mamamamamaräng skrev 2010-04-18 00:38:56 följande:
Ja precis, han är inte normalt funtad, och det kan vilken lekman som helst konstatera. Han måste ha en diagnos. Människor gör inte sådant om deras sinne är friskt. Det inser du väl? Vad skulle annars förklaringen vara? Jag tycker att det är fel att vi inte har livstidsstraff utan möjlighet att bli frisläppt här i Sverige när det gäller brottslingar som Anders Eklund, Ulf Nilsson, Niklas Lindgren och för den delen barnamörderskan Christine Schürrer. Och därför finns det ingen vits med permission för dessa heller.
Ambitionen i Sverige är att rehabilitera (jag börjar känna mig som en hackad skiva) och även människor som Schürrer och Eklund ska få en möjlighet att kunna rehabiliteras. Dit ingår permission.
Sinnet behöver inte vara friskt bara för att man inte har en diagnos. Han kan helt enkelt vara enormt omoralisk och sakna grundläggande spärrar. En mor som slår sitt barn behöver inte ha en diagnos bara för att hon slår sitt barn, hon kan helt enkelt vara en dålig mamma med aggressionsproblem.
Nu är såklart Eklunds brott betydligt värre (som om jag skulle vara tvungen att säga det) men principen är det samma. Det kan vara väldigt mycket fel på en person utan att personen har en psykos eller en personlighetsstörning. Men det kan också vara så att Eklund har en diagnos, jag vet inte. Det jag dock vet är att han inte dömdes till sluten psykiatrisk vård.