• Anonym (JO ANMÄLA!)

Råd gällande JO anmäla soc!

Hej!

Skulle hemskt gärna vilja ha råd på hur jag skall göra min JO anmälan på socialtjänsten. Min dotter har varit omhändertagen enligt lvu 7månader nu.

Jag har inte under den här tiden fått se någon vårdplan.
    Jag efterfrågade vårdplanen förra veckan och då fick jag svaret att sista vårdplanen gjordes 1sep. Men jag har inte fått tagit del av denna..

Nu sa dem att vårdplanen är på G men dom är inte klara ännu då dom är lite osäkra.
    Men vårdplanen skall skrivas varje 6månad men nu har den inte gjorts och jag känner att jag måste JO anmäla dem då de inte följer socialtjänstlagen och detta absolut inte känns acceptabelt.

Någon som är duktig på och skriva och kan ge mig några förslag?

Tacksam på förhand/ Ledsen mamma!
  • Svar på tråden Råd gällande JO anmäla soc!
  • Anonym (JO ANMÄLA!)

Puff puff! -- Brukar ju alltid finnas så mkt duktiga personer på FL sover alla nu? {#lang_emotions_frown}

• Anonym (*)

Jämnställdhetsombudsmannen? :-/ Why?

• Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (*) skrev 2010-04-16 23:30:33 följande:
    Jämnställdhetsombudsmannen? :-/ Why?
    Socialtjänsten anmäler man till JO och Länsstyrelsen när de inte sköter sitt jobb..

Vilka kan man klaga på?

statliga myndigheter (inklusive domstolar) kommunala och landstingskommunala myndigheter tjänstemän vid statliga, kommunala och landstingskommunala myndigheter andra som är anförtrodda myndighetsutövning (myndighetsutövning innebär en myndighets utövande av rätt att bestämma om en förmån, rättighet, skyldighet, disciplinär bestraffning eller något annat jämförbart förhållande)
  • Anonym

Du kan kontakta Länsstyrelsen och be dem granska ärendet.

• Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym skrev 2010-04-16 23:36:07 följande:
    Kommer nog skriva till både JO och Länsstyrelsen men jag vet som sagt inte riktigt hur jag skall framföra det!
  • Anonym (soc)

Du ska nog i detta fallet vända dig till Länsstyrelsen när det gäller granskning av handläggningen. 

Du borde också kunna begära ut vårdplanen från september, möjligen att du får vänta några dagar på att de tar fram den. Likaså journaluppgifterna ska kunna lämnas ut med några dagars fördröjning.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-04-16 23:36:07 följande:
    Socialstyrelsen har tagit över länstyrelsens kontrollfunktioner from februari i år.
  • Anonym (anmäl!)
    Socialstyrelsen är tillsynsmyndighet över kommunernas socialtjänster. Den som anser sig illa behandlad av socialförvaltningen kan anmäla förvaltningen och nämnden som är ansvarig för förvaltningen till Socialstyrelsen.

Men anmäl till JO också! Lycka till
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (soc) skrev 2010-04-16 23:38:34 följande:
    Du ska nog i detta fallet vända dig till Länsstyrelsen när det gäller granskning av handläggningen.  Du borde också kunna begära ut vårdplanen från september, möjligen att du får vänta några dagar på att de tar fram den. Likaså journaluppgifterna ska kunna lämnas ut med några dagars fördröjning.
    Journalanteckningar har jag redan fått ut. Med andra vårdplanen då jag inte ens visste att det fanns förens socialtjänsten typ nämnde det vid förra mötet.
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym skrev 2010-04-16 23:39:20 följande:
    Socialstyrelsen har tagit över länstyrelsens kontrollfunktioner from februari i år.
    Ah okej. Ska titta lite på deras hemsida imorgon.
Svar på tråden Råd gällande JO anmäla soc!