Orolig sömn hos min 10 månaders, råd, tips?
Min drygt 10 månader gamla dotter har alltid sovit bra, somnat ganska lätt för det mesta och sovit nästan hela nätter i sin egen säng.
Sedan ca 3-4 veckor tillbaka är nätterna jättejobbiga.
Hon somnar som vanligt vid sju på kvällen, sover några timmar, sedan börjar det. En gång i kvarten/halvtimmen, ibland oftare än så, så gråter hon hejdlöst, jag tröstar (ibland i spjälsängen, hon somnar om, ibland tar jag upp och får söva om), sen tar det lika lång tid igen och hon vaknar och gråter. Det slutar med att jag tar upp henne i våran säng där hon vänder och vrider på sig, men iallafall kan sova någon/ra timme/ar emellan gråten och jag inte behöver kliva ur sängen för att trösta henne.
Hon har senaste veckorna fått en massa tänder och det verkar som hon har fler på gång. Det spelar ingen roll om jag ger henne alvedon eller inte (tänkte att hon kanske har ont och sover oroligt för det). Hon har utvecklats mycket sista tiden oxå, vilket säkert bidrar en del.
Det är oavsett orsak väldigt jobbigt och frustrerande.
Är det någon som har tips, råd, lugnande ord...
Ska vi helt enkelt ge upp och låta henne sova i våran säng från början? Eller fortsätta kämpa att hon somnar i sin säng och förhoppningsvis blir det bättre med tiden?