• Snuttjulla

hur gör ni? Jag hinner inte med..

... allt som ska göras här hemma, städa, tvätta, laga mat och baka, leka och pyssla med alla 3 barnen? Känner mig som en usel mamma när badrummet är ett enda berg av tvätt, barnen vill leka, är hungriga och liten bebis behöver blöjan bytt? Okej om det skulle vara så att tvätten bara behövdes kastas i maskin, men den ska ju hängas och vikas, maten ska handlas och lagas, det ska städas, och man ska ha tid till barnen. Alla andra (vet att man inte ska titta så mycket på vad andra gör) verkar ju hinna med allt, de har städat och fint, rena kläder och maten står färdig på bordet i precis lagom middagstid. Deras barn verkar glada och nöjda, och de hinner tom att träna, titta på tv, läsa böcker och vara sociala. Jag är helt slut...

• Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..
  • parvati

Se din dag med 3 barn som ett arbete dvs din man\partner och du får hjälpas åt med städning och tvätt på kvällar och helger.

• Minxy

Haha, herregud - hemma hos oss ser det stundvis ut som ett bombnedslag! Och jag har ändå bara 2 barn

Ett tips - om du vill att andra ska tro att du har rent och snyggt hemma så bjud bara in folk i 1 eller 2 rum hemma. Resterande rum får vara off limits och där kan du ha hur stökigt som helst

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
  • Tow2Mater

Låter som du måste lära dig prioritera. Baka? Få se, vilket år gjorde jag det sist...? Hmm... minns faktist inte.

• Flickan och kråkan

Jag har två barn, så jag är imponerad över dig som hinner med tre .

Tvättar slänger jag in när inget finns kvar som är rent och sedan ligger det drivor lite varstans. Brukar i alla fall ha skilda drivor för smutsigt och rent

Vi har investerat i hemstäd. Gud, så skönt!!!!! Två timmar, en gång i veckan. Ingen stor kostnad idag med avdrag.

Sambon handlar och matlagningen....ja, vi försöker så gott vi kan tillsammans när sambon kommer hem . En och annan fiskpinne blir det. Försöker göra storkok på helger då vi är två.

På veckodagarna har jag fullt upp med mina pojkar - äldsta börjar närma sig 2½ år och lillebror fyller snart ett år.

Vi sjunker ihop i soffan på kvällen och tittar på något intelligensbefriat någon timme efter att ha röjt undan det värsta av leksakskaoset .

• Snuttjulla
    Flickan och kråkan skrev 2010-04-15 20:09:46 följande:
    Jag har två barn, så jag är imponerad över dig som hinner med tre .Tvättar slänger jag in när inget finns kvar som är rent och sedan ligger det drivor lite varstans. Brukar i alla fall ha skilda drivor för smutsigt och rent Vi har investerat i hemstäd. Gud, så skönt!!!!! Två timmar, en gång i veckan. Ingen stor kostnad idag med avdrag.Sambon handlar och matlagningen....ja, vi försöker så gott vi kan tillsammans när sambon kommer hem . En och annan fiskpinne blir det. Försöker göra storkok på helger då vi är två.På veckodagarna har jag fullt upp med mina pojkar - äldsta börjar närma sig 2½ år och lillebror fyller snart ett år.Vi sjunker ihop i soffan på kvällen och tittar på något intelligensbefriat någon timme efter att ha röjt undan det värsta av leksakskaoset .
    vad skönt det låter med städhjälp. Men eftersom jag är hemma med alla tre, känns det lite konstigt om nån skulle komma hem till oss och städa, när vi var där. Sambon skulle säkert gärna hjälpa till med handling och laga mat, men han har inget körkort, och kommer oftast hem vid 17.30-tiden, då känns det lite sent för att ställa sig och laga mat. Jag älskar att laga mat, och gör gärna riktiga middagar, men känns som att det allför ofta på sistone har blivit mamma scans köttbullar och nån färdig pizza. Inte vad jag skulle vilja, men jag kan inte heller stå och gunga babysitter med ena foten medan jag slänger ihop middagen.

Innan lilla bebis kom hann jag dessutom jobba också, fattar inte hur jag orkade eller hann. Men det är ju lite knepigt med spädbarn, kan ju inte lämna ensam, eller med de andra 2, så lätt att en olycka händer. Och nu blir bebis bara större och större, inte så lätt att klämma ner i sele eller lägga i babysittern för att jag ska hänga tvätt, städa eller leka med de andra 2 som tycker att mamma är världens tråkigaste och dummaste mamma.
    Mår så dåligt när dottern står med tårfyllda ögon och frågar varför jag aldrig kan leka med henne, eller varför vi inte kan pyssla just då...
    Nu blev det visst väldigt mycket självömkan, inte min mening...
  • Snuttjulla
    Tow2Mater skrev 2010-04-15 20:09:29 följande:
    Låter som du måste lära dig prioritera. Baka? Få se, vilket år gjorde jag det sist...? Hmm... minns faktist inte.
    baka försöker jag göra tillsammans med barnen, och annars för barnens skull. En bulle kan vara väldigt mysigt. Och det är ibland skönare, lättare att slänga ihop en deg, än att springa runt iaffärn, stresshandla och sen när man kommit hem, upptäcka att man glömt brödet och får klä på alla barn och åka igen.
  • Saaaraa

Rutiner är det magiska ordet hos oss. Har lärt mig ett system som funkar för mig och min familj. Vi går upp samma tid(7-8) och då myser/leker jag en stund med barnen, stora tjejen dricker välling och lilleman ammas. Klockan 9 äter vi frukost och efter det tar jag disken på en gång och städar det som behövs städas. Då leker stora tjejen själv eller hjälper till. Lilleman hänger också med på ett hörn eller sover. Vid 11 går vi ut och är ute till 14. Då promenerar jag min dagliga raska promenad i en timme(barnen sover middag) och sen får stora tjejen promenera med mig/leka i någon park/gå i centrum eller vad som. Efter det går vi hem och äter sen lunch(gårdagens rester oftast=sparar lite tid). På eftermiddagen har vi tvättstuga eller bara leker inomhus. Tar någon halvtimme till städning också då. Brukar gå ut vid 16 tiden igen och leka i lekparken, nu när det är så fint väder, eller spela boll. Kommer hem, lagar mat, diskar och myser en stund innan barnen ska sova. I och med att vi gör samma sak vareviga dag så hinner jag med allt som behövs göras. Det låter kanske som om att jag har lite tid för barnen, men självklart är de med i allt som görs och vi är väldigt flexibla. Vi träffar vänner, går på öppna förskolan osv. men en vanlig hemmadag ser ut sådär.

Diska alltid direkt efter maten, lämna aldrig hemmet i oordning och tänkt på att det är okej att skjuta upp saker till dagen efter om man inte hinner/har lust/orkar. Prioritera vad som är viktigast! Städa badrummet eller baka? 
    Det är lättare att hålla ordning hemma om man inte låter högarna med prylar växa. Innan ni går ut, plocka bort alla leksaker igen. Var sak på sin plats när man ska göra något annat.Sen att man har ett barn som drar fram snabbare än vad man städar är en sak... men ja, i helhet.. plocka plocka plocka :)
  • Honeyrose

hos mig var allt kaos tills min dotter började krypa och kunna ställa sig upp och sätta sig ner igen själv. känns som jag alltid kämpat med att hinna med men inte riktigt förstått varför det inte funkat. den helt plöstligt så var köket rent... och de andra rummen var helt ok och inte helt katastrofala. kom då på att jag nu måste göra nåt för att hålla det så (har ju alltid misslyckats förut) så gjorde upp ett städ schema. varje dag tar jag ett rum eller en sak och fixar. damsugning blir oftare, varannan dag. låter min dotter leka bredvid mig i köket, hon har sin lilla låda eller annat kul och jag städar undan efter varje måltid så det alltid ser bra ut. kör alltid diskmaskinen i slutet av dagen när den är full. tvättar gör jag nästan varje dag, har tvättmaskin i köket så lillan hjälper mig att lägga in och ta ut tvätt och älskar att se på tvättmaskinen när den är på! kanske du kan lägga din minsta på golvet nära dig med en massa saker att titta på, eller babysitter med vibration/gungning.... så att du har lite koll... de äldre barnen kanske kan var i ett annat rum eller oxå vid dig men att du sysselsätter dem med något, kanske pussel.... sedan brukar jag oxå alltid städa i det rummet vi är i, tex tröttnar hon på köket så går vi till vardagsrummet, jag städar och hon leker/kryper efter mig. kanske kan du oxå sysselsätta dina äldre barn med att hjälpa dig. ge dem sopskyffel eller damtrasa och låt dem bli engagerade i städningen.

• Honeyrose

just det, min man handlar oftast när han kommer från skolan eller jobbet eller så går vi alla ut på promenad och går förbi affären, när vi har tid

• milla89

Låt barnen få vara med och ta hand om tvätten och att ni hjälps åt att städa, gör som en lek utav det. Barnen får skära grönsaker när du lagar middagen. Barn brukar tycka sånt är roligare än man tror. Hur gamla är alla barnen?

Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..