• FloJo

Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!

Hej!

Har precisfått besked om nekad HP pga att de inte anser mitt jobb är fysiskt påfrestande nog...

Jobbar som butikssäljare och står och går 8h per dag med knappt paus att äta ibland! Stressigt och med tunga leveranser vardag... Men nej detta räckte inte...
    Har sån värk i rygg och fötter efter varje arbetspass att jag bara vill gråta, samt att sammandragningarnablir bara värre och värre....

Jag är helt novis på detta och ber nu om råd...hjälp ja allt jag kan få...

Vad gör man nu?

-Ska man skriva och försöka få de omprövat och hjälper detta...

-Ska man använda sig av ett prejudikat (eller va de nu heter) och HUR gör man de då?

-Ska man försöka få HP på halvtid eller sjukskriva sig?

-Ska man be sin BM om hjälp eller en allmänläkare, vem kan sjukskriva dig och har man chans att få sjukpenning då?

Är det ngn som varit i liknande sitution? Vad har ni då gjort?
    Snälla jag behöver all hjälp jag kan få...
    orkar snart inte mer...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-16 19:23
    Är i v 29 nu ( 28+4 ) BF 2010-07-04

• Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!
  • FloJo

• April Mamma
    FloJo skrev 2010-04-16 19:24:12 följande:
    Åhhh, den dagen hade jag också bf förra årer, 090704 =) Sonen föddes då också.

Du har ju rätt att ta ut fl dagar 60 d innan bf. Inte så skoj kanske men mår man inte bra så kanske det är ett val.
    Eller semester som du har sparat in, du får ju ny semster när du är mammaledig. 120 d beräknas sem på.
  • eec82

jag arbetar i butik säljer vagnar å bilbarnstolar mm, fick beviljat förra gången. Men min chef skrev utförligt att arbetet inte passade sig för en som är gravid. Då vi inte heller har chans att sitta ner. Skrev allt jag gör till en dag hur mycket man lyfter, ibland får vi lasta om pallar som de lastat för högt vilket, samt att det är en enorm rasrisk på de pallarna. Att jag varulägger med hjälp av stege semat inte sitter i kassan då man får använda sig av kassa. Bär ut skylltar som väger 30kg samt hjälper kunder till bilen med tunga saker.

Har du beskrivit din dag verkligen hur tungt det är vad de väger de du har. Vet ju inte vad för slags butik du jobbar i, oftast av de jag känner har de som arbetar i klädbutik samt matvaror inte fått hp beviljad.

Har du ifrågasatt varför du inte fått?

• jennyc

ställer en fråga jag med om jag får låna tråden lite?

Ska till chefen på måndag och få påskrivet...hur räknade ni ut hur mycket ni lyfter i kg och hur många lyft det blir?

Jag jobbar som usk på ett äldreboende och enligt mina beräkningar lyfter vi några ton om dagen :O ska man räkna på nåt speciellt sätt?

• FloJo
    eec82 skrev 2010-04-16 19:29:53 följande:
    jag arbetar i butik säljer vagnar å bilbarnstolar mm, fick beviljat förra gången. Men min chef skrev utförligt att arbetet inte passade sig för en som är gravid. Då vi inte heller har chans att sitta ner. Skrev allt jag gör till en dag hur mycket man lyfter, ibland får vi lasta om pallar som de lastat för högt vilket, samt att det är en enorm rasrisk på de pallarna. Att jag varulägger med hjälp av stege semat inte sitter i kassan då man får använda sig av kassa. Bär ut skylltar som väger 30kg samt hjälper kunder till bilen med tunga saker. Har du beskrivit din dag verkligen hur tungt det är vad de väger de du har. Vet ju inte vad för slags butik du jobbar i, oftast av de jag känner har de som arbetar i klädbutik samt matvaror inte fått hp beviljad. Har du ifrågasatt varför du inte fått?
    Jag står i telebutik och då tar vi emot leveranser varje dag både telefoner,tillbehör och kontorsmaterial, vårt kontor är våningen under likaså fax så vi måste springa upp å ner minst 30 ggr/dag. Vi har ju även omskyltning i butik flera ggr/mån. <vi har inga sittkassor utan står upp HELA tiden :(

De står att jag inte har tillräckligt med fysiskt påfrestande arbete att de sätter ner arbetsförmågan med minst en fjärdedel (!!!) Bara "till en viss del krävande och stressigt"

Kankse får be chefen skriva ett brev och säga att det visst påverkar mitt arbete eftersom jag nu inte klarar av att stå utan MÅSTE sätta mig ner ibland eftersom jag nästan gråter av trötthet och smärta....det PÅVERKAR ju verkligen min arbetsförmåga!
  • eec82
    FloJo skrev 2010-04-16 20:48:59 följande:
    Jag står i telebutik och då tar vi emot leveranser varje dag både telefoner,tillbehör och kontorsmaterial, vårt kontor är våningen under likaså fax så vi måste springa upp å ner minst 30 ggr/dag. Vi har ju även omskyltning i butik flera ggr/mån. <vi har inga sittkassor utan står upp HELA tiden :(De står att jag inte har tillräckligt med fysiskt påfrestande arbete att de sätter ner arbetsförmågan med minst en fjärdedel (!!!) Bara "till en viss del krävande och stressigt"Kankse får be chefen skriva ett brev och säga att det visst påverkar mitt arbete eftersom jag nu inte klarar av att stå utan MÅSTE sätta mig ner ibland eftersom jag nästan gråter av trötthet och smärta....det PÅVERKAR ju verkligen min arbetsförmåga!
    Fatt det är jobbigt. Vet ju inte vad de väger de du måste kånka ner. Hoppas du får igenom det men om du har så ont kan de ju bli fråga om sjukskrivning med, men svårt att få igenom det med säkert.

Annars får man ju ta 60 dagar FP i förtid, inte kul men iaf en lösning.
  • lavendeln
    jennyc skrev 2010-04-16 19:44:32 följande:
    ställer en fråga jag med om jag får låna tråden lite? Ska till chefen på måndag och få påskrivet...hur räknade ni ut hur mycket ni lyfter i kg och hur många lyft det blir?Jag jobbar som usk på ett äldreboende och enligt mina beräkningar lyfter vi några ton om dagen :O ska man räkna på nåt speciellt sätt?
    Min chef skrev både förra gången och den här gången i viktrutan människor. Ingen siffra allltså utan bara rätt och slätt människor. Svårt att skriva siffror då det kan ändra sig ganska fort och alla är ju olika. Var ingen problem att få HP förra gången och räknar med att få igenom den den här gången oxå :)
  • lundqvist

Jag fick enbart HP beviljad 50 % pga foglossning, men blev dagen innan jag fick detta besked sjukskriven på heltid, hade så ont så jag orkade inte bry mig just då på om jag skulle få avslag och få överklaga.. min hälsa och psyke måste gå före än att vara på jobbet och ha så ont att man gråter då man kommer hem..

Men denna vecka fick jag besked om att jag var beviljad sjukskrivningen och pengar var på väg.. Enligt min läkare på MVC samt BM så är HP och sjukskrivning inte samma sak så blir du nekad HP så kan du få beviljad sjukrivning ändå.. Men visst det är ett lotteri utan dess like att få en bra handläggare oxå..

Hoppas det löser sig för dig och ge dig inte..

Stolt Mamma Till Leia 060830 crazybeautifulworld.blogg.se/
  • jennyc
    lavendeln skrev 2010-04-16 21:03:19 följande:
    Min chef skrev både förra gången och den här gången i viktrutan människor. Ingen siffra allltså utan bara rätt och slätt människor. Svårt att skriva siffror då det kan ändra sig ganska fort och alla är ju olika. Var ingen problem att få HP förra gången och räknar med att få igenom den den här gången oxå :)
    bra tips, ska säga detta till henne :) andra har ju blivit beviljade men jag känner att jag stridit så med fk ändå så jag vill inte missa nåt alls så jag slipper överklaga och krångla

tack så mycket
Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!