * Hacka chokladen fint * Värm grädden så att den nästan når kokningspunkten * Häll grädden över chokladen och låt stå ca 30 sek. * Rör runt till en härlig smet. Ställ in i kylen ca 30 min. Vispa sedan upp den
    Aha, den kanske inte hade kylts ordentligt Låt den stå längre i kylen. Förlåt om jag var otydligt
    Har ett annat recept, med kakao (fick de det?). Det funkar alltid
  • Puss och Kram

Kan den ha blivit för het när du smälte chokladen, jag gjorde tre satser fluff av samma sort till påsk och en smälte jag väldigt långsamt på låg värme och den blev perfekt, nr 2 råkade koka och den blev aldrig tjock och nr 3 glömde jag röra i så den blev väldigt het i botten, den blev tjock men grynig precis som du beskriver. Men den var god i tårtan ändå... Jag gjorde fluff på riesenkola ska kanske tilläggas....

• mooogn
    Okändgäst skrev 2010-04-15 15:53:11 följande:
    Fick ett recept av MOOOGN. Har den på eller emellan tårtbottnar 200 g mörk choklad 3,5 dl grädde, ca Gör så här: * Hacka chokladen fint * Värm grädden så att den nästan når kokningspunkten * Häll grädden över chokladen och låt stå ca 30 sek. * Rör runt till en härlig smet. Ställ in i kylen ca 30 min. Vispa sedan upp den
    Hällde du grädden över chokladen, och inte tvärtom? När du smälter godisar till "fluff" så låter du dem ligga i grädden och i kastrullen men inte när du gör ganache (som var det receptet jag gav dig)
  • Okändgäst
    mooogn skrev 2010-04-15 15:59:21 följande:
    Aha, den kanske inte hade kylts ordentligt Låt den stå längre i kylen. Förlåt om jag var otydligt Har ett annat recept, med kakao (fick de det?). Det funkar alltid
    Den har legat i kylen övernatten. Kan den bli för kall och stel kanske?

Jag kunde inte ens bre ut den så jag värmde den och hällde över...hehe nåt blir det väl, tur att man inte ska den på bjudning
  • Okändgäst
    mooogn skrev 2010-04-15 16:10:17 följande:
    Hällde du grädden över chokladen, och inte tvärtom? När du smälter godisar till "fluff" så låter du dem ligga i grädden och i kastrullen men inte när du gör ganache (som var det receptet jag gav dig)
    ja jag hade chokladen i en bunke och hällde över grädden sen så lät jag den stå lite innan jag rörde om. Lät den svalna helt ute innan jag la den i ky´len så det inte skulle komma nåt vatten i.

Men jag kanske hade för hög värme, det tänkte jag inte på utan hade högsta värmen men jag såg inte att den började bubbla så jag tror inte den hann koka.

Har gjort på dumle en gång och den blev sådär fluffig. fast då smälte jag kolorna i kastrullen. Tyckte däremot att den vart för söt så det var inget gör mig :)
  • Teskedsmamman

Jag smälter alltid på 2:an på plattan, oavsett om det är choklad, punchpraliner, skumbananer eller center.... eller vad man nu har Det tar några timmar men man kna ju göra annat under tiden, det kokar ju inte över direkt.

Sedan står grädden i kylen över natten och så vispar jag den dagen efter när den ska användas...

Jag har aldrig misslyckats

3 killar & pojke v23 ☆ tesked.blogspot.com/ ☆ Virkaholic
  • mooogn
    Okändgäst skrev 2010-04-15 16:12:12 följande:
    Den har legat i kylen övernatten. Kan den bli för kall och stel kanske? Jag kunde inte ens bre ut den så jag värmde den och hällde över...hehe nåt blir det väl, tur att man inte ska den på bjudning
    Öka gräddmängden eller minska chokladmängden, är mitt tips. Originalreceptet använder jag numera bara som falsk chokladmousse för det är det ännu mindre grädde i. Jag skrev ca 3,5 dl grädde efs den dumma ganachen har en tendens att bli lite hård *S* Vispa den så fort den har blivit kall och lägg den gärna i tårtan strax därefter
  • Puss och Kram
    Teskedsmamman skrev 2010-04-15 16:20:53 följande:
    Jag smälter alltid på 2:an på plattan, oavsett om det är choklad, punchpraliner, skumbananer eller center.... eller vad man nu har Det tar några timmar men man kna ju göra annat under tiden, det kokar ju inte över direkt.Sedan står grädden i kylen över natten och så vispar jag den dagen efter när den ska användas...Jag har aldrig misslyckats
    Jag fick pröva mig fram, vi har ny spis med 15 olika värmeintervaller, jag har inte riktigt fått till det än
Svar på tråden Varför blir min chokladfluff grynig?