Inlägg från: ELMK |Visa alla inlägg
  • ELMK

Anders Eklund får permission...

fängelse är inte vad det borde vara......

Elias 090109, BF 100525
  • ELMK
    Plutteli skrev 2010-04-20 20:11:39 följande:
    Nä det håller jag med om! Det är alldeles för lite kriminalvård!
    sant. det är som det sprids på facebook nu. klistrar in det här
    sätt de gamla i fängelse och de kriminella på äldreboenden! Så får de gamla möjlighet till bad, hobbies och utevistelse. Ingen kan stjäla från dem, och de får pengar i stället för att betala. De kriminella kan få kall mat, inga pengar, vara helt ensamma, få lyset släkt klockan 20:00 och bada 1 gång i veckan (max)! jag tycker faktiskt att om man har missbrukat rätten att leva genom att mörda, våldta, skada osv en annan människa/djur så har man inga rättigheter kvar utan man ska bara leva för att plågas av det man gjort.
    Elias 090109, BF 100525
  • ELMK
    jaghopparhögt skrev 2010-04-20 20:19:35 följande:
    Men snälla man kan inte jämföra fängelse med äldrevård.
    självklart inte på det sättet som den texten menar. men jag anser fortfarande att det är för slappt för de kriminella. det ska bli hårdare tag för dem som begått det mer seriösa brotten, inte fan behöver han glasögon när han sitter på kåken. det han ska göra är att plågas för de liv han har tagit inte sitta och läsa böcker och fördriva tiden med nöjen.
    Elias 090109, BF 100525
  • ELMK
    Plutteli skrev 2010-04-20 20:26:54 följande:
    Du vet, internerna låses vanligen in kl 19.00 och då har det dryga 12 timmar då de får hållas på en yta av runt 15kvm. Dvs inget större utrymme, och sitta där själv. Maten på fängelser är ingen lyxmat och jag tror faktiskt inte många äldre hade upplevt den som spec. bra. Är maten i din kommun skräp på ålderdomshemmen får du väll klaga hos kommunen. I Härnösand som jag arbetat mycket på ålderdomshem så kan jag ju säga att de gamla ALDRIG klagade på dålig mat, tvärt om tyckte det alltid det var gott, det serveras tårta på påsk, julbord till jul osv osv. All personal i maten på ålderdomshemmen och all personal har fått gå kurser i matlagning för äldre för att anpassa maten på bästa sätt osv. Så det finns kommuner med BRA mat till de äldre! Att det inte ser ut så överallt har noll att göra med fängelserna utan beror på att politikerna i kommunen prioriterar annat, så de är de som ska få skiten! Vad gäller lyset släckt.. PÅ vilket ställe gör man så om den gamla inte själv bett om det? Vi gjorde det aldrig iaf, vissa ville sova redan kl 6-7 på kvällen, andra var uppe till 12-1 på natten! Nä, jag känner inte alls igen mig i beskrivningen av ålderdomshem, men så jobbade jag på ett av landets bästa hem också.. (i en fattig kommun kan tilläggas) I Övrigt: De flesta fångar (om än inte alla) ska någon gång ut i samhället igen. Vill du då ha ut en person som har fått en chans att vända sitt liv och möjlighet att bli en vettig människa, eller vill du ha ut en person fylld av missnöje och hat som bara ger sig den på att få hämnas på samhället? Jag väljer då iaf det första och då krävs BÄTTRE kriminalvård än vi har idag! För ca 15 år sedan hade fängelserna mycket mer resurser att ta till för att vårda de intagna, i form av tex. obligatorisk terapi. I dag är all terapi frivillig (förutom för de som är dömda till vård) bara för att det inte finns resurser att ge annars. Samtidigt som vården i fängelser blivit sämre har vi fler återfallsförbrytare och faktiskt mer brott. Så, hur kan vi få MER brott samtidigt som fångarna i fängelse får det sämre?
    håller med dig, dock så görs det inte så som du säger, det är därför det är så många återfall på kriminella, man ska lägga ner tid på att få den rehabiliterade istället, och det blir dom inte av peromissioner och spec inte efter bara 1,5 år.

och äldervården kan vara bättre. det är som dagis vissa är bra andra är skit, tyvärr.
    Elias 090109, BF 100525
  • ELMK
    Ord blind skrev 2010-04-20 20:31:36 följande:
    Permission är en del av anpassningen tillbaka till samhället. Om man inte får permision under den tiden man sitter frihetsberövad hur ska man då någonsin kunna komma tillbaka till samhället som en någorlunda fungerande medborgare?
    men efter bara 1,5 år? det är lite väl tidigt. visst om 5-10 år ja men 1,5....
    Elias 090109, BF 100525
  • ELMK
    jaghopparhögt skrev 2010-04-20 20:33:43 följande:
    Skulle man neka folk att kunna se så hade man snabbt fått problem med olika människorätts organisationer.
    men nu talar vi om en människa som har tagit två liv varav ett barn... det ÄR skilland på kriminella och kriminella och människor och människor. tar man ett liv har man inga rättigheter kvar när man är bevisat skylldig. dock ska man inte ha dödsstraff.
    Elias 090109, BF 100525
  • ELMK
    Ord blind skrev 2010-04-20 20:43:24 följande:
    Vill understryka att det samhället en del av er verkar förespråka vill jag INTE bo i! Om man är för dödsstraff så flyttar man helt sonika till ett land där det fortfarande finns. Ett land där rättigheter inte respekteras särskilt bra är USA. Där kan man bli frihetsberövad och få sitta i fängelse utan rättegång, och detta kan ju givetvis även ske oskyldiga, till exempel de som förespråkar dödsstraff och att låsa in folk och kasta bort nyckeln i denna tråd. Det finns fler länder där man inte har några mänskliga rättigheter. Stening till döds för otrohet kanske vore något? Utan rätt till en rättvis prövning? Mannens ord är det som gäller, alltså är du skyldig om din man anklagar dig för att vara otrogen och du har således förbrukat din rätt till att leva. Bara sådär! Underbart! Jag undrar när folk ska lära sig att det inte finns "rättvisa" och det kommer aldrig att finnas för det går inte att uppnå.
    skriver som jag skrev i ett tidigare inlägg...

det ÄR skillnad på kriminella och kriminella och människor och människor. tar man ett liv har man inga rättigheter kvar när man är bevisat skyldig. dock ska man inte ha dödsstraff.

alltså man ska vara BEVISAT skyldig, och det ska INTE vara dödsstraff om det mot förmodan (vilket kommer ske någon gång) är så att man är oskyldigt dömd
    Elias 090109, BF 100525
  • ELMK
    jaghopparhögt skrev 2010-04-20 20:45:58 följande:
    Nej det är inte skillnad, det fungerar inte att behandla människor olika sådär. Du tänker för mycket med dina känslor.
    va?! visst kan och ska man behandla männsikor olika, inte behandlar jag eklund på samma sätt som jag behandlar viktoria (kronprinsessan) eklund är inte värd det då han har bevisligen tagit livet av två människor.
    Elias 090109, BF 100525
  • ELMK
    Alltid skrev 2010-04-20 20:50:21 följande:
    Det kan man tycka, men inför lagen är vi alla lika och det är efter den man döms. Ett narkotikabrott kan ge tio år. Det kan mycket grova vålds och sexualbrottslingar få, det kan mördare få och en del andra brott också. Där görs det ingen skillnad berode på vad man är dömd för. Där handlar det om hur lång tid man fick.
    jo men det ska vara hårdare för en person som har gjort något grövre. och tiden ska vara baserad på hur lång tid det kommer att ta att rehabilitera just den personen
    Elias 090109, BF 100525
  • ELMK
    jaghopparhögt skrev 2010-04-20 20:52:21 följande:
    Vår lag fungerar inte så.
    finns MÅNGA fel med våran lag....MÅNGA att stifta lagar är inte lätt och det kommer alltid finnas fel i en lag
    Elias 090109, BF 100525
Svar på tråden Anders Eklund får permission...