Plutteli skrev 2010-04-20 20:26:54 följande:
Du vet, internerna låses vanligen in kl 19.00 och då har det dryga 12 timmar då de får hållas på en yta av runt 15kvm. Dvs inget större utrymme, och sitta där själv. Maten på fängelser är ingen lyxmat och jag tror faktiskt inte många äldre hade upplevt den som spec. bra. Är maten i din kommun skräp på ålderdomshemmen får du väll klaga hos kommunen. I Härnösand som jag arbetat mycket på ålderdomshem så kan jag ju säga att de gamla ALDRIG klagade på dålig mat, tvärt om tyckte det alltid det var gott, det serveras tårta på påsk, julbord till jul osv osv. All personal i maten på ålderdomshemmen och all personal har fått gå kurser i matlagning för äldre för att anpassa maten på bästa sätt osv. Så det finns kommuner med BRA mat till de äldre! Att det inte ser ut så överallt har noll att göra med fängelserna utan beror på att politikerna i kommunen prioriterar annat, så de är de som ska få skiten! Vad gäller lyset släckt.. PÅ vilket ställe gör man så om den gamla inte själv bett om det? Vi gjorde det aldrig iaf, vissa ville sova redan kl 6-7 på kvällen, andra var uppe till 12-1 på natten! Nä, jag känner inte alls igen mig i beskrivningen av ålderdomshem, men så jobbade jag på ett av landets bästa hem också.. (i en fattig kommun kan tilläggas) I Övrigt: De flesta fångar (om än inte alla) ska någon gång ut i samhället igen. Vill du då ha ut en person som har fått en chans att vända sitt liv och möjlighet att bli en vettig människa, eller vill du ha ut en person fylld av missnöje och hat som bara ger sig den på att få hämnas på samhället? Jag väljer då iaf det första och då krävs BÄTTRE kriminalvård än vi har idag! För ca 15 år sedan hade fängelserna mycket mer resurser att ta till för att vårda de intagna, i form av tex. obligatorisk terapi. I dag är all terapi frivillig (förutom för de som är dömda till vård) bara för att det inte finns resurser att ge annars. Samtidigt som vården i fängelser blivit sämre har vi fler återfallsförbrytare och faktiskt mer brott. Så, hur kan vi få MER brott samtidigt som fångarna i fängelse får det sämre?
håller med dig, dock så görs det inte så som du säger, det är därför det är så många återfall på kriminella, man ska lägga ner tid på att få den rehabiliterade istället, och det blir dom inte av peromissioner och spec inte efter bara 1,5 år.
och äldervården kan vara bättre. det är som dagis vissa är bra andra är skit, tyvärr.