Inlägg från: Snuttjulla |Visa alla inlägg
  • Snuttjulla

hur gör ni? Jag hinner inte med..

... allt som ska göras här hemma, städa, tvätta, laga mat och baka, leka och pyssla med alla 3 barnen? Känner mig som en usel mamma när badrummet är ett enda berg av tvätt, barnen vill leka, är hungriga och liten bebis behöver blöjan bytt? Okej om det skulle vara så att tvätten bara behövdes kastas i maskin, men den ska ju hängas och vikas, maten ska handlas och lagas, det ska städas, och man ska ha tid till barnen. Alla andra (vet att man inte ska titta så mycket på vad andra gör) verkar ju hinna med allt, de har städat och fint, rena kläder och maten står färdig på bordet i precis lagom middagstid. Deras barn verkar glada och nöjda, och de hinner tom att träna, titta på tv, läsa böcker och vara sociala. Jag är helt slut...

• Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..
  • Snuttjulla
    Flickan och kråkan skrev 2010-04-15 20:09:46 följande:
    Jag har två barn, så jag är imponerad över dig som hinner med tre .Tvättar slänger jag in när inget finns kvar som är rent och sedan ligger det drivor lite varstans. Brukar i alla fall ha skilda drivor för smutsigt och rent Vi har investerat i hemstäd. Gud, så skönt!!!!! Två timmar, en gång i veckan. Ingen stor kostnad idag med avdrag.Sambon handlar och matlagningen....ja, vi försöker så gott vi kan tillsammans när sambon kommer hem . En och annan fiskpinne blir det. Försöker göra storkok på helger då vi är två.På veckodagarna har jag fullt upp med mina pojkar - äldsta börjar närma sig 2½ år och lillebror fyller snart ett år.Vi sjunker ihop i soffan på kvällen och tittar på något intelligensbefriat någon timme efter att ha röjt undan det värsta av leksakskaoset .
    vad skönt det låter med städhjälp. Men eftersom jag är hemma med alla tre, känns det lite konstigt om nån skulle komma hem till oss och städa, när vi var där. Sambon skulle säkert gärna hjälpa till med handling och laga mat, men han har inget körkort, och kommer oftast hem vid 17.30-tiden, då känns det lite sent för att ställa sig och laga mat. Jag älskar att laga mat, och gör gärna riktiga middagar, men känns som att det allför ofta på sistone har blivit mamma scans köttbullar och nån färdig pizza. Inte vad jag skulle vilja, men jag kan inte heller stå och gunga babysitter med ena foten medan jag slänger ihop middagen.

Innan lilla bebis kom hann jag dessutom jobba också, fattar inte hur jag orkade eller hann. Men det är ju lite knepigt med spädbarn, kan ju inte lämna ensam, eller med de andra 2, så lätt att en olycka händer. Och nu blir bebis bara större och större, inte så lätt att klämma ner i sele eller lägga i babysittern för att jag ska hänga tvätt, städa eller leka med de andra 2 som tycker att mamma är världens tråkigaste och dummaste mamma.
    Mår så dåligt när dottern står med tårfyllda ögon och frågar varför jag aldrig kan leka med henne, eller varför vi inte kan pyssla just då...
    Nu blev det visst väldigt mycket självömkan, inte min mening...
  • Snuttjulla
    Tow2Mater skrev 2010-04-15 20:09:29 följande:
    Låter som du måste lära dig prioritera. Baka? Få se, vilket år gjorde jag det sist...? Hmm... minns faktist inte.
    baka försöker jag göra tillsammans med barnen, och annars för barnens skull. En bulle kan vara väldigt mysigt. Och det är ibland skönare, lättare att slänga ihop en deg, än att springa runt iaffärn, stresshandla och sen när man kommit hem, upptäcka att man glömt brödet och får klä på alla barn och åka igen.
  • Snuttjulla
    milla89 skrev 2010-04-15 20:54:25 följande:
    Ja okej du hade ett spädbarn läst jag nu. Men lägg bebisen på mage på en filt i köket? Eller när ni leker. Sele eller babysitter är inte alltid nödvändigt
    jo, det skulle kunna funka med filt, om det inte var så att jag jag har en väldigt stolt storebror, som inte låter bebisen vara ifred överhuvudtaget. det ska gullas, och kramas och helst försöka lyftas hela tiden.  (sen bor vi ganska stort, 2 våningar och det känns inte rätt att ta med sig en sovande liten bebis, eller förvisa barnen till annan våning än bebisen, för att jag ska tvätta, städa eller dylikt.)
    Barnen får hjälpa till med att duka och ev matlagning. Försöker sysselsätta dem medan jag ska göra annat, men då retar de ofta upp varandra i hopp om att få min uppmärksamhet, eller ta bebis.
    Nu kan man ju undra hur jag har tid att sitta här, och det har jag ju inte, så nu ska jag försöka natta lilla bebis och sen sätta igång med städ och tvätt innan det blir dags för mig att sova.  
  • Snuttjulla
    Lottis77 skrev 2010-04-16 12:56:27 följande:
    Hinna med? Gud nej, inte en chans! Har två barn, 4½ och 2 år gamla. 2-åringen gör att allt är kaos. Min man jobbar skift och när han jobbar kväll är jag helt slut.Ett exempel:*Hämtar två apskitiga ungar på dagis kvart i fem. Hemma kl fem. 2-åringen vill inte gå in, börjar skrika. *Bär in barnet, tillsammans med matkassarna jag handlat på lunchen och dagisväskorna. *Alla kläder hamnar i en hög på golvet. *Torkar snoret från 2-åringen. 4-åringen sätter på Aqua på öronbedövande volym. *Ut i köket, in med maten i kylen, fram med förberedd matlåda. Torka mer snor, för nu har 2-åringen märkt att det är mat på gång. Han snor tallriken, klättrar upp på bordet och bankar med gaffel och sked - och fortsätter skrika.*Försöker få båda till bords och äta. 2-åringen är nu arg för att han fått maten, som inte är delad i lagom stora bitar.*Efter maten lämnas allt i kaos, och medan 4-åringen tittar på tv, badar jag och byter jag om till pyjamas på 2-åringen (som inte är förtjust nu heller utan - just det - skriker). *Klockan är snart sex, och nu vill 2-åringen ha välling, trots att han nyss åt en kycklingfilé. *Panikplockar undan disk i köket medan vällingen tystar barnet. Dåligt samvete för att jag inte hinner sitta ner i lugn och ro, och dessutom har jag glömt att sätta på tvättmaskinen.*Tandborstning, och läggning av 2-åring kl 18.30.*Kamp för att få duscha 4-åringen, som hellre vill se Ozzy och Drix. *Med lite tur är han i säng halv åtta, och då ser huset hemskt ut. Plockar lite, men min stackars man brukar fixa köket och hallen när han kommer hem.Så hinner - nej, det gör jag inte alls! :) 
    Måste bara säga att du låter sjukt effektiv så som du håller på. Hm...
  • Snuttjulla
    Faile skrev 2010-04-16 07:53:52 följande:
    Här är förvaring A och O. Dessutom får man rucka lite på hur tjusigt det faktiskt ska vara.Till leksakerna har vi en bokhylla i lekrummet med 6 st rottingkorgar till istället för lådor. Oavsett hur illa det ser ut här, så tar det ca 5 minuter att få undan precis varje liten grej så det ser fint ut. Oerhört praktiskt. Kläderna har jag slutat vika och istället skaffat förvaringsystem även där.Vi har fyllt garderoberna med genomskinliga lådor från Ikeas Samla-serie i olika storlekar. När jag tvättat sorterar jag alltså bara kläderna efter plagg och person och slänger sen ner det i sin egen låda i garderoben. Tex lillebrors strumpor i en låda, hans byxor i en annan låda, bodysar i en annan osv. Jag slipper vika kläderna ( vilket sparar in iaf en timme varje gång ) och garderoberna är ändå snygga och prydliga och vi hittar allt direkt.
    Haha, barnens tvätt viken jag knappt heller, oftast ligger den och skräpar i tvättstugan, i respektives backar som jag har för den rena tvätten. men vuxentvätt måste ju oftas vikas. Barnen har ett gigantiskt lekrum, och där orkar jag inte ens titta in, får huvudvärk bara jag tänker på det. verkar som barnens hobby är att så fort det är städat så ska alla leksaker hällas ut.
    Vi försöker städa tillsammans.
    Igår var  jag faktiskt alldeles tårögdt rörd, sonen städade sitt rum utan att jag bett om det. (brukar få tjata och bråka i evigheter för han ska städa...)
  • Snuttjulla

Kännns skönt att ni också verkar ha samma problem att pussla ihop allt som mig.

vissa dagar kan man känna sig som superkvinnan, som får allt att gå ihop,. Idag har jag lyckats tvätta, vika tvätt, plocka, bädda rent, dammsuga lite, plantera lite i trädgården, försökt lära ena barnet cykla, lekt, lagat mat och dessutom hunnit titta lite på tv, utan att försumma nån, å vad nöjd man är såna här dagar. Imorrn är en ny dag, kan tänka mig att det blir kaos imorrn igen. Men dagar som denna får mig att inse att kaos till trots, så älskar jag mitt liv, och viktigast av allt, vi i familjen älskar varandra.

Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..