Snuttjulla skrev 2010-04-15 21:08:08 följande:
jo, det skulle kunna funka med filt, om det inte var så att jag jag har en väldigt stolt storebror, som inte låter bebisen vara ifred överhuvudtaget. det ska gullas, och kramas och helst försöka lyftas hela tiden. (sen bor vi ganska stort, 2 våningar och det känns inte rätt att ta med sig en sovande liten bebis, eller förvisa barnen till annan våning än bebisen, för att jag ska tvätta, städa eller dylikt.)Barnen får hjälpa till med att duka och ev matlagning. Försöker sysselsätta dem medan jag ska göra annat, men då retar de ofta upp varandra i hopp om att få min uppmärksamhet, eller ta
bebis.Nu kan man ju undra hur jag har tid att sitta här, och det har jag ju inte, så nu ska jag försöka natta lilla bebis och sen sätta igång med städ och tvätt innan det blir dags för mig att sova.
Försök involvera de i städningen och tvätten med. De kommer nog tycka det är roligt att få hjälpa till och känna sig stora.
Jag undrar i alla fall inte varför du sätter dig här. Lite egentid behövs.
Men prova i alla fall att barnen hjälper till att stoppa i och ur tvättmaskinen, och hänga tvätten. Bor ni i hus kan du kanske hänga tvätten ute och låta de leka runt men kanske just då ha minstingen i sele så det inte blir skador. Så länge barnen är med dig tror jag inte de tar skada va att ni inte leker. Men dra i gång musik och dansa runt och städa så kommer de tycka att du leker. Kanske värt att prova så det blir kanske lite lättare och roligare för alla?