• godisen

Föräldralediga lärare,

hur gör ni? Går ni "in i tjänst" under loven för att spara fp dagar och kvittera ut lön istället? Det ska visst gå att arbeta (utan att arbeta) jullov, sportlov och påsklov. Utnyttjar den här möjligheten? Gäller det i alla kommuner? Ska vi reda ut detta tillsammans

Jag ska vara föräldraledig till augusti 2006 och har just nu tagit formellt ledigt fram till jullovet. (Muntligt till aug-06) Tänkte skicka in ansökan nu i dagarna om tiden fram till sportlovet.

• Svar på tråden Föräldralediga lärare,
  • axxette

Hej på er!
    Sent omsider har jag fått ett svar från försäkringskassan. Vi kan väl tolka tillsammans!

Så här skriver dom:

Lärares SGI-skydd efter barnets ettårsdag
    Helt ledig lärare
    Den som är helt ledig från sitt arbete måste ta ut fem föräldrapenningdagar per vecka, även under loven. Under sommarlovet(ferier) gäller detta först efter de veckor som normalt räknas som semester. Föräldrapenning kan inte utbetalas under semester.
    OBS: Detta gäller över de lärare som skall återgå i sin ordinarie tjänst efter sommarlovet.

Deltidsarbetande lärare
    Den som arbetar t.ex. 75% och uppbär föräldrapenning med en fjärdeldes ersättning skall, för att behålla sitt SGI-skydd, ta ut föräldrapenning under loven u minst samma utsträckning som under terminstid. Under sommarlovet(ferier) är det dock först efter att semesterperioden är slut.

Lärare som återgår i tjänst "på pappret" under skollov
    En lärare som återgår i tjänst "på pappret" måste fortsätta att ta ut föräldrapenning för att omfattas av SGI-skydd. Enbart den omständigheten att en person erhåller lön medför inte att lönen är SGI-grundande. Bakgrunden är att SGI, enligt 3 kap 2 § AFL, är den årliga inkomst i pengar som en föräkrad kan antas komma att tills vidare få för eget arbete här i landet.

Sammanfattningsvis gäller att lärares ferier inte kan jämställas med förvärvsarbete eller semester, se FÖD-dom 1815-1990. Att läraren inte kan återgå i förvärvsarbete under ferietid kan inte ses som ett tillfälligt hinder som utgör skäl för att få behålla sin SGI. Detta innebär att SGI, för den lärare som inte amfattas av SGI-skydd, skall fastställas efter inkomsten som han eller hon faktiskt utför.

• Ploe

Fantastiskt! Du har fått det på papper! Finns det någon källa angiven så att alla kan få fatt i det?

Det här avsnittet stämmer inte med vad min FK säger:
    "Deltidsarbetande lärare
    Den som arbetar t.ex. 75% och uppbär föräldrapenning med en fjärdeldes ersättning skall, för att behålla sitt SGI-skydd, ta ut föräldrapenning under loven u minst samma utsträckning som under terminstid. Under sommarlovet(ferier) är det dock först efter att semesterperioden är slut. "

Enligt henne måste jag ta ut fem dagar i veckan denna tid, trots att jag under terminen arbetat 80% och tagit ut en dag föräldrapenning i veckan. En eller fem dagar är en stor skillnad tycker jag!

• axxette

Jag har det ju på papper, så det borde finnas ett dokument som alla f-tanket kan komma åt.
    Ring centralt till F-kassan, så slipper du gå via "din" tant, som uppenbarligen skapar sina egna regler.
    Lycka till!

• Tehe

Jag kanske är lite trögfattad men vad gäller på jul- och påsklov. Då går vi ju i tjänst med full lön, måste jag ändå ta ut dagar då??? Pratade med en mycket kunnig person på FK om detta och jag fattade det som att jag bara kunde gå i tjänst även fast min son är 1 år.
    Kan någon förklara för mig?

• Ploe

Jag ska börja arbeta efter jul och går i tjänst när jullovet börjar, men måste enligt min fk ändå ta ut fem dagar/v, för att min SGI inte ska nollas. Men olika fk säger tydligen olika och det verkar inte finnas centrala regler för detta; allt är bara tolkningar.

Våra ferier/lov är ju inarbetad tid och borde, tycker jag, räknas som kompledigt. Men inarbetad tid och kompledigt är inte samma sak...

• Tehe

Men på jullov och påsklov får vi inte ferielön, iaf inte enligt mina lönekuvert. Jag får månadslön i december (om jag jobbar alltså). Det är ju bara sommarlovet som är inarbetat.

• Ploe

Inte enligt fk. Men ring och kolla. Det vore skönt att få fram ETT svar!

• axxette

Ja, ferielön får vi bara de sista veckorna på sommarledigheten. De fem första är semester, resten är ferie.

• Sammet

godisen: Ja! Självklart har jag jobbat in sommaren! ...tänkte inte på det
    TACK för upplysningen!
    Det är mycket att tänka på, men det reder väl ut sig lagom tills det blir dags hoppas jag.

• timberhochmandie

Men hjälp! Om man har jobbat höstterminen, och påbörjar sin föräldraledighet samma dag som vårterminen börjar, för att sedan gå i tjänst när sommarlovet börjar, vad gäller då? Hur mycket semester respektive ferielön har man tjänat in då? Kan man plötsligt stå utan försörjning i augusti? :-O Och de där extra semesterdagarna som FK säger att man jobbar ihop när man är föräldraledig, hur gör man för att se till att de faller ut, om man nu inte får hela sommarlovet betalt som vanligt?

*kram*

• timberhochmandie

Hej igen! Nu har jag läst på lite. :) 120 dagar är semester- och ferielönegrundande. nu har jag en mycket mer positiv fråga. Ni som har koll på föräldrapenningtillägget: Har jag tolkat det rätt om jag antar att en person som varit anställd i minst två år faktiskt får ut 100% av sin lön?? 80% av FK + 20% av arbetsgivaren... Hänvisar här till AB 05 §29:
    "Föräldraledighet
    Mom. 1 Arbetstagare, som sammanhängande varit anställd hos arbetsgivaren
    under minst 365 kalenderdagar före ledighet med föräldrapenning får
    föräldrapenningtillägg.
    Föräldrapenningtillägget utges en gång per födsel och utbetalas i samband
    med ledighetens början.
    Föräldrapenningtillägget utbetalas om ledigheten varar 14 kalenderdagar
    eller längre och beräknas på den aktuella månadslönen enligt följande.
    a) 10 % av arbetstagarens fasta kontanta lön om arbetstagaren har varit
    anställd i 365 men inte 730 kalenderdagar sammanhängande.
    b) 20 % av arbetstagarens fasta kontanta lön om arbetstagaren varit
    anställd i minst 730 kalenderdagar sammanhängande.
    I ersättningen ingår semesterlön och semesterersättning med belopp som
    förutsätts i semesterlagen (SemL)."

Innebär det att man får 20% av EN månadslön (även om man är hemma flera månader) eller får man 20% av alla de löner man "missar"?

Vilken djungel det här med kollektivavtal är! :O

*kram*

• axxette

Hej!
    Du skriver så här:
    "Föräldrapenningtillägget utges en gång per födsel och utbetalas i samband
    med ledighetens början."
    Det borde betyda en gång, eller?
    I AB 00 gällde att man man fick 10% en gång när man fött barnet och en gång när man återgick i tjänst i minst 3 månader.

Om man jobbat höstterminen får man halva ferielönen med lite mer än halva semesterlönen, eftersom , som du skriver, 120 dagar av f-ledigheten är semesterlönegrundande. Om du är anställd i en skapligt stor kommun, borde allt sånt där gå per automatik. Men det är ju förstås bra att lusläsa sina lönespecar...

Lycka till i avtalsdjungeln!

• timberhochmandie

Jag har kollat upp det lite bättre nu. (Eller min man har, för det är han som är lärare.) Tur att det finns lokalombud man kan ringa! Angående föräldrapenningtillägget så har jag goda nyheter! Det baseras på två månadslöner! 20% av två löner om man har varit anställd i över två år, och 10% om man har varit anställd 1-2 år.

Som jag har förstått det bör min man komma upp i nästan hel ferielön. Höstterminen har han ju jobbat som vanligt (och därmed bör han ju ha tjänat in halva semestern och ferien) och nu till våren så är 120 dagar semester- och ferielönegrundande. Det blir alltså bara ca en månad som "faller bort" vad gäller intjänandet.

Nästa klurighet blir ju att räkna ut hur han ska ta ut fp i sommar för att, som ni klurar på här ovan, behålla sin SGI efter att barnet fyllt 1 år. Normalt sett räknas ju de fem första veckorna av sommarlovet som semester - då kan/behöver man inte ta ut fp, men när man har varit föräldraledig har man väl inte tjänat in hela semestern heller, så efter en termins föräldraledighet kanske man bara har fyra veckor semester, och måste sedan ta ut fp för att skydda sin SGI.

Mycket som är lurigt! Men det är rätt kul att reda ut det hela.

*kram*

• Ploe

Försäkringskassan centralt håller på att reda ut vad som gäller för lärare under ferier/inarbetad tid eftersom det inte finns några nedskrivna regler, utan bara OLIKA lokala tolkningar. Jag väntar med spänning på besked.

Svar på tråden Föräldralediga lärare,