Inlägg från: eec82 |Visa alla inlägg
  • eec82

Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!

jag arbetar i butik säljer vagnar å bilbarnstolar mm, fick beviljat förra gången. Men min chef skrev utförligt att arbetet inte passade sig för en som är gravid. Då vi inte heller har chans att sitta ner. Skrev allt jag gör till en dag hur mycket man lyfter, ibland får vi lasta om pallar som de lastat för högt vilket, samt att det är en enorm rasrisk på de pallarna. Att jag varulägger med hjälp av stege semat inte sitter i kassan då man får använda sig av kassa. Bär ut skylltar som väger 30kg samt hjälper kunder till bilen med tunga saker.

Har du beskrivit din dag verkligen hur tungt det är vad de väger de du har. Vet ju inte vad för slags butik du jobbar i, oftast av de jag känner har de som arbetar i klädbutik samt matvaror inte fått hp beviljad.

Har du ifrågasatt varför du inte fått?

• eec82
    FloJo skrev 2010-04-16 20:48:59 följande:
    Jag står i telebutik och då tar vi emot leveranser varje dag både telefoner,tillbehör och kontorsmaterial, vårt kontor är våningen under likaså fax så vi måste springa upp å ner minst 30 ggr/dag. Vi har ju även omskyltning i butik flera ggr/mån. <vi har inga sittkassor utan står upp HELA tiden :(De står att jag inte har tillräckligt med fysiskt påfrestande arbete att de sätter ner arbetsförmågan med minst en fjärdedel (!!!) Bara "till en viss del krävande och stressigt"Kankse får be chefen skriva ett brev och säga att det visst påverkar mitt arbete eftersom jag nu inte klarar av att stå utan MÅSTE sätta mig ner ibland eftersom jag nästan gråter av trötthet och smärta....det PÅVERKAR ju verkligen min arbetsförmåga!
    Fatt det är jobbigt. Vet ju inte vad de väger de du måste kånka ner. Hoppas du får igenom det men om du har så ont kan de ju bli fråga om sjukskrivning med, men svårt att få igenom det med säkert.

Annars får man ju ta 60 dagar FP i förtid, inte kul men iaf en lösning.
  • eec82
    svenssonia skrev 2010-04-19 10:03:12 följande:
    Som butikssäljare är det i stort sät´t  alltid NEJ till HP. Kriterierna nu är mkt hårdare. A
    Jag fick igenom, jobbar i butik (säljer vagnar trampoliner, poler mm.) Många jag känner har fått igenom, men inte de som arbetar i matvarubutik å klädbutiker. Så det varierar nog stort hur de resonerar, hur tunga varor man har att göra med.
Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!