• Anonym (JO ANMÄLA!)

Råd gällande JO anmäla soc!

Hej!

Skulle hemskt gärna vilja ha råd på hur jag skall göra min JO anmälan på socialtjänsten. Min dotter har varit omhändertagen enligt lvu 7månader nu.

Jag har inte under den här tiden fått se någon vårdplan.
    Jag efterfrågade vårdplanen förra veckan och då fick jag svaret att sista vårdplanen gjordes 1sep. Men jag har inte fått tagit del av denna..

Nu sa dem att vårdplanen är på G men dom är inte klara ännu då dom är lite osäkra.
    Men vårdplanen skall skrivas varje 6månad men nu har den inte gjorts och jag känner att jag måste JO anmäla dem då de inte följer socialtjänstlagen och detta absolut inte känns acceptabelt.

Någon som är duktig på och skriva och kan ge mig några förslag?

Tacksam på förhand/ Ledsen mamma!
  • Svar på tråden Råd gällande JO anmäla soc!
  • Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2010-04-16 23:36:07 följande:
    Du kan kontakta Länsstyrelsen och be dem granska ärendet.
    Nej, nej - inte Länsstyrelsen! Socialstyrelsen är det som tillsammans med JO granskar socialtjänstens arbete!
  • Anonym

Läste precis att det ändrats.Det går undan här.Sorry

• Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-16 23:53:32 följande:
    Nej, nej - inte Länsstyrelsen! Socialstyrelsen är det som tillsammans med JO granskar socialtjänstens arbete!
    Jaja, Vill gärna ha förslag på vad jag ska skriva. Struntar i om det är länsstyrelsen/jo/socialtsyrelsen det kan ja kolla upp sen! {#lang_emotions_undecided} Viktigast nu är ju att ja får ihop det ja ska skriva så det blir så bra som möjligt.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (JO ANMÄLA!) skrev 2010-04-16 23:02:57 följande:
    "Skulle hemskt gärna vilja ha råd på hur jag skall göra min JO anmälan på socialtjänsten."
    - Du skriver precis som du gör här i FL - rakt upp och ner på ett vanligt papper!

"Men vårdplanen skall skrivas varje 6månad"
    - vårdplanen behöver inte skrivas om var 6:e månad i samband med övervägandet (_övervägande_ måste ske var 6:e månad!) ! Däremot skall den alltid vara aktuell och revideras _vid behov_!

Här har du en länk md bra beskrivning på hur familjehemsvård skall följas upp!:
    http://www.ab.lst.se/upload/dokument/publikationer/S/faktablad/Familjevard%20i%20utveckling.pdf
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-17 00:03:05 följande:
    Är du säker? I en annan tråd som jag läste lite snabbt så stor det att en omprövning och vårdplan ska skrivas varje 6e månad. Tack för länken ska läsa! {#lang_emotions_sealed}
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Jag läste i socialtjänstlagen. Vårdplan måste göras varje halvår i den ska det stå om placeringen ska utmynnar i hemvändning eller uppväxtplacering. Föräldern har alltid rätt att ansöka om hembegäran. Hemtagningsutredning ska göras om inte uppväxtplacering är planerad av socialtjänsten.
    Det vore ju inte första gången socialen begår fel om de missat vad lagarna begär av dom.
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Kan inte öppna den på min dator tydligen! :/
  • Anonym (insatt)
    Anonym (JO ANMÄLA!) skrev 2010-04-17 00:05:30 följande:
    Är du säker? I en annan tråd som jag läste lite snabbt så stor det att en omprövning och vårdplan ska skrivas varje 6e månad. Tack för länken ska läsa!
    Men du vet det finns alltid folk som sprider desinformation på internet .... även i så här allvarliga frågor!
  • Anonym (insatt)
    Anonym (JO ANMÄLA!) skrev 2010-04-17 00:07:34 följande:
    Kan inte öppna den på min dator tydligen! :/
    Googla på vårdplan + LVU så hittar du länken ....
  • Anonym (JO ANMÄLA!)
    Anonym (insatt) skrev 2010-04-17 00:16:21 följande:
    Men du vet det finns alltid folk som sprider desinformation på internet .... även i så här allvarliga frågor!
    Jo tyvärr!
Svar på tråden Råd gällande JO anmäla soc!