-
jo men han har frihetsberövat 2 personer inklusive deras anhöriga på ett sätt och dom kommer aldrig ifrån sitt "straff"Ord blind skrev 2010-04-20 20:49:09 följande:Att sitta frihetsberövad i 1,5 år är faktiskt lång tid.
-
det är så du tolkar att jag vill ha det, det vill jag inte. dock ska det inte vara lätt att vara i fängelser.jaghopparhögt skrev 2010-04-20 20:55:51 följande:Fast du verkar ju vilja ha medeltidslagar baserade på känslor och blodtörst.
-
men du kanske trivs med att barnmödare osv släpps fria och riskerar återfall för att de inte får den vården de behöver?! det är det jag menar med hårdare tag. och då krävs det att man sitter inspärrad så man känner sig frihetsberövad ett bra tag så att man inser vad man gjort.Ord blind skrev 2010-04-20 21:00:20 följande:Vad är då kriteriet att det verkligen är bevisat? Tror du att den som sitter oskyldig i fängelset är tacksam för att han/hon får leva om vederbörande ska sitta inlåst resten av livet utan några som helst rättigheter så som att få gå till en optiker så personen i fråga kan se? Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser inlägg av sådant här slag. Jag anser att det visar stor brist på empati att inte kunna se att det är en människa bakom illgärningen. Frisk nej, men fortfarande en människa. Att då sänka sig till samma nivå som mördare och påstå att en människa har förbrukat all rätt till någon form av värdighet är osmakligt. Och när man sedan menar att det inte spelar någon större roll att några oskyldiga hamnar i fängelse så länge de får leva hoppas jag att den som påstår detta inte har något som helst rättskipning i Sverige att göra över huvud taget!
-
fast det ska inte vara lätt, tycker att det kan vara lite hårdare (inte medeltida som någon skrev att jag var ute efter) det ska vara psykiskt påfrestande att sitta inne just för att man har gjort något som inte är accepterat. visst det är redan psykiskt påfrestande men varför har vi då i sverige så hög statistik på återfall av brottslighet, det är ju sådana saker man ska "vårda bort" på fängelser, det är ju därför vi har fängelser, för att "bota" brottsligheten.Plutteli skrev 2010-04-21 09:14:08 följande:För att man tror att det är skitenkelt att sitta inlåst med ständig bevakning, för att de tror att en sådan sak faktiskt inte påverkar, alt. jämnas ut med råge av att de intagna får lagad mat, tv och spel m.m. för att förströ sig. Argumentet att det finns uteliggare som gör brott för att hamna på fängesle används ju flitigt som ett argument över hur slappt det skulle vara att sitta inne...Märkligt dock att ingen av alla dessa "det är så lätt i fängelset" människor vill nappa på mitt erbjudande om en månad i arrest på samma vilkor som dagens fångar....
www.bra.se/extra/measurepoint/&name=Sammanfattning%20%E5terfall%20i%20brott%20%E5r%202003&url=/dynamaster/file_archive/090727/2dfb78c4a541fc58cff8fd8063c9114b/%25c5terfall%2520i%2520brott%25202003.pdf -
Mad as snow skrev 2010-04-21 09:38:30 följande:det jag tar hänsyn till är återfall i sverige enbart för det är där vi lever, även om vi har en "bra" statistik osv så är det fortfarande inte acceptabelt, varför då ens ha fängelser om dom inte gör det dom ska göra. det optimala skulle vara 0% men det är ett önsketänkande dock kan vi sänka % avsevärt bara man lägger manken till
-
slutade du läsa när jag skrev att jag bara såg till sveriges statistik? ja vi behöver mer vård i våra fängelser det är ju det jag skriver att dom ska bli hårdare, det ska inte bara vara att sitta av tiden.Plutteli skrev 2010-04-21 09:50:35 följande:Det blir ju ganska bakvänt eller hur? För att se huruvida vi rent generellt har lågt antal återfall så måste man ju jämföra med andra länder och deras fångvård, då är det ju lättare att se om det vi gör funkar bättre eller sämre, och vad skillnaden är i de länder med bättre statistik. Generellt kan ju sägas att de länder med "lyxiga" fängelser, mycket vård och bra hjälp att återanpassa fångarna i samhället har låg halt återfallsförbytare, medan länder som tex USA där fängelserna bara är till för förvaring och lidande men nästan obefintlig mängd vård har väldigt hög andel återfall.
-
det är i sverige vi bor i, och det finns länder där det är bättre och där det är sämre statestik, kommer alltid att finnas. klart återfallen är lägre där dom stenar folk till döds för att dom snor en anka eller dylikt, där dör dom så dom kan inte få återfall. DÖDEN är dock aldrig en lösning på något. eller där dom enbart förvarar fångarna och inte rehabiliterar där är det högre för dom lär sig inget förutom att det enda man behöver göra är att sitta av tiden, och då anser dom att det dom vinner i pengar (ex) är värt tiden.
dock är det förtidigt att låta en mördare få permission såhär nära han fått sitt straff. han behöver mer vård, visst optikern är väl en sak, men resturang besök osv..
skrev ju också att sverige har en av de bästa statistiken dock kan den bli lägre med hårdare regler i fängelserna, som mer psykiatrisk vård.
-
jag hävdar dock att alla som begår brott, framförallt grövre brott, har en psykisk störning och därför borde psykvård vara ett krav för alla fångar, och visst det finns de som inte kan ta åt sig vården men då släpper man heller inte ut dem igen.
-
jo men då får de väl stanna inne då, hur ska man kunna återanpassa dessa i ett samhälle där de beviserligen inte fungerade i?!mamamamamaräng skrev 2010-04-22 09:36:38 följande:Vissa undersökningar visar att upp emot 40 % av interner har antisocial personlighetsstörning, aka psykopati. Det innebär att man redan vet att de inte kan ta till sig vården.
-
fast det var ju ungefär det jag menade och har ansett hela tiden så varför då ens låta en mördare få permission, speciellt efter så kort tid som anders nu har suttit.Plutteli skrev 2010-04-22 15:05:38 följande:De som verkligen mördat lär inte hjälpas allt för mycket av vård, och de som mördad och bedöms bli hjälpt av vård döms till rättspsyk. De som bedöms som "hopplösa fall" samt sammhällsfarliga släpps faktiskt inte ut. Men i övrigt håller jag med om att ALLA intagna ska ha vård, punkt. Även de som bara gjort småbrott som lättare stöld.
-
ja ett dräglit liv, men inte för lyxigt, jag kan tycka att nätet ska vara offlimit nu vet jag inte hur det är för lasermannen, men min mammas ex jobbade ibland på hall och där fick interner sitta vid nätet. nu vet jag inte alls hur det fungerar med deras hobbysar osv men jag kan tycka att personer som sitter inne kan få ha rätten att ha djur då jag är av den tron att djur kan göra underverk!Plutteli skrev 2010-04-23 08:44:38 följande:Jo men det håller jag med om! Vissa personer har en problematik som gör att de aldrig kommer känna empati för andra och deras brott (tex lasermannen som mördade folk) gör dem extremt samhällsfarliga och då ska de självklart aldrig ut på våra gator igen. Men eftersom de då kommer sitta kanske 50 år i fängelse eller mer så är det för mig en självklarhet att de ska leva ett drägligt liv bakom sina låsta dörrar!
-
jo men det är som när jag var liten, då flyttade christer petterson in som granne med mamma, hon flyttade därifrån veckan efter. även om man inte vet vad grannarna är kapabla till så är det ändå större risk att ha en dömd brottsling ute som har mördat personer. dels för samhällets skull och sedan för brottslingens skull, finns nog många som skulle vilja lägga sina händer på anders. det är alltså fara för både samhället OCH brottslingen. dömda brottslingar har det inte lätt och folk kommer alltid se ner på dem och ev vilja skada dem.CallGirl skrev 2010-04-23 08:57:10 följande:Jag känner mig nog varken mer eller mindre trygg med honom i närheten oavsett om jag har barn eller inte. Skillnaden mellan honom och mina nuvarande grannar är att jag vet vad han har gjort. Jag har ingen aning om vad mina grannar är kapabla till.
-
kolla tidigare inlägg av mig så får du se att det är en hög återfallsprocent blev intagna som släpps!CallGirl skrev 2010-04-23 09:23:45 följande:Varför skulle det vara en större risk för samhället? Vad baserar du det uttalandet på?
-
som du ser om du klickar på länken så finns ALL info om just ålder brott osv =DCallGirl skrev 2010-04-23 16:20:58 följande:Ja återfallsrisken ligger på 40%, men som jag tidigare påpekat är det enormt stor skillnad på vem som återfaller. Det handlar om typ av brott, ålder etc.
-
jag påstår heller inte att det bara är en risk för samhället, det är även risk för den dömda! låt oss säga att arklöv bosätter sig i småland någonstans, samhället får nys på det och djungeltrumman går helt plöttsligt finner man honom nerslagen och misshandlad.CallGirl skrev 2010-04-23 17:10:39 följande:Jojag har läst det innan. Därför anser jag inte att man kan påstå att det är en risk för omgivningen om en före detta kriminell flyttar in i grannskapet.
inte ett helt otroligt senario.
vissa dömda vill man bara få sina fingrar på. vet inte hur många gånger christer p blev nerslagen osv.
och det gör att allt man har arbetat för i fängelset går i kras för varför ska han respektera ett samhälle som inte respekterar honom?!