• Thezze89

Min dotter fick diagnosen WPW igår

Har i många år lidit av hjärtklappningar men inte haft dem så tätt emellan och inte varit så långvariga när de inträffat. Gick till vårdcentralen för några år sen men de ville inte gå vidare med någon utredning utan tyckte att det är ett normalt hjärta som kanske blir påverkat av stress. Sen dess har jag fått hjärtklappningar kanske 7 gånger/år och de har varat i bara några minuter. Men eftersom läkarna på vårdcentralen sa att det va normalt så tänkte jag inte så mycket mer på det utan lärde mig att leva med det. Trots att jag inte kunde relatera det till stress, utan det bara dök upp när det kände för det.

27 oktober 2010 fick jag hög feber och hosta. Vilket under ett besök på närakuten den 31a oktober visade sig vara lunginflammation. Jag blev hemskickad därifrån med medicin och sen vid 9 tiden på kvällen började hjärtat dunka på. Efter 30 min ringde mamma till närakuten och undrade vad vi skulle göra. Jag va nu riktigt orolig eftersom jag inte va van vid så långa attacker. Jag blev rekomenderad att åka tillbaka till närakuten eftersom de trodde det va någon form av allergisk reaktion.

När jag kom dit 21:45 kopplade dem upp mig på EKG och läkaren och systrarna tappade bokstavligt talat hakan när EKGn inte reagerade. Min puls va nu uppe i 240 och EKGn kunde då inte läsa av hjärtat så pass att man kunde tyda det. Då läkaren inte visste  vad de skulle göra ringde dem till KS efter ambulans. Efter 30 min kom ambulanspersonalen och då äntligen kände jag mig en aning trygg. På KS kopplade de åter igen upp mig på EKG men samma sak här. De försökte då komma ner med någon slang via näsan på mig men de fick inte ner den då min kräkreflex reagerade för starkt på det.  Så runt 00-tiden så gav läkarna upp och startade om hjärtat på mig med någon medicin jag fick intravenöst. Och hokus pokus så slog hjärtat hyfsat normalt igen. efter yttligare 3 timmar så va pulsen nere på 80 och jag blev hemskickad. Men en remiss skickades till kardiologen på KS i Solna

Där beslutades att jag skulle göra ett ingrepp och kolla om jag ev hade en extra retledningsbana.
    I onsdags gjordes ingreppet på KS i Huddinge och det visade sig att jag hade WPW. Ingreppet tog 3 timmar och de brände då bort den extra retledningsbanan på mig. Jag va vaken under ingreppet och allt jag kände va när de letade efter banan genom att trigga igång hjärtat till rubbning. Men det va samma gamla klappningar jag kännt av tidigare, men denna gång va det under kontrollerade former ovh kändes bra, för då visste jag att de hittade vad de letade efter.

Jag fick ligga kvar i sängen i 4 timmar och sen åka hem. Det jag har kvar nu är 3 små små hål i höger ljumske och jag känner ingen smärta där och inget obehag i hjärtat. Så nu mer 95% säkerhet så slipper jag alla bekymmer i framtiden. Om 3 månade ska jag få en kallelse till KS i Solna, och om jag inte kännt av hjärtat innan dess så blir jag friskförklarad. Så nu är det bara att hålla tumamrna för att allt blir bra.

Svar på tråden Min dotter fick diagnosen WPW igår