Inlägg från: fia87 |Visa alla inlägg
  • fia87

Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!

Fast om du har så ont att du inte klarar ditt jobb så är det sjukskrivning du ska ansöka om. Det FK kollar med arbetsuppgifterna är om en frisk människa klarar av det pga graviditeten. Det har en tant på FK förklarat för mig när jag blev sjukskriven.

Prata med din BM som bokar in en tid till läkaren för MVC. Läkaren gör sedan en bedömning om du bör bli sjukskriven.

• fia87
    FloJo skrev 2010-04-16 21:16:28 följande:
    Ja de är sant... Men frågan är om de är tillräckligt för en sjukskrivning, vissa säger ju att FK inte godkänner sjukpenning för graviditet inte är en "sjukdom" men visst de finns ju dem som överklagat och fått rätt för de är diskriminering annars....Usch,känner mig så kluven, hälsan och bebisen måste ju gå först....
    Jag har blivit sjukskriven båda mina graviditeter och har aldrig haft några problem med att få det godkänt från FK.

Bara man ser till att läkaren skriver ett noggrant läkarintyg. FK blev ju fällda för att de nekat gravida sjukpenning då det enligt dom inte är en sjukdom.

Jag skickade även med ett långt brev där jag skrev hur smärtan påverkade mitt arbete. Nu senast jobbade jag på Media Markt med vitvaror och det är ju rätt tungt.
  • fia87
    FloJo skrev 2010-04-16 21:48:10 följande:
    Känns på ngt sätt lättare att sjukskriva sig, de handlar ju om nästan samma pengar ändå och de ska ändå handläggas, bara de att jag kan gå direkt från jobb vid en sjukskrivning.... väl?
    Jo det kan man, om läkaren anser att du är tillräckligt sjuk.

Det jobbiga är att dom ofta bara sjukskriver en månad åt gången.
  • fia87
    FloJo skrev 2010-04-17 09:46:02 följande:
    Hej alla och tack för era svar... Har knappt sovit inatt utan tankarna har bara farit runt...suck ja inte mkt man kan göra nu över helgen ändån, måste ju tänka positivt att allt ordnar sig... Dumt att oroa sig i onödan ju!Tänkte ev skriva en överklagan nu idag så man får ut alla tankar man grubblar på bara få ut allt liksom... Ett GROVT utkast alltså hehePratat lite med min kusin som e BM och säger att de hänger mkt på vad chefen skriver i redogörelsen vid anökan om HP.Funderar på om jag kanske klarar att jobba 50 el 25 % iaf... Kanske kan räcka med sjukskrivning på halvtid till att börja med,medans man överklagar till FK om HP???!!Usch...nu värker de i höfterna oxå ;/ nej nog med klagan... tänka positivt nu...!

Gör både en överklagan och en ansökan om sjukpenning, då garderar du dig om någon av dom nekas. Har även för mig att de handläggs av två olika personer, och med tanke på hur olika svar man kan få av personalen där kan nog utfallet skiljas rätt ordentligt också..
Svar på tråden Nekad havandeskapspenning! Behöver råd!