• BillyX

    I vilka sammanhang blir du kallad fru/fröken?

    Det är nog bara på TV jag hört nån doktor benämna nån patient för "fru Jansson", annars var det länge sen jag hörde titlar. Bortsett från min mamma som brukar säga "fru T" om grannfruar och väninnor, när hon pratar om dem, typ "jag träffade på fru Homström häromdan" men det är nog mer på skoj tror jag, för att det låter roligt.
    När du blev du titulerad fru eller fröken senast? Annat än att fått ett "ms" vid namnet när man flyger. Du som är gift, i vilka sammanhang har du kallats "fru..." eller kanske rentav "Fru Anders Axelsson" om din man heter Anders?

  • Svar på tråden I vilka sammanhang blir du kallad fru/fröken?
  • Kazeer

    Min gamla faster har alltid skrivit Fröken eller Fru på de brev hon har skickat till mig genom åren.

    En brevkompis i USA skriver Mrs på breven.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kajee

    Jag blir kallad för fröken ett antal gånger om dagen... av mina elever.


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • mosterYster

    Så fort jag rör mig ute och någon får veta mitt (efter-)namn. Bor nämligen i Tyskland och om man inte är mkt nära vänner så niar man och kallar kvinnan för Frau (om vuxen) eller Fräulein (om man ser ut att vara yngre än puberteten, typ).

    Frau Ljungqvist kallas jag således, jag känner mig för fan som medelålders varje gång! {#lang_emotions_sealed}

  • psychocandy

    Det händer egentligen bara utomlands och skriftligen; "mrs". Annars typ aldrig.

    Våra vänner kallar ibland oss för "fru (min makes förnamn)" och "herr (mitt förnamn)". {#lang_emotions_laughing}

  • snillis

    Jag är gift med en man som är professor inom ett område som är väldigt mansdominerat (fysik) och ibland om vi träffar kollegor från andra länder (särskilt lite äldre herrar) så blir jag kallad fru Marklund och ses som hans lilla bihang. Att jag sedan själv är framgångsrik jurist det är det liksom ingen som bryr sig om

  • Stårschan

    Mest i skämtsamma sammanhang på jobbet. "Nämen hur står det till med lilla fru X idag då?". Och utomlands, förstås.


    Panem et circenses - eller chips och Idol?
  • Mimi83

    En kund som är stammis på mitt jobb brukar kalla mig och de snadra tjejerna för fröken! Och när han säger det så låter det så nedväderande så jag har väldigt svårt att bli kallad för just det. Låter lixom som "lilla fröken" med en sån nervärderande ton...svårt att förklara i text.

  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

    jag jobbade i ett litet lantcafe förut där det mestandels höll till äldre+ folk och pencionärer som hade tid att åka dit men på helger kom förståss annat folk oxå. jag kallades av dessa för Fröken Ennefors... tills då dom snappade upp att jag var gravid då ändrades det till unga fru****** (tog väl för givet att jag var gift) så när jag hjälper till där ibland på helger, mest för att ha något att göra nu när jag går på havandeskaps penning så kallas jag unga Fru Ennefors{#lang_emotions_smile} känns lite konstigt men men det stör mig ju inte precis...

  • Mimi83
    Livetäenbiltvättmenjaharencyckel skrev 2010-04-16 13:01:05 följande:
    jag jobbade i ett litet lantcafe förut där det mestandels höll till äldre+ folk och pencionärer som hade tid att åka dit men på helger kom förståss annat folk oxå. jag kallades av dessa för Fröken Ennefors... tills då dom snappade upp att jag var gravid då ändrades det till unga fru****** (tog väl för givet att jag var gift) så när jag hjälper till där ibland på helger, mest för att ha något att göra nu när jag går på havandeskaps penning så kallas jag unga Fru Ennefors känns lite konstigt men men det stör mig ju inte precis...
    Jag tror det beror på vem som säger det. Om det är en äldre/gammal person har jag ingen problem med det men han som säger det till mig är äldre än mig men inte så gammal så han har rätt att kalla mig fröken så som typ min mormor har.
  • lokisse
    mosterYster skrev 2010-04-16 12:35:42 följande:
    Så fort jag rör mig ute och någon får veta mitt (efter-)namn. Bor nämligen i Tyskland och om man inte är mkt nära vänner så niar man och kallar kvinnan för Frau (om vuxen) eller Fräulein (om man ser ut att vara yngre än puberteten, typ). Frau Ljungqvist kallas jag således, jag känner mig för fan som medelålders varje gång!
    blir av samma anledning kallad fru efternamn.
    tycker att det är ganska trevligt.
    Difficile est saturam non scribere
  • mosterYster
    lokisse skrev 2010-04-16 13:10:52 följande:
    blir av samma anledning kallad fru efternamn. tycker att det är ganska trevligt.
    Blärka.

    En läkare jag var hos envisades med Junge Frau (utan efternamn). Det var lite gulligt tyckte jag.
  • lokisse
    mosterYster skrev 2010-04-16 13:14:46 följande:
    Blärka. En läkare jag var hos envisades med Junge Frau (utan efternamn). Det var lite gulligt tyckte jag.
    han fick väl inte till namnet...
    Difficile est saturam non scribere
  • mosterYster
    lokisse skrev 2010-04-16 13:17:04 följande:
    han fick väl inte till namnet...
    HAHAHA, nä så kan det ha varit. Folk brukar titta bekymrat på papperet en stund när de ser mitt namn, sedan försöker de: "eh... lonkoist...?"
  • lokisse
    mosterYster skrev 2010-04-16 13:19:32 följande:
    HAHAHA, nä så kan det ha varit. Folk brukar titta bekymrat på papperet en stund när de ser mitt namn, sedan försöker de: "eh... lonkoist...?"
    kan tänka mig det!
    Difficile est saturam non scribere
  • mosterYster
    lokisse skrev 2010-04-16 13:21:24 följande:
    kan tänka mig det!
    Du var smart du som gifte dig till ett gångbart namn.
  • lokisse
    mosterYster skrev 2010-04-16 13:24:08 följande:
    Du var smart du som gifte dig till ett gångbart namn.
    japp! innan fick man ju förklara vad man hätte tolv ganger innan folk fick snits pa det.
    Difficile est saturam non scribere
  • mosterYster

    *går till maken och kräver namnbyte*

    Vad vi ska heta? Hedenkrautzweig förstås!

  • BillyX

    Tycker det är rätt intressant det här... Det är rätt trevligt ändå med titlar. Jag använder det lite på skoj, som någon beskrev, "hur mår fröken idag då?" och som någon sa, så används ju fortfarande fröken frekvent i skolans värld.
    Sen vill jag kanske inte tillbaka till det mer hierariska sättet att se på varann; att kalla sina arbetskamrater för fru eller fröken... Men kanske använda det lite mer för att vara artig? Typ i väntrum eller skriva det mer på brev...

  • Bevabus

    Jag blir kallad det av ungarna på dagis Det är så kul för dem kallar ju även de manliga lärarna för "fröken" haha


    Färdig barnskötare 21 November! Woho!
Svar på tråden I vilka sammanhang blir du kallad fru/fröken?