Inlägg från: FloJo |Visa alla inlägg
  • FloJo

Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!

Hej!

Har precisfått besked om nekad HP pga att de inte anser mitt jobb är fysiskt påfrestande nog...

Jobbar som butikssäljare och står och går 8h per dag med knappt paus att äta ibland! Stressigt och med tunga leveranser vardag... Men nej detta räckte inte...
    Har sån värk i rygg och fötter efter varje arbetspass att jag bara vill gråta, samt att sammandragningarnablir bara värre och värre....

Jag är helt novis på detta och ber nu om råd...hjälp ja allt jag kan få...

Vad gör man nu?

-Ska man skriva och försöka få de omprövat och hjälper detta...

-Ska man använda sig av ett prejudikat (eller va de nu heter) och HUR gör man de då?

-Ska man försöka få HP på halvtid eller sjukskriva sig?

-Ska man be sin BM om hjälp eller en allmänläkare, vem kan sjukskriva dig och har man chans att få sjukpenning då?

Är det ngn som varit i liknande sitution? Vad har ni då gjort?
    Snälla jag behöver all hjälp jag kan få...
    orkar snart inte mer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 19:23
    Är i v 29 nu ( 28+4 ) BF 2010-07-04

• Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!
  • FloJo

Är i v 29 nu ( 28+4 ) BF 2010-07-04

• FloJo
    eec82 skrev 2010-04-16 19:29:53 följande:
    jag arbetar i butik säljer vagnar å bilbarnstolar mm, fick beviljat förra gången. Men min chef skrev utförligt att arbetet inte passade sig för en som är gravid. Då vi inte heller har chans att sitta ner. Skrev allt jag gör till en dag hur mycket man lyfter, ibland får vi lasta om pallar som de lastat för högt vilket, samt att det är en enorm rasrisk på de pallarna. Att jag varulägger med hjälp av stege semat inte sitter i kassan då man får använda sig av kassa. Bär ut skylltar som väger 30kg samt hjälper kunder till bilen med tunga saker. Har du beskrivit din dag verkligen hur tungt det är vad de väger de du har. Vet ju inte vad för slags butik du jobbar i, oftast av de jag känner har de som arbetar i klädbutik samt matvaror inte fått hp beviljad. Har du ifrågasatt varför du inte fått?
    Jag står i telebutik och då tar vi emot leveranser varje dag både telefoner,tillbehör och kontorsmaterial, vårt kontor är våningen under likaså fax så vi måste springa upp å ner minst 30 ggr/dag. Vi har ju även omskyltning i butik flera ggr/mån. <vi har inga sittkassor utan står upp HELA tiden :(

De står att jag inte har tillräckligt med fysiskt påfrestande arbete att de sätter ner arbetsförmågan med minst en fjärdedel (!!!) Bara "till en viss del krävande och stressigt"

Kankse får be chefen skriva ett brev och säga att det visst påverkar mitt arbete eftersom jag nu inte klarar av att stå utan MÅSTE sätta mig ner ibland eftersom jag nästan gråter av trötthet och smärta....det PÅVERKAR ju verkligen min arbetsförmåga!
  • FloJo
    fia87 skrev 2010-04-16 21:10:12 följande:
    Fast om du har så ont att du inte klarar ditt jobb så är det sjukskrivning du ska ansöka om. Det FK kollar med arbetsuppgifterna är om en frisk människa klarar av det pga graviditeten. Det har en tant på FK förklarat för mig när jag blev sjukskriven.Prata med din BM som bokar in en tid till läkaren för MVC. Läkaren gör sedan en bedömning om du bör bli sjukskriven.
    Ja de är sant... Men frågan är om de är tillräckligt för en sjukskrivning, vissa säger ju att FK inte godkänner sjukpenning för graviditet inte är en "sjukdom" men visst de finns ju dem som överklagat och fått rätt för de är diskriminering annars....

Usch,känner mig så kluven, hälsan och bebisen måste ju gå först....
  • FloJo

Känns på ngt sätt lättare att sjukskriva sig, de handlar ju om nästan samma pengar ändå och de ska ändå handläggas, bara de att jag kan gå direkt från jobb vid en sjukskrivning.... väl?

• FloJo

Ja jag får ringa min BM på måndag och säga att jag blivit nekad HP och säga att jag inte kan jobba pga smärtor,trötthet/sömnlöshet och se om de kan sjukskriva mig... för ska jag överklaga HP så är det nästan densamma som en förklaring till varför jag ska sjukskriva mig, känns som om de blir samma sak i slut ändan...

I vilket fall som helst så klarar jag inte av mitt jobb i de tillstånd jag är i nu och jag antar att de inte kommer bli lättare heller ju längre graviditeten går.... * suck *

• FloJo
    jennyc skrev 2010-04-16 22:13:07 följande:
    det enda negativa med sjukskrivning är att är man inte redan i systemet kan handläggandet ta tid...kan nästan räkna med två månader utan pengar så blir man ju inte förvånad när det inte kommer in pengar med en gång...men man får ju retroaktivt så klarar man sig ändå är det ju ingen fara.
    Ja de e sant... alla byråkrati e sjukt långsam... Ja har hört att de tar tid med utbetalningarna men de får gå ändå, har en liten buffert som man får låna av sålänge isf... :(

Hälsan går ju trots allt först antingen nu eller sen när man arbetat sönder sig typ...
  • FloJo
    majken o matilda skrev 2010-04-16 22:14:43 följande:
    fick inte heller mitt beviljat står i en fabrik med tunga lyft skickade in brev från jobbet o även ett från läkaren. men vad hjälper det. har blivit sjukskriven i stället. i bland undrar man hur dom tänker
    så du blev nekad vid överklagandet? helt sjukt ju... trots läkar intyg och allt... ja hur tänker dem... Dem tänker vi behåller pengarna helt eller sålångt de går typ... {#lang_emotions_demon}
  • FloJo
    snappi81 skrev 2010-04-16 22:35:31 följande:
    Ts: Orkar inte läsa alla svar, men vad för typ av jobb har du? Om du har ett butiksjobb så kan jag försöka hjälpa dig, då jag själv haft problem med fk men fått igenom det..
    Jag står i telebutik som säljare och då tar vi emot leveranser varje dag både telefoner,tillbehör och kontorsmaterial, vårt kontor är våningen under likaså fax så vi måste springa upp å ner minst 30 ggr/dag. Vi har ju även omskyltning i butik flera ggr/mån. vi har inga sittkassor utan står upp HELA tiden :(

De står att jag inte har tillräckligt med fysiskt påfrestande arbete att de sätter ner arbetsförmågan med minst en fjärdedel (!!!) Bara "till en viss del krävande och stressigt"

VÄLDIGT tacksam för hjälp... {#lang_emotions_embarassed}
  • FloJo
    lundqvist skrev 2010-04-16 22:44:03 följande:
    Dom har 30 dagars handläggningstid och skickar du in papper från läkaren mm och dom inte vill ha ngn kompletering från läkaren så ska du ha ditt beslut samt första utbetalningen inom 30 dagar.. Ring varje vecka och kolla så det inte är några oklarheter med din ansökan mm det gjorde jag och det tog dom ungefär 3 veckor att handlägga mitt och samma dag som dom beslutat så skickade dom även ut pengarna..Jag hade även ett utlåtande från min sjukgymnast om att jag hade stora problem med mina fogar..Så om du går hos en så be om ett utlåtande därifrån oxå..
    Du menar med sjukskrivningen va?
  • FloJo
    greywolf skrev 2010-04-17 09:25:08 följande:
    Vet inte om ngn har svarat på detta redan, har inte läst allas inlägg, men jag vet precis vad det handlar om när FK säger att graviditet inte är en sjukdom.Det är helt enkelt för att folk inte begriper att de måste redogöra för de besvär/symptom de upplever, exempelvis ryggsmärtor, foglossningar etc. Man kan inte bara säga att man är gravid, det betyder ingenting. En graviditet kan vara helt komplikationsfri och sådana kvinnor blir såklart inte sjukskrivna. Man kan alltså inte bli sjukskriven per automatik för att man är gravid, man måste kunna redogöra för hur graviditeten påverkar ens arbetsförmåga, med exempel. Förbluffande att folk inte tänker längre, alla som har läst tidningen eller sett på nyheterna vet att FK har skärpt sina kontroller.
    Ja nä de handlar inte om de du skriver... ;) Läs från början innan du skriver, men jag förstår vad du menar... ;)

Jag har ansökt om Havandeskapspenning som jag fått nekat men har nu fått så pass mkt besvär att jag måste ev sjukskriva mig istället!
  • FloJo

Hej alla och tack för era svar... {#lang_emotions_heart}

Har knappt sovit inatt utan tankarna har bara farit runt...suck ja inte mkt man kan göra nu över helgen ändån, måste ju tänka positivt att allt ordnar sig... Dumt att oroa sig i onödan ju!

Tänkte ev skriva en överklagan nu idag så man får ut alla tankar man grubblar på bara få ut allt liksom... Ett GROVT utkast alltså hehe

Pratat lite med min kusin som e BM och säger att de hänger mkt på vad chefen skriver i redogörelsen vid anökan om HP.

Funderar på om jag kanske klarar att jobba 50 el 25 % iaf... Kanske kan räcka med sjukskrivning på halvtid till att börja med,medans man överklagar till FK om HP???!!

Usch...nu värker de i höfterna oxå ;/ nej nog med klagan... tänka positivt nu...! {#lang_emotions_embarassed}

• FloJo
    fia87 skrev 2010-04-17 09:53:03 följande:
    ja precis kan ju inte få mer än som max två nej hehhe;)
  • FloJo
    Steph skrev 2010-04-17 13:15:32 följande:
    Överklaga!Din kussin har rätt det är mycket chefens brev som avgör. Tycker du sak be din chef skriva igen plus du och detaljera arbetsuppgifterna. Hur många timmars gång det blir på en dag, hur mycket tunga lyft. Hur många ni jobbar åt gången är jätte viktigt. För är ni flera så räknar det m,ed att man kan "pausa" och sätta sig ner.Jag jobbar som Butikschef fick beviljad full Hp.Ge dig inte
    Det sjuka är att jag dataskrev ett helt A4 om mina rutiner och min butikschef skrev under detta, vet inte hur mer tydligare man kan vara..... :(

Vad skrev du som butikschef att du gjorde?
  • FloJo
    capo skrev 2010-04-17 17:57:33 följande:
    Det stämmer nog att det tyvärr är det svårt att få ändrat ett nej till ett ja, samt att jag tycker att DU SJÄLV ska skriva ett brev som beskriver din arbetsdag. Det gjorde jag och fick beviljad HP. I ditt läge hade jag satsat på sjukskrivning annars kan du räkna med 4 veckors handläggningstid till med ovetskapen om vad som skall hända. Arbetar som butikschef, men har en högre chef som lika gärna skulle kunnat ha skrivit brevet åt mig. Men kände att om verkligen alla arbetsmoment på "en klassisk arbetsdag" skulle vara med så var det bara jag som kunde skriva det så utförligt som det behövdes. Bifogade 4 datorskrivna textsidor där jag punktade upp arbetsmoment för arbetsmoment inklusive antalet kartonger som kom den dagen och vad var och en av kartongerna vägde. Beskrev också hur jag fick lyfta från golvläge upp på lagerhyllor eller ut i butik där man plastar av, larmar, galgar och storlekssorterar. Jag har heller ingen möjlighet att gå ifrån och vila när jag vill utan fick stå tills jag blev avlöst för lunch eller annan schemalagd rast. FK struntar fullständigt i ifall du har ett stressigt jobb, det som betyder något är tunga lyft samt spring upp och ner för stegar med tunga skyltdockor under armen. Trots utförligt bifogat brev ringde FK upp mig och ställde kompletterande frågor under ett ca 30 minuter lågt samtal.  Så som sagt satsa du på sjukskrivning när kroppen säger ifrån.
    Ja nu lutar de åt att jag kanske överklagar men kommer sjukskriva mig så länge efter som du säger att de kommer ta tid med handläggningen osv.... så de blir nog ansökan om sjukpenning...
  • FloJo
    Dumlekolan skrev 2010-04-17 20:06:36 följande:
    Sannolikt behöver du bara sjukskriva dig deltid. De två första veckorna bedömer arbetsgivaren om du har arbetsförmåga sedan är det FK som gör bedömningen och de är rätt restriktiva med heltidssjukskrivning då de inte bedömer diagnos eller tillståndet i sig utan just arbetsförmåga. Arbetsgivaren har långtgående krav på sig att försöka anpassa arbetssituationen så du kan arbeta helt/delvis. I ditt fall är det inte helt lätt eftersom det hör till arbetets natur att gå/stå.
    Ja jag tänkte höra me de om deltidssjukskrivning... vi får se hur jag mår... Jobbigt att stå 8h om dagen så frågan är hur man löser de bäst ? Genom att bara jobba några timmar om dagen eller försöka några dagar i veckan...?
Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!