• godisen

Föräldralediga lärare,

hur gör ni? Går ni "in i tjänst" under loven för att spara fp dagar och kvittera ut lön istället? Det ska visst gå att arbeta (utan att arbeta) jullov, sportlov och påsklov. Utnyttjar den här möjligheten? Gäller det i alla kommuner? Ska vi reda ut detta tillsammans

Jag ska vara föräldraledig till augusti 2006 och har just nu tagit formellt ledigt fram till jullovet. (Muntligt till aug-06) Tänkte skicka in ansökan nu i dagarna om tiden fram till sportlovet.

• Svar på tråden Föräldralediga lärare,
  • Sammet

Kan man göra så?
    Kan jag då d"jobba vidare" hela sommaren fast jag ska föda i slutet av juni och är anställd till 10 augusti?

• godisen

Sammet:
    Om du är anställd till augusti ska du väl ändå ha lön till dess? Har du då jobbat hela läsåret har du ju jobbat in sommaren. Jag började ta ut mina fp dagar i augusti vid skolstart eftersom jag fick barn i juni. Sommarlovet har jag ju alltid lön på om jag jobbat hela läsåret. Sommaren 2006 måste jag dock använda föräldradagar eftersom jag varit mammaledig då hela läsåret 05/06

• Tehe

Jag födde min son i november 2004 och har varit ledig jullov, påsklov och sommarlov. Man får dela upp föräldraledigheten i 3 delar varje år. Jullov och påsklov får man lön på och sommarlovet beror det på hur mycket man har hunnit jobba in under läsåret. Till sommaren kommer jag inte få ett öre men tänkte leva på sambons pengar enbart för att spara dagar.

Min rektor tycker att det är okej eftersom vi lärare inte har så många andra förmåner.

• Ploe

Tänk bara på att efter barnets ettårsdag måste du ta ut fem dagar föräldrapenning i veckan, även om du går i tjänst, annars sjunker din sgi till 0 och blir inte uppräknad igen förrän du har arbetat igen i sex månader!

• axxette

Och visst är det så att om jag tar ut t.ex. tre dagar i veckan under perioden innan ett lov, måste jag ta ut samma under lovet? Den regeln infördes för ett par år sedan när riksdagsmän och kvinnor utnyttjade systemet (helt rätt enligt min åsikt) att gå i tjänst under sommarlovet.

Vet någon om det finns en skrift från Försäkringskassan om regler för oss ferielöneanställda?

• Ploe

Du tar ut hur många eller få dagar du vill tills ditt barn fyllt ett år, därefter måste du ta ut fem dagar i veckan tills du börjar arbeta, alltså inte går i tjänst. Om du är helt ledig från arbete och tar ut mindre än fem dagar sjunker din SGI till 0, enligt min försäkringskassetant idag.

För andra yrkeskategorier räcker det att gå i tjänst, men vi lärare måste undervisa också, enligt ovannämnda dam; som även sa: "även om du jobbar heltid som lärare har du ju mycket ledigt, ni undervisar ju bara några timmar i veckan!"

Ska man anmäla sådant???

• Tehe

Ploe: Vad var det för en människa. Om du får lön vilket du får om du går i tjänst på tex jullovet så spelar det väl ingen roll vad du gör för att få dem. Försäkringskassan har ofta ingen aning om vad de pratar om. Vi jobbar ju för 17 45,5 timmar i veckan, räcker inte det???? Nu blev jag riktigt förbannad. Försök att få tag på någon på fk som kan lärarnas avtal. Det ska jag göra med alla mina frågor.

• Shasista

Jag går i tjänst på jullov och sommarlov, men oftast inte höstlov och påsklov, men mina kollegor brukar göra det. Har aldrig varit några problem, och skulle det bli det skulle jag bli fruktansvärt arg.... ;)

• axxette

Ploe! Fy *** vilken tant! Snacka om att inte veta vad hon pratar om! Det där hon säger skulle jag vilja se i regelskrift! Det måste väl finnas nerskrivet någonstans hur det ska fungera för oss. Jag har mailat fk och frågat, fått ett svar att mailet är vidarebef. till en handläggare. Väntar på svar och återkommer hit så fort jag vet mer.

Svar på tråden Föräldralediga lärare,