Inlägg från: mammamutilltre |Visa alla inlägg
  • mammamutilltre

hur gör ni? Jag hinner inte med..

Jag är hemma med mina tvillingar på 3 år bebis på 5 månader och stora tjejen på 7 år som såklart är på skolan till 12.30.
    Som du beskriver kände jag de första 2-3 månaderna efter lillan föddes..kändes som jag inte fick ihop nåt och även idag finns det dagar då man aldrig kommer till skott kan va svårt att få torka köksbordet bara...med en bebis som vill vara i famnen eller ammas eller två 3 åringar som behöver torkas på toa eller nåt annat det ena avlöser det andra oftast.'

Men jag tycker ändå att vi har koll på vardgagen numera, tvättar ..ja det får man göra varje dag och när tvättkorgen nästan e tom så är den full dagen efter.

En dålig dag när jag själv e trött och barnen kinkiga så hinner vi inget.

En bra dag kliver jag upp vid 06.30 för att hinna dricka kaffe i lugn o ro innan det är dags för frukost och få iväg dotttern till skolan...bäddar då sängarna innan frukost.
    Att göra iordning köket tar sin tid sen plockar jag och grejar, lillan kräver sitt amning mm och killarna leker själva eller så hittar vi på nåt. Sen e det lunch...ja du vet...mkt av dagen spenderas i köket plocka fram och plocka in och torka av.
    Banrne får gå med ner i källarn och hjälpa till att hänga de 3 maskiner tvätt jag lyckats springa ner å sätta på under dagen....

Något som alltid jagar mig är damsugning, känns som att man inte hinner det man plockar o plockar men jag har alltid dåligt samvete över allt man inte hinner..

Sen så är det inte så att alla andra har det städat och fint, kanske då du kommer på besök, för det har jag med när folk kommer men om man kommer oanmäld kan man lika gärna komma till ett bombnedslag.

Jag har bestämmt mig och jobbar med mig själv hela tiden att jag ska vara glad över allt jag hinner och inte jäkta över det jag inte hinner, vad gör det om toaletten skuras 2 dagar senare än vad jag tänkt? INGET! Vad är viktigast? Att jag ska orka vara med barnen och ge dem det de behöver ,inte jaga dammtussar..men det är svårt.

Tränar ja det gör jag sedan en vecka tillbaka..eller två är det nu :) men då gör jag det 30 min på löpbandet i källarn och det är guld värt...

Jag har fått lära mig att acceptera att har man 4 små barn så hinner man inte mkt annat än det man måste, och jag känner mig nöjd jag vet att barnen bara är små en gång och visst blir det kanske inte lättare när de blir stora men jag kommer nog hinna städa och träna då....

• mammamutilltre
    Hemmaföräldern skrev 2010-04-16 20:17:58 följande:
    Då har du för mycket att göra och det är dags att involvera maken. När man är hemma om dagarna med sina barn så är det ett arbete i sig (visserligen obetalt men ändå ett arbete, gör man det inte dör barnet och staten och samhället går miste om en kommande arbetsmyra som kan bidra om man ska se det krasst).Skriv ner hur mycket du gör hemma. Gör en lång lista och delegera. Din man kan också ta flera uppgifter. Du har fullt upp med barnen. Allt handlar om samarbete ;)
     kanske ska säga med att enligt min svärmor så har jag smester då jag är föräldrarledig....hon undrade om inte mannen skulle få vara lite hemma nu och ha semester...

Min man sa att han troligtvis inte skulle palla att dra det lasset en vecka...och hon sa att om man inte bakar eller syr oxå så är det semester{#lang_emotions_surprised}

Vad hon vet om det är inte mkt då hennes barn börjat hos dagmamma innan 1år och skillnaden mellan dem är 9 4 o 6 år.
Svar på tråden hur gör ni? Jag hinner inte med..