• Kajee

    Lärarlöner och status

    Svenska lärare har bland de lägsta lönerna i Västeuropa. En grundskolelärare i Stockholm med tio års erfarenhet tjänar omkring 25.000 kronor i månaden. I Genève har en lärare i motsvarande position dubbelt så hög inkomst, 49.300 kronor. I Tyskland, Storbritannien, Holland och Danmark ligger nivån mellan tio och femton tusen kronor över den svenska. Av tio undersökta länder är det bara i Grekland som lärarna tjänar mindre (24.000 kronor).

    Pengar är inte allt. I Finland har läraryrket hög status och attraherar begåvade studenter trots att lönen är låg i ett europeiskt perspektiv – även om den ligger 4.000 kronor över den svenska nivån.
    Men i Sverige tycks läraryrket ofta betraktas som en form av servicearbete. Läraren, tycks många mena, ska hålla reda på barnens tillhörigheter, samordna föräldrar som är osams och sätta ihop särskilda studieprogram för långa utlandssemestrar utanför de ordinarie loven. Skolans och lärarens uppdrag är att ge eleverna alla de kunskaper och färdigheter som behövs i arbets- och samhällslivet. Uppdraget gäller för varje barn utifrån hans eller hennes förutsättningar. Det är ett viktigt och tufft uppdrag. Ett av samhällets allra viktigaste. 

    Det är dags att se till att de personer som utför detta viktiga uppdrag får en vettig lön i förhållande till sin långa utbildning och krävande arbetsbörda!


    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Svar på tråden Lärarlöner och status
  • Kaxelina

    Högre lön ger inte högre status. Folk skulle ändå betrakta det som någon service.


    Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • Kaxelina

    Visst skall lärarna få högre lön efter en så nlång utbildning.


    Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • SweetNilam

    Jag tror införandet av lärarlegitimation kan vara ett steg på vägen. Vi måste på något sätt kunna avgöra vilka som är bra resp. dåliga lärare. Precis som man kan med andra legitimationer- dvs dra in dem vid olämpligt agerande.

    Sedan måste utbildningen bli bättre. Jag läser just nu allmänt utbildningsområde II (pedagogik, typ) på en högskola och det är under all kritik. Så förbaskat värdelöst så jag mår dåligt. Vet inte hur det är på andra högskolor/uni, men hoppas det är en aning bättre i alla fall.

  • Epeemaster
    Kaxelina skrev 2010-04-17 16:19:21 följande:
    Högre lön ger inte högre status. Folk skulle ändå betrakta det som någon service.
    Så pengar i vårt samhälle är inte förknippat med status?
    Ursäkta men vilken värld lever du i?
  • LunaLunatic

    Allmänna utbildningsområdena kändes till stor del som slöseri med tid, tex ett jag läste som var om naturkunskap (why? vi har väl alla gått ut högstadiet?!) och ett som mest var måla, lek och sjung.

  • stariz

    Läser på Karlstads universitet och är supernöjd md innehållet. En riktigt bra utbildning och då är det via distans också. Hoppas på högre löner, inte för statusens skulle, anser inte att status är något att sträva efter i ett demokratiskt samhälle. Men att studera i 3,5 år borde inte ge ett lägre betalt arbete än ett jobb man kan få utan någon som helst utbildning.

  • SweetNilam
    stariz skrev 2010-04-17 17:47:54 följande:
     Men att studera i 3,5 år borde inte ge ett lägre betalt arbete än ett jobb man kan få utan någon som helst utbildning.
    Sådär tycker jag är lite vanskligt att resonera. Det finns de som jobbat till sig en bra lön, helt utan högre utbildning. Tänker på alla inom bygg, el och fordonssektorn. Tycker helt klart att de är värda hög lön. Det jag tycker med läraryrket är att det ska ställas i relation med andra, lika långa, utbildningar. LR visade i ett nr av sin tidning för inte så länge sedan en sådan jämförelse. Det var skamligt att se. Lärare med fem års utbildning låg 10% lägre än de lägsta lönerna av de andra yrkena med lika lång utbildning. Civilekonomer hamnade inte oväntat i topp (eller om det var ganska högt iaf). Klart vi ska ha cred för vår länga utbildning, men jag tror aldrig vi kan likställa utbildade med icke utbildade. Hög lön eller inte ska inte handla om utbildning tycker jag
  • Tuffen

    Håller med! En lärare som ägnat 4-5 år till utbildning ska ha minst 35 000 kr i månaden!

  • alexma
    LunaLunatic skrev 2010-04-17 17:19:47 följande:
    Allmänna utbildningsområdena kändes till stor del som slöseri med tid, tex ett jag läste som var om naturkunskap (why? vi har väl alla gått ut högstadiet?!) och ett som mest var måla, lek och sjung.
    Vilken ålder inriktar du dig på? Måla, leka och sjunga är ju tre GANSKA viktiga verktyg om du ska arbeta med barn????
  • thessires

    Kan bara hålla med om att det är dags att något görs för att höja läraryrkets status. Lärarlegitimation är ett steg  rätt riktning men jag tror att det är mycket som måste göras för att vi ska få den status som vi verkligen förtjänar. Lärarkåren har alltför länge varit passiva och fogat sig i alltför hårda nedskärningar och orimliga krav. Vill vi att arbetsvillkoren och lönen ska bli bättre? Då måste vi ta tag i det själva och se till att förändring sker!

Svar på tråden Lärarlöner och status